Vissza a Newsroom-ba
ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Feliratkozás

Transzferár munka tervezés: A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk ötödik része

16 szeptember 2024

A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk ötödik lépcsője a transzferár munka tervezéséről, a háttérfolyamatok és dokumentumok karbantartásáról szól.

Öt – eloszlik a köd. Szól a mondóka

Transzferár munka tervezés

A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.

Ráadásul a 2023-ban hatályba lépő transzferár rendeletmódosítás értelmében az érintett vállalatoknak érdemes az eddiginél nagyobb körültekintéssel áttekinteniük a transzferár dokumentációs folyamataikat az újonnan bevezetésre kerülő adatszolgáltatási kötelezettség miatt, mivel ez nyilvánvalóvá teszi majd az árképzési módszertanuk módját és esetleges hiányosságait. Ebből adódóan a cégeknek olyan folyamatokat kell bevezetniük, amelyek megbízható kimeneti adatokat biztosítanak a társaságiadó-bevallás benyújtási határidejéig. Az adatszolgáltatási kötelezettség nem-, vagy nem megfelelő teljesítése mulasztási bírság kiszabásával szankcionálható.

A transzferár ellenőrzések során is gyakori problémát szokott jelenteni, ha a vállalat nem rendelkezik átgondolt árképzési és dokumentációs elvrendszerrel, valamint megbízható alátámasztásokkal a kapcsolt ügyletei tekintetében. Súlyos hiányosságok esetén itt is számolni lehet egy esetleges adóhatósági bírság kiszabásával, ami a mulasztási bírságnál jóval súlyosabb, ügyleteként 5 millió forintos, ismételt jogsértés esetén 10 millió forintos összeget jelent.

Melyek ezek az információk, dokumentumok?

  • Tárgyévben megvalósult minden csoporton belüli tranzakciót tartalmazó lista, kimutatás, abban az esetben is, ha ezek a tranzakciók közül nem éri el mind az évi 100 millió Ft-os dokumentációs értékhatárt.
  • A kapcsolt ügyletekkel kapcsolatos szerződések (amennyiben lehetőség van rá írásban), illetve minden az eredeti szerződés megkötése óta eszközölt változásról/ szerződésmódosításról szóló dokumentum előkészítése.
  • A kapcsolt ügyletekkel kapcsolatos belső kimutatások. A kapcsolt vállalat analitikáit már a kezdetekkor is célszerű úgy kialakítani, hogy a transzferár képzési célokat szem előtt tartsa, pl. a kapcsolt és független ügyletek elkülöníthetősége, vagy a korrekciók szempontjából.
  • A kapcsolt felekkel történő értékesítési mennyiségek, beszerzési mennyiségek vagy szolgáltatások esetén a szolgáltatás igénybevételének mennyisége és mértékének nyomon követése.
  • Terméken, vagy szolgáltatáson elért megtérülés kapcsolt, illetve független esetben.
  • Dokumentálandó ügyletekben résztvevő felek eredménykimutatásának szegmentálása annak érdekében, hogy a kapcsolt ügyleteknek tulajdonítható bevételek és ráfordítások egyértelműen kimutathatóak legyenek.
  • A transzferár képzés során figyelembe vett, az árképzés alátámasztásául szolgáló független információk, összehasonlító adatok, benchmark elemzések.
  • Számlák, teljesítésigazolások, háttérkalkulációk.
  • Hatályban lévő csoporton belüli transzferárpolitika, ha a csoport rendelkezik ilyennel.
  • Szolgáltatások esetén a költségalapra, költségallokációra és a szolgáltatási díj kialakításának módjára vonatkozó információk.
  • Csoporton belüli felvásárlás, egyesül esetén a cégérték/üzletrész értékének meghatározására szolgáló tanulmányok, ami a felvásárlás szokásos piaci árazását hivatott alátámasztani.

Transzferár 8 lépésben – Accace Nézőpont podcast

Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!

A felsorolás a teljesség igénye nélkül taglalja az alapvetőbb releváns adatokat, azonban célszerű eltenni minden, az ügyletet érintő írásos anyagot, fontosabb döntéssel, változással kapcsolatos dokumentációt. Az adóhatóság kedveli a formalizált megközelítésű ellenőrzéseket, így gyakorta jelent kockázatot az írásbeli szerződések hiánya vagy azok nem kellő részletessége is.

A kapcsolt vállalati ügyletek rendszeres nyomon követhetőségének érdekében célszerű lehet a vállalat napi ügymenetét, folyamatait is a transzferárazási feladatoknak megfelelően átalakítani, amely átláthatóvá teszi az alkalmazott transzferárak és a szokásos piaci ár viszonyát, megvilágítja az esetleges eltéréseket, hogy szükség esetén – legkésőbb az évzáráskor – a megfelelő korrekciók elvégezhetők legyenek, az adatszolgáltatáshoz szükséges adatok előálljanak, és a transzferár dokumentáció a Tao bevallással együtt gördülékenyen elkészülhessen a törvényi határidőig.

A következő cikkükben a helyi transzferár nyilvántartásról, vagy más néven Local file-ról írunk.

Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár képzési politika kialakításáról írtunk.

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

3. Szokásos piaci ár

4. Transzferár képzési politika

5. Transzferár munka tervezés

6. Transzferár local file összeállítása

7. Transzferár masterfile felülvizsgálata

8. Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Köő-Tóth Zénó
Köő-Tóth Zénó
Senior Transferpricing Specialist | Accace Hungary
Kapcsolatfelvétel
ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right