INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk ötödik lépcsője a transzferár munka tervezéséről, a háttérfolyamatok és dokumentumok karbantartásáról szól.
A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.
Ráadásul a 2023-ban hatályba lépő transzferár rendeletmódosítás értelmében az érintett vállalatoknak érdemes az eddiginél nagyobb körültekintéssel áttekinteniük a transzferár dokumentációs folyamataikat az újonnan bevezetésre kerülő adatszolgáltatási kötelezettség miatt, mivel ez nyilvánvalóvá teszi majd az árképzési módszertanuk módját és esetleges hiányosságait. Ebből adódóan a cégeknek olyan folyamatokat kell bevezetniük, amelyek megbízható kimeneti adatokat biztosítanak a társaságiadó-bevallás benyújtási határidejéig. Az adatszolgáltatási kötelezettség nem-, vagy nem megfelelő teljesítése mulasztási bírság kiszabásával szankcionálható.
A transzferár ellenőrzések során is gyakori problémát szokott jelenteni, ha a vállalat nem rendelkezik átgondolt árképzési és dokumentációs elvrendszerrel, valamint megbízható alátámasztásokkal a kapcsolt ügyletei tekintetében. Súlyos hiányosságok esetén itt is számolni lehet egy esetleges adóhatósági bírság kiszabásával, ami a mulasztási bírságnál jóval súlyosabb, ügyleteként 5 millió forintos, ismételt jogsértés esetén 10 millió forintos összeget jelent.
Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!
A felsorolás a teljesség igénye nélkül taglalja az alapvetőbb releváns adatokat, azonban célszerű eltenni minden, az ügyletet érintő írásos anyagot, fontosabb döntéssel, változással kapcsolatos dokumentációt. Az adóhatóság kedveli a formalizált megközelítésű ellenőrzéseket, így gyakorta jelent kockázatot az írásbeli szerződések hiánya vagy azok nem kellő részletessége is.
A kapcsolt vállalati ügyletek rendszeres nyomon követhetőségének érdekében célszerű lehet a vállalat napi ügymenetét, folyamatait is a transzferárazási feladatoknak megfelelően átalakítani, amely átláthatóvá teszi az alkalmazott transzferárak és a szokásos piaci ár viszonyát, megvilágítja az esetleges eltéréseket, hogy szükség esetén – legkésőbb az évzáráskor – a megfelelő korrekciók elvégezhetők legyenek, az adatszolgáltatáshoz szükséges adatok előálljanak, és a transzferár dokumentáció a Tao bevallással együtt gördülékenyen elkészülhessen a törvényi határidőig.
A következő cikkükben a helyi transzferár nyilvántartásról, vagy más néven Local file-ról írunk.
Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár képzési politika kialakításáról írtunk.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV