INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk hatodik lépcsője a helyi dokumentum (Local file) elkészítéséről szól.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.
Ha biztosra akarunk menni, érdemes abból kiindulnunk, hogy minket, mint magyarországi illetőségű Tao alany adózót alapvetően érint a transzferár nyilvántartáskészítési kötelezettség. Az ez alól történő mentesüléshez kevés az olyan egyértelmű eset, amikor kijelenthető, hogy
Miután feltérképeztük a cégünk kapcsolati hálóját, megvizsgáltuk a mentesülési feltételeket és felmértük az adóév során megvalósult kapcsolt ügyleteket, kapunk egy képet arról, hogy mely ügyletek esetén merül fel a dokumentációs kötelezettség. Ekkor érdemes kidolgozni az egyes ügylettípusok dokumentációs módszertanát a rendelkezésre álló információk függvényében, és megkezdődhet az adatok összegyűjtésének, rendszerezésének a folyamata, valamint a nyilvántartás összeállítása.
A helyi dokumentum célja az adózó bemutatása, az általa a vizsgált adóévben bonyolított kapcsolt ügyletek részletes elemzése, ezen ügyletek szokásos piaci árának meghatározása.
A helyi dokumentum kötelező formai elemeit a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet listázza, azonban elmondhatjuk, hogy az a célját tekintve tartalmilag az alábbi két részből tevődik össze:
A jelen írásnak most nem célja, hogy a transzferárazás módszertani és elemzéstechnikai kérdéseit boncolgassa, ezt csupán egy általános sorvezetőnek, gondolatébresztőnek szánjuk. A témában érdekelt, illetve vállalkozó szellemű olvasóink azonban mélyebb betekintést nyerhetnek az OECD által publikált Transzferár Irányelvek a Multinacionális Vállalkozások és az Adóhatóságok Számára című kiadványának tanulmányozásával, amelyben megfogalmazott elveket a magyar transzferár szabályozás is átemelt.
Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!
A helyi dokumentációt a Tao bevallás benyújtásának dátumáig kell elkészíteni. Téves az a berögzült gyakorlat, miszerint ez a határidő normál üzleti éves adózó esetében a követő év május 31-ét jelenti, hiszen az adóbevallásnak az adóalap korrekció kapcsán adott esetben transzferárazással kapcsolatos adatokat is tartalmaznia kell.
Ebből kifolyólag a transzferár nyilvántartásnak logikusan rendelkezésre kell állnia, mire a Tao bevallás véglegesítése megtörténik, arról nem is beszélve, hogy maga a bevallás is elkészülhet május 31-nél korábbi határidővel.
Nagyon fontos, ami sajnos gyakorta elfelejtődik, hogy a helyi transzferár dokumentációt évente el kell készíteni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden évzáráskor az üres papír tekint ránk reményteljesen várva, hogy megszülessen rajta egy vadonatúj nyilvántartás, csupán annyit, hogy a korábbi években is rendszeresen és kellő alapossággal elkészített helyi dokumentációt aktualizálnunk kell.
Amíg mindezidáig a fenti törvényi határidő rugalmas értelmezése sem okozott feltétlenül problémát az adózók számára egészen egy adóhatósági ellenőrzésig, úgy most 2023-tól egy fontos változás borzolja a kedélyeket, amely a határidő szigorodását is implicit előidézi.
A kormány a 2023-as költségvetést megalapozó törvényjavaslatának bevezetésével ugyanis a kapcsolt vállalkozásnak nem csak transzferár dokumentációs kötelezettségüket kell ezentúl teljesíteni, hanem – a korábbi gyakorlattól eltérő módon – a 2022-es adóévvel kezdődően a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggésben kötelesek adatot is szolgáltatni a társaságiadó-bevallásukban.
Ahogyan azt leszögeztük, a helyi transzferár dokumentációk elkészítésének határideje eddig is a Tao bevallás benyújtásának dátuma volt, azonban egészen 2023. január 1-jéig sem azt nem kellett benyújtani az adóhatósághoz, sem egyéb adatszolgáltatásra nem volt szükség. Tehát ez nem csak egy plusz feladatot jelent a transzferárazással kapcsolatos teendők körében, hanem az eddig nagyvonalúan kezelt határidőt illetően is jelentősen szigorodó körülményekkel kell számolnunk.
Az adatszolgáltatással kapcsolatos törvénymódosítást első alkalommal a 2022. december 31-ét követően benyújtott bevallás tekintetében kell alkalmazni, vagyis a 2022-es adó évre vonatkozóan már ennek megfelelően kell szervezni a transzferárazással kapcsolatos feladatokat, illetve 2023 tavaszán ez alapján elkészíteni a transzferár dokumentációkat és a Tao bevallást.
A transzferár nyilvántartás hiánya esetén kiszabható bírság (az eddigi 2 millió, ismételt jogsértés esetén 4 millió forint) a 2022-es adóévtől 150%-kal, 5, illetve 10 millió forintra emelkedett. Fontos továbbá, hogy a bírság nyilvántartási kötelezettséggel érintett tranzakciónként kiszabható, több tranzakció esetén a bírság összege összeadódik. Ez azt jelenti, hogy nagyfokú precizitást várnak el a kapcsolt vállalkozásoktól a jövőben arra vonatkozóan, hogy megfelelően dokumentálják a csoporton belüli ügyleteiket, mindemellett ez a jogalkotó várakozásai szerint jelentős visszatartó erőt fog jelenteni a kötelezettség megsértésétől is.
További szigorításként értelmezhető a 2023-as üzleti évtől az úgynevezett transzferár adatszolgáltatási kötelezettség társasági adóról szóló törvénybe iktatása, mely további nehézségeket okozhat a sok esetben így sem egyszerű adóbevallás benyújtásakor. Ennek értelmében a társasági adó bevallásával egyidejűleg transzferár nyilvántartásból kivonható adatokat kötelező szolgáltatni az adóhatóság részére.
Az adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztásáért tranzakciónkénti mulasztási bírság szabható ki.
Mit érdemes a dokumentáció készítése előtt, már a dokumentálandó adóév során az adózónak észben tartania? A következő feladatokkal nagyban meg tudjuk könnyíteni a transzferár dokumentáció elkészítését, hogy ne az utolsó pillanatban kelljen kapkodnunk vele:
A következő cikkükben a transzferár masterfile összeállításról írunk.
Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár munka tervezésről írtunk.
Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.
A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.
A szoksásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.
A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.
A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.
Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV