Transzferár, Transzferárazási szolgáltatások
A csoporton belüli tranzakciókat lebonyolító multinacionális cégek gyakran szembesülnek pénzügyi, adózási és jogi akadályokkal, melyek az összes üzleti műveletre hatással vannak.
Egy jól átlátható transzferárazási irányvonalra van szükség, annak érdekében, hogy az összes helyi és nemzetközi szabályozásnak és irányelvnek megfeleljen, de közben biztosítsa az áruk és/vagy szolgáltatások helyes és hatékony áramlását a csoporton belül.
A transzferárazási szolgáltatásaink a nemzetközi hátterünk, magas szintű szakmai tudásunk és gyakorlati tapasztalatunk alapján lettek kialakítva. Nemcsak a csoporton belüli tranzakciók és dokumentációk áttekintésével tudjuk Önt támogatni, hanem a teljes helyi transzferár nyilvántartás elkészítésével. Teljes körű támogatást nyújtunk továbbá az adóhatóság auditjai során.
Az általunk készített transzferár dokumentáció minden feltételnek és előírásnak megfelel.
Transzferárazási szolgáltatásokban az alábbiak szerint állunk rendelkezésre:
- Azonosítjuk a kapcsolt vállalkozások közötti ellenőrzött ügyleteket, felmérjük az esetleges kockázatokat
- Elkészítjük a helyi transzferár nyilvántartást a magyar (vagy az érintett ország) jogszabályai szerint
- A legmegfelelőbb transzferár nyilvántartási formát ajánljuk Önnek, a törvényi és adminisztrációs kereteken belül
- Előkészítjük a dokumentációs követelményeket, amik alátámasztják a kiválasztott transzferár dokumentáció típust.
- Eljárunk előzetes ármegállapítási (APA) vagy feltételes adómegállapítási eljárásban
- Képviseljük Önt az adóhatósággal folytatott kommunikációban
- Folyamatos támogatást nyújtunk, és rendszeresen frissítjük a transzferár nyilvántartást
8 lépés az átgondolt transzferárazás érdekében
Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a feladatokat, melyek sorvezetőként szolgálhatnak a Társaságuk transzferárazási folyamatainak kialakítását illetően. Véleményünk szerint célszerű ezeket a folyamatokat még az üzleti működés korai fázisában megfelelően kialakítani, hiszen a cégcsoport növekedését követően már elegendő lesz csak felülvizsgálni/utókövetni ezeket, és nem szükséges alapjaiban átszervezni egy bejáratott, működő transzferárazási gyakorlatot.
1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása
Kapcsolt vállalkozási viszonyok folyamatos felmérése, kapcsolt vállalkozások beazonosítása. Ez azért fontos, mert a kapcsolt vállalatoknak az egymással folytatott tranzakcióik esetében a szokásos piaci ár elvét kell alkalmazniuk (ellenkező esetben erre irányuló kiigazításokat kell tenniük az áraik/adóalapjuk tekintetében).
2. Be- és kijelentési kötelezettségek
Kapcsolt vállalatokat érintő be- és kijelentési kötelezettségek folyamatos követése, teljesítése (pl. új kapcsolt vállalkozást be kell jelenteni a vele történő tranzakció indulását követő 15 napon belül, illetve ki kell jelenteni a kapcsoltsági viszony megszűnését követő 15 napon belül).
3. Szokásos piaci ár alkalmazásának tesztelése
Szokásos piaci ár alkalmazásának tesztelése, feljegyzések készítése. Ez mind az kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén, mind pedig évzáráskor kiemelten fontos.
4. Transzferár képzési politika
Transzferár képzési politika kialakítása (árképzési elvek írásba foglalása) a kapcsolt felek között rendszeresen, nagy volumenben megvalósuló tranzakciók esetében.
5. Háttérfolyamatok megfelelő kezelése
A transzferár nyilvántartás elkészítéséhez szükséges háttérfolyamatok megfelelő kezelése, háttérdokumentumok vezetése/karbantartása:
- Kapcsolt szerződések írásba foglalása, módosításainak nyomon követése.
- Analitikák a transzferárazási célokat praktikusan szem előtt tartó kialakítása (pl. kapcsolt és független ügyletek elkülönült kezelése, kapcsolt ügyletek jövedelmezőségének megállapíthatóságának biztosítása, belső és külső összehasonlító független ügyletek gyűjtése/nyilvántartása).
- Transzferár nyilvántartás készítési kötelezettség felmérése (pl. kapcsolt vállalkozásokkal kötött megállapodások alapján megvalósult teljesítések listázása; „láthatatlan” tranzakciók feltérképezése, például garanciavállalások, egyéb kötelezettségvállalások, ingyenesen nyújtott szolgáltatások; kapcsolt ügyletek összevonhatóságának vizsgálata, dokumentációkötelezettség határértékvizsgálata stb.).
- Korrekciók kezelése (számlahelyesbítések, illetve adóalap módosító tételek rögzítése).
- Adókalkulációk elvégzése és kapcsolódó könyvelési tételek rögzítése.
6. Transzferár nyilvántartások összeállítása (Local File)
Árképzések helyességének visszatesztelése, transzferár nyilvántartások (Local file) összeállítása. (készítési határidő: az adott üzleti évet érintő Tao bevallás benyújtásának dátuma).
7. Masterfile felülvizsgálata
Anyavállalat által készített Masterfile felülvizsgálata, „testreszabása” a hazai transzferár szabályozási specialitások alapján.
8. Országonkénti (Country-by-Country Riporting) jelentéstételi kötelezettség
Országonkénti (Country-by-Country Riporting) jelentéstételi kötelezettség ellenőrzése, riportálási vagy bejelentési kötelezettségről való meggyőződés, ehhez kapcsolódó kötelezettségek teljesítése.
Habár a fenti szempontok megfelelő támpontot nyújthatnak a transzferárazással kapcsolatok feladatok feltérképezésében, szeretnénk megjegyezni, hogy minden vállalkozásnál célszerű rugalmasan, a cégre szabottan, saját szempontok (és költség/idő-hatékonysági érvek) mentén kialakítani a folyamatot. Amennyiben szükségük van a támogatásunkra, természetesen állunk rendelkezésükre ezen feladatok tekintetében is.
A magyar adóhatóság ellenőrzési gyakorlata szerint előnyben részesíti a megfelelően dokumentált, jól lekövethető kapcsolt tranzakciókat, melynek érdekében javasoljuk a transzferár képzéssel kapcsolatos feladatokat dokumentálni, illetve valamennyi dokumentumot megőrizni, hiszen ezeket egy esetleges ellenőrzés során kérheti az adóhatóság. Ez azonban természetesen nem jelent felmentést a hiányzó, vagy hiányosan teljesített bejelentési- és transzferár kötelezettségek esetében, melyeket jelentős (kapcsolt vállalatok be/kijelentésének mulasztása esetében 500 000 Ft-ig, hiányos/hiányzó transzferár dokumentáció esetében 2 millió Ft-ig, hiányos/hiányzó országonkénti jelentés esetében 20 millió Ft-ig terjedő) mulasztási bírsággal, adóbírsággal, valamint késedelmi pótlékkal sújthat a revízió.