A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk negyedik lépcsője a transzferár politika jelentőségéről szól.
Négy – transzferár politika kész? Szól a mondóka
Mi is az a transzferár politika
A transzferár politika egy olyan belső szabályzat, ami a cégcsoport tagvállalatai között alkalmazandó árképzés (transzferárazás) mikéntjét rögzíti. A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.
A transzferár politika készítés nem jogszabályi előírás, így formai/tartalmi kötelezettségeknek sem kell megfelelnie. Praktikussági szempontokat szem előtt tartva, hasznossági elvek mentén célszerű kialakítani. Az árképzési elvek írásba foglalása a kapcsolt felek között rendszeresen, nagy volumenben megvalósuló tranzakciók esetében kifejezetten hasznos.
A transzferár politika haszna
Az elmúlt évek adóellenőrzéseinek tanulsága alapján az adóhatóság a transzferár dokumentációk megléte mellett egyre nagyobb figyelmet fordít azok tartalmára is. Ebből kifolyólag egyre fontosabb szerephez jut a transzferár politika kidolgozása is, amely a csoporton belüli ügyletek és ezek árkialakításának könnyebb átláthatóságát szolgálja.
Stratégiai célok
Az észszerű árazási elvek előzetes kialakítása a cégcsoport transzferárazási gyakorlatát konzisztenssé és transzparenssé teszi. A transzferár politikát a cégcsoport stratégiai céljainak figyelembevételével szükséges meghatározni úgy, hogy az a tagvállalatok hosszú távú céljainak elérését segítse elő. A jól kialakított transzferár gyakorlat a leányvállalati stratégiai célok csoportszintű összehangolását segíti, mellyel megvalósítható a csoport méretgazdaságossági előnyeinek kiaknázása: célirányosabb teljesítménymérést, kisebb adóterheket, jobb versenypozíciót téve lehetővé.
Transzferár 8 lépésben – Accace Nézőpont podcast
Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!
Operatív működés
A transzferár politika létezése operatív szinten is megkönnyíti a vállalatok életét: az évközi folyamatok során lehetővé teszi az árképzés helyességének folyamatos nyomon követését és a háttéranalitikák – transzferárazási célokat szem előtt tartó – vezetését, az évzáráskor pedig a transzferár nyilvántartások elkészítése során az árak utólagos alátámasztását is jelentősen egyszerűsíti.
A szokásos piaci árelv alapján előzetesen megállapított transzferárak alkalmazása mérsékli a későbbi adóalap kiigazítás lehetőségét, és az ezzel járó adminisztrációs többletmunkát. Arról nem is beszélve, hogy ha például egy magyar kapcsolt vállalat transzferár dokumentációja nem követi az anyavállalat transzferárazási politikáját, többszörös adóztatás is létrejöhet.
Útravaló a transzferár politikával kapcsolatban
Egyre fontosabbá válik tehát, hogy az adózók a transzferár képzési gyakorlatukat már az elejétől fogva is a legnagyobb körültekintéssel állítsák össze, mellyel biztosítható, hogy a cégcsoport tagjai átlátható, és a hatályos transzferár nyilvántartási szabályozással összeegyeztethető elvek mentén alakítsák ki a csoporton belüli ügyleteiket és az alkalmazott árakat. Ennek hiányában ugyanis fokozottan lehet adóhatósági megállapításokra számítani, amelyeknek a vitatása sokszor már csak bírósági úton lehetséges.
Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár szokásos piaci ár alkalmazásáról írtunk.
A következő cikkükben a transzferár nyilvántartás elkészítéséhez szükséges háttérfolyamatok megfelelő kezeléséről és a háttérdokumentumok karbantartásáról írunk.
A transzferár ugróiskolája: az átgondolt transzferár 8 lépésben
Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése
A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.
Transzferár képzési politika
A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.
Transzferár local file összeállítása
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.
Transzferár masterfile felülvizsgálata
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.
Országonkénti jelentés (Country-by-Country Riporting)
Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.
Telefonszám: +36 30 294 8942
E-mail: katinka.revai@accace.com
Kapcsolt vállalkozások azonosítása | Transzferár nyilvántartás készítése | Dokumentációs követelmények előkészítése | Eljárunk előzetes ármegállapítási (APA) vagy feltételes adómegállapítási eljárásban | Képviseljük Önt az adóhatósággal folytatott kommunikációban | Transzferár nyilvántartás frissítése | Folyamatos támogatás