INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A transzferárazás dokumentációs kötelezettségeinek teljesítése nem kizárólag év végi feladat. A jogszabályi megfelelőség és az adózási kockázatok minimalizálása érdekében egyre fontosabbá válik a transzferár-folyamatok évközi menedzsmentje, illetve a kapcsolódó dokumentációk folyamatos naprakészen tartása.
A 2023-ban hatályba lépett transzferár rendeletmódosítás következtében a vállalkozásoknak új típusú adatszolgáltatási kötelezettségnek is eleget kell tenniük. A társasági adóbevallás benyújtásával egyidejűleg részletes transzferár-információkat kell szolgáltatni, amelyekből az adóhatóság közvetlenül következtetni tud az alkalmazott árképzési gyakorlatra. A nem megfelelő vagy hiányos adatszolgáltatás jelentős mértékű, mulasztási bírsággal szankcionálható.
A hatósági ellenőrzések során szintén kritikus tényező, ha az adózó nem rendelkezik strukturált árképzési rendszerrel, illetve hiányos a dokumentációs háttér. Ebben az esetben az adóhatóság akár 5 millió forint ügyletenkénti bírságot is kiszabhat, amely ismételt jogsértés esetén 10 millió forintig is terjedhet.
A transzferár-folyamatok hatékony kezelése érdekében célszerű a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek dokumentációjához és adminisztrációjához kapcsolódó adatokat már a tárgyév folyamán folyamatosan gyűjteni és karbantartani. A kulcsfontosságú információk közé tartoznak:
A fenti adatok megfelelő strukturálása és archiválása a legjobb alapot nyújtja egy hatékony transzferár-dokumentációs rendszer működtetéséhez.
A vállalat napi működésének és adminisztratív folyamatait érdemes úgy kialakítani, hogy azok már az év folyamán is támogatni tudják a transzferár-feladatokat. A kapcsolt tranzakciók nyomon követhetősége, a szokásos piaci árakhoz viszonyított eltérések időbeni azonosítása lehetőséget ad arra, hogy a szükséges korrekciókat még a beszámolási időszak vége előtt el lehessen végezni.
Ezáltal biztosítható, hogy:
A transzferár-tevékenységek tervezése, valamint az ehhez kapcsolódó dokumentációs háttér folyamatos karbantartása a mai szabályozási környezetben már nem csupán egy választható lehetőség, hanem az adózási kockázatkezelés alapvető eszköze. A vállalatok számára javasolt olyan belső rendszerek és eljárások kialakítása, amelyek nemcsak a megfelelést szolgálják, hanem egyúttal hatékonyabbá teszik a cégcsoport működését, és csökkentik az adminisztratív terheket egy esetleges ellenőrzés során.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV