Mi a K+F elszámolható közvetlen és közvetett költségei? A NAV részletes tájékoztatót tett közzé az ellenőrzési tapasztalatokról és a leggyakrabban észlelt hibákról. Ezen túl újabb felhívás látott napvilágot az ÜCC, azaz az ügyféltájékoztató telefonos szolgálattal kapcsolatban. Úgy tűnik még mindig sokan nem használják ezt a lehetőséget, holott személyes jelenlét nélkül otthonról, irodából tájékoztatás kérés és ügyintézés lehetséges számos esetben.
Heti NAV-figyelő
1. K+F ellenőrzések tapasztalatai
Ahhoz, hogy érvényesíteni tudjuk a Tao tv szerint K+F költségekhez kapcsolódó adóalap-csökkentő tételt, ketté kell választani a K+F közvetlen és közvetett (általános) költségeit.
A NAV ellenőrzési tapasztalatai szerint az adózók K+F tevékenységei projektek formában valósulnak meg. A felmerült költségeket az adózók – közvetlen és közvetett költségre megbontva – a projektszámokon mutatják ki, a társaságiadó-alapot pedig a közvetlen költségekkel csökkentik. Biztató, hogy a gyakorlat azt mutatja, hogy a revízió álláspontja jellemzően nem tér el az adózóétól a költségtípusokkal kapcsolatban, amikor a K+F közvetlen és közvetett költségeinek besorolására kerül sor. Azt, hogy melyik költséget milyen hányadban számolják el az adózók a K+F-fel kapcsolatban felmerült költségnek, érdemes külön szabályzatban rögzíteni.
A költségek besorolása során a NAV csak néhány esetben tapasztalt helytelen gyakorlatot. Ilyen pl. az általános költségek közé sorolt úgynevezett igazgatási költségek közvetlen költségként való figyelembevétele; vagy az anyagbeszerzésekhez kötődő számlák összegeit nem a tényleges felhasználás arányában, hanem különböző költséghelyek között egyenlő arányban osztották meg az adózók. Ezen felül azt is megtudjuk, hogy a reprezentációs költségeket, csapatépítő vagy képességfejlesztő tréningek költségeit, bérelt személygépjárművek bérleti-, fenntartási költségeit, a cégautóadót, a felügyelőbizottsági tiszteletdíjat, a napilapok-, folyóiratok éves előfizetési díját, vagy az adótanácsadás összegét nem lehet figyelembe venni, mint a K+F közvetlen költsége.
Érdemes tehát figyelmesen tanulmányozni a NAV által közzétett tájékoztatót, hiszen egy jövőbeli K+F beruházás esetén profitálhatunk belőle.
2. ÜCC-rendszer használata
A NAV már évek óta telefonos ügyintéző rendszert működtet (Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszer), melyről a 33. információs füzetében részletezi a szabályokat. Úgy látszik azonban, hogy a használatával és a lehetőségekkel sokan nincsenek tisztában, így egy újabb felhívást tett közzé az adóhatóság. Az ÜCC-ben belül (1) tájékoztatás kérésre és (2) konkrét ügyintézésre is lehetőség van. Tájékoztatás kérhető többek között adózói minősítéssel-, kijelölt ellenőrrel-, közösségi adószámérvényességgel-, nyilvántartott állandó meghatalmazásokkal és az egyedi bevallásokkal kapcsolatban. Ügyintézés keretében pedig adózói minősítéssel, adóigazolással, egyes észrevételekkel, bevallások javításával, adóazonostójel igazolással, stb. kapcsolatos ügyek intézhetőek.
3. Üzemanyagárak
Az áprilisban alkalmazandó üzemanyagárak itt találhatók.
Az Szja tv. lehetővé teszi, hogy a kifizető a magánszemélynek adómentesen megtérítse a magánszemélynek a saját személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett km-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint maximum 15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltséget.
Idén is a 9+6 Ft-os szabály alkalmazandó, amiből 9 Ft-ot kötelező juttatni munkába járás esetén, míg további 6 Ft juttatása a kifizető döntésén alapszik. A 9+6 Ft idén is adómentes. A kiküldetés esetén elszámolható kilométerenkénti átalány fenntartási költség is változatlanul 15 Ft.
A NAV által közölt üzemanyagár alkalmazása nem kötelező. Ha az adott benzinkúton a literenkénti egységár ennél magasabb volt, akkor ha ezt számlával tudja igazolni a kiküldött magánszemély, úgy a valójában fizetett egységár szerint számíthatja ki a térítendő összeget. Általános tapasztalat azonban, hogy a NAV által közzétett árak túlnyomó többségben magasabbak, mint amit a magyar kutak alkalmaznak. A számla szerinti egységár alkalmazása autópályák melletti kutak vagy nyugati országokban történt tankolás esetén lehet előnyös.
4. ÜCC-ügyek
A NAV tájékoztatója összefoglalja a tudnivalókat a NAV telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerén keresztül intézhető ügyekről.
5. Feketelisták
Kik felejtették el az állami adóhatóság felé teljesíteni bejelentkezési kötelezettségüket? Itt megtudhatjuk.
A be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók is frissítésre került.
6. EU intézkedések frissített listái
ENSZ BT határozatai a terrorizmus finanszírozása elleni pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések

A SZERZŐRŐL
Kertész Gábor | Head of Advisory
Telefonszám: +36 141 235 47
E-mail: gabor.kertesz@accace.com