• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: hungary@accace.com

Tel.: +36 141 235 30

Kapcsolat
Feliratkozás
  • Irodáink
  • Országok
    • Nemzetközi (Angol)
    • Nemzetközi (Német)
    • Cseh Köztársaság
    • Dél-afrikai Köztársaság
    • Németország
    • Magyarország
    • Lengyelország
    • Oroszország
    • Románia
    • Szlovákia
    • Ukrajna
    • Amerikai Egyesült Államok

Accace Magyarország

  • Rólunk
    • Kik vagyunk?
    • Találkozzon vezetőinkkel
    • Accace Circle
    • Társadalmi felelősségvállalás
  • Szolgáltatásaink
    • KISZERVEZÉS
    • Bérszámfejtés kiszervezés
    • HR szolgáltatások
    • Bérszámfejtési- és HR online portál
    • Idő- és jelenlét nyilvántartói online portál
    • Könyvelés kiszervezés és jelentéstételi szolgáltatások
    • Könyvelési online portál
    • TANÁCSADÁS
    • Adótanácsadás
    • Céges és irodai szolgáltatások
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Jogi tanácsadás
    • Tanácsadói online portál
  • COVID-19
  • Karrier
    • Nyitott pozíciók
    • Rólunk
    • Sikertörténetek
    • Értékeink
    • így gondoskodunk
    • Accace számokban
    • Felelősségvállalás
  • Newsroom
  • Irodáink

Transzferár: összevonható ügyletek és frissítés

12 máj 2017

Előző cikkünkben néhány igen fontos, adminisztratív jellegű kérdésre hívtuk fel a figyelmet, mint az elkészítési határidő, a transzferár nyilvántartás esetleges aláírása, illetve arra, hogy hogyan lóg ki a lóláb, ha az adózó csak késve készíti el a dokumentációt. Számos egyéb, gyakran felmerülő problémával találkozunk azonban a gyakorlati életben, ezért jelen cikkünkben utánamegyünk, mire kell figyelni az ügyletek összevonásakor és mikor szükséges frissíteni. Olvassa el cikkünket, hogy az ügyletek legyenek összevonva, nem pedig a NAV ellenőr szemöldöke.

Transzferár: összevonható ügyletek és frissítés

Transzferár nyilvántartások

Fő szabály szerint a transzferár nyilvántatásokat ellenőrzött ügyletenként kell külön-külön elkészíteni. Ez ijesztően hangzik, hiszen több ezer ügylet is létrejöhet egy adóévben két kapcsolt vállalkozás között, pl. egy szállítói keretszerződés alapján. Egy magyarországi disztribútor cég folyamatosan küldheti a megrendeléseket a vállalatcsoport gyártó cége felé, a vevői igények felmerülése alapján. A gyártó cégnek állandó utánpótlásra van szüksége az alapanyagokból (amit egy tagvállalat ad el számára), hogy biztosítani tudja a folyamatos termelést.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezeket a megrendeléseket egyesével kezelni lehetetlenség. A másik oldalról nézve viszont ez azt is jelenti, hogy nem dőlhetünk hátra, hogy a keretszerződés alapján történő teljesítések egyenként nem érik el a nyilvántartáskészítési határt – azaz a nettó 50 millió Ft-ot -, mert biztosak lehetünk abban, egy ilyen érvelést az adóhatóság mulasztási bírsággal fog „honorálni”. A jellegében és árképzésében azonos tranzakciókat ugyanis összevontan érdemes kezelni, és az értékhatár szempontjából összevontan kell figyelembe venni. Az együttes kezelésre lehetőséget ad a vonatkozó PM rendelet abban az esetben, ha az összevonás az összehasonlíthatóságot nem veszélyezteti és a szerződések tárgya azonos, vagy a szerződések szorosan összefüggnek. Nagyon fontos: összevonás esetén kötelező tartalmi eleme a dokumentációnak az összevonás indoklása!

Összevonható ügyletek

Még a fenti szabályok mellett is gyakran mérlegelni szükséges, hogy vajon két vagy több ügylet összevonható-e, beleférnek-e az összevonás definíciójába. Valóban, ezt gyakran nehéz eldönteni és hol az egyik, hol  a másik döntés hordoz kockázatot magában (ha nem vonjuk össze és egyesével küszöbérték alatt vannak az ügyletek, vagy ha összevonjuk, miközben nem lehetett volna). Egy biztos: a kimenő és a bejövő, azaz különböző irányú tranzakciókat mindig külön szükséges kezelni, az árképzést szeparáltan bemutatni. Láttunk már példát arra, hogy ezeket egyben kezelték, ha van is olyan extra eset, hogy ez elfogadható – a szoros összefüggés kritériuma alapján –, ennek alapos indoklása elengedhetetlen.

Nyilvántartás frissítés

Még egy kérdéssel érdemes foglalkozni, méghozzá az elkészített nyilvántartás frissítésével. Tekintettel arra, hogy egy minden előírásnak megfelelő transzferár nyilvántartás összeállítása sok erőforrást leköt, egy társaság döntéshozói hajlamosak úgy gondolni, hogy ha egyszer elkészült a dokumentáció, akkor évekig nem is kell vele foglalkozni, hiszen az alapját képező ügylet változatlan. Alapozzák ezt a PM rendelet azon kitételére, mely szerint „az adózó a nyilvántartást a szerződés hatálya alatt akkor köteles módosítani, ha olyan változás következik be, amelyet független felek az ár meghatározásánál érvényesítenek vagy érvényesítenének”. Ők jellemzően úgy gondolják, hogy nem áll be változás. Az adóhatóság értelmezése viszont ennek épp az ellentéte. Szerintük ugyanis legalább az összehasonlító árak mindenképpen változnak évről évre, hiszen újabb és újabb beszámolók lesznek elérhetőek és az adatbázisok is frissülnek, az összehasonlító elemzést tehát minden évben el kell végezni.

Ezen kívül magánál a cégnél sem lesz feltehetőleg ugyanaz a kapcsolt vállalkozásának kiszámlázott összeg, vagy a kapcsolttól befogadott számlákon szereplő összeg, azaz a transzferár is változik évente, mégha az árképzés és az alapul szolgáló szerződés ugyanaz is. Figyeljünk tehát oda, hogy az adóhatóság minden adóévben – ha volt teljesítés – aktualizált dokumentációt vár el, ezért a hátra lévő egy hónapban javasoljuk, feltétlenül nézzék át, hogy mit szükséges frissíteni.

Felhasznált jogszabályi helyek, tájékoztatók:

  • Tao. tv. 18. § (5) bekezdés
  • A szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 22/2009 (X.16.) PM rendelet 3. § (1) és (4) bekezdések
Amennyiben további segítségre lenne szüksége, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot!

 

Kapcsolattartó:
Kertész Gábor
Adó Menedzser
Gabor.Kertesz@accace.com
+36 14123547


További transzferárazással kapcsolatos cikkeink:

  • Mi is a Transzferár Nyilvántartás készítés (határ)ideje?
  • Transzferár: kell-e a bizonyítás?
  • 2017-es kelet-közép-európai transzferár áttekintés
  • Telephelyek és transzferár? Igen, háromszor is figyelmeztet a törvény!
  • Érdemes-e Közös Transzferár Nyilvántartást készíteni?

Primary Sidebar

<< Vissza a Newsroom-ba
Email

Footer

Accace Hungary

Az Accace Hungary jogelődje 1996-ban, míg az Accace Hungary 2008-ban alakult, mint egy helyi könyvelő cég, 34 alkalmazottal. Már a kezdetektől fogva megértettük, hogy ügyfeleinknek szükségük van belső folyamataik optimalizálására, s mindezt lehetőleg egyetlen kiszervezési szolgáltatón keresztül. Közel 15 év elteltével, az Accace cégcsoport egy innovatív és teljes körű BPO tanácsadóvá és szolgáltatóvá fejlődött, amely több mint 600 szakembert foglalkoztat és több mint 2000 ügyfélt szolgál ki nemzetközi szinten.

Accace Circle

Az Accace egy nemzetközi szinten, Accace Circle néven működő üzleti közösség, amely az Accace fióktelepei és megbízható partnereiből tevődik össze. Majdnem 40 országot lefedve, több mint 2000 szakemberrel támogatjuk mintegy 10 000 ügyfelünket, akik elsősorban a Fortune 500-as listáján megtalálható nemzetközi közép- és nagyvállalatok, míg mindemellett több mint 170 000 bérpapírt dolgozunk fel világszerte.

Országok és irodáink | Accace Circle

Szolgáltatásaink

Bérszámfejtés kiszervezés
HR szolgáltatások
Könyvelés kiszervezés
Adótanácsadás
Céges és irodai szolgáltatások
Tranzakciós tanácsadás
Jogi tanácsadás

Online portálok

Könyvelési portál
Bérszámfejtési- és HR portál
Idő- és jelenlét nyilvántartási portál
Tanácsadói portál

Kontakt

Országok és irodáink
Kapcsolatfelvétel
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Newsroom


Kövessen minket

LinkedIn Facebook Instagram


Accace Circle

© Accace minden jog fenntartva  |  Általános jognyilatkozat | Jognyilatkozat Híroldal  |  A cookie-k használatára vonatkozó irányelv  |  Adatvédelmi irányelvek  |  GDPR nyilatkozat

Ingyenes hozzáférés
PRAKTIKUS TIPPJEINKHEZ
SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNYEINKHEZ

Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.

Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!

Mindösszesen az email címére van szükségünk

Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak megfelelően kezeljük.

Ez a weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) használ. Az oldal használatával hozzájárul az adatok elemzéséhez, használatához. Tudjon meg többet.