Vissza a Newsroom-ba
Mailchimp - subscribe form sidebar

Munkaügyi ellenőrzés? Így készüljön fel! | News Flash

24 január 2025

A munkaügyi ellenőrzés egy olyan eljárás, amely során a hatóság nevében annak ellenőre vizsgálatot folytat le helyszínen, hogy a vállalat betartja-e a munkaügyi szabályokat.

A köznyelvben összefoglalóan munkaügyi ellenőrzésnek hívnak minden munkáltatással kapcsolatos vizsgálatot, de valójában két külön eljárás típusról beszélünk: Foglalkozás-felügyeleti ellenőrzés és munkavédelmi ellenőrzés. Az ellenőrzés indulhat hivatalból vagy kérelemre is. Az ellenőrzések célja a munkavállalók jogainak védelme és a munkáltatók jogszabályi megfelelőségének biztosítása. Egy ilyen ellenőrzés során a hiányosságok nemcsak súlyos pénzbírságokhoz, hanem a vállalat hírnevének sérüléséhez is vezethetnek. Ezért rendkívül fontos, hogy a vállalatok felkészüljenek az ellenőrzésekre, különösen az alkalmazottak adatainak kezelése terén.

Miért fontos felkészülni a munkaügyi ellenőrzésekre?

Természetes érdeke minden vállalkozásnak a gyors és megállapítás nélküli ellenőrzés. Érdemes felkészülni az ellenőrzésre, hiszen az együttműködő hozzáállás és a gyors adatszolgáltatás megalapozza az ellenőr bizalmát és támogató eljárását, mely a gyors ellenőrzés alapfeltétele. A munkaügyi ellenőrzés eredménye a cég működési stabilitását és hírnevét is befolyásolhatja.

Főbb kockázatok hiányosság esetén

A munkaügyi ellenőrzés során feltárhatnak foglalkoztatással kapcsolatos és munkavédelemmel kapcsolatos mulasztásokat is. A munkaügyi ellenőrzések során feltárt hiányosságok nemcsak az adott pillanatban jelentenek problémát, hanem hosszú távon is befolyásolhatják a vállalat működését, pénzügyi helyzetét és megítélését.

Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb kockázatokat, amelyek a hiányos adminisztráció és dokumentáció következtében felmerülhetnek.

Pénzbírságok

Legutóbb 2024 első negyedévében emelkedtek jelentősen a munkaügyi bírságok, különösen a munkavédelmi szabályok betartása terén. Egyértelmű üzenet volt ez – a kormány kommunikációja mellett – hogy jelentős figyelmet fordítanak a hatóságok a jövőben a munkavállalók egészségének megóvására.

A munkaügyi szabályok megsértése súlyos anyagi következményekkel járhat, bizonyos szabálysértések esetén a jogszabály a korábbi tétel 20-szorosára emelte a bírságmaximumot. A hatóságok – bár mérlegelési jogkörük van – elméletben minden hiányosságért, hibáért vagy mulasztásért jelentős pénzbírságokat szabhatnak ki. A bírságok mértéke több tényezőtől függ:

A hiányosság súlyossága: Egy kisebb adminisztratív hiba (például pontatlan jelenléti ív) kisebb bírságot eredményezhet, míg egy nagyobb jogsértés, mint például a be nem jelentett munkavállalók foglalkoztatása.

Az ismétlődés mértéke: Ha egy vállalatnál korábban is találtak hasonló hibákat, a hatóságok súlyosbított bírságot szabhatnak ki.

A dolgozók létszáma: Minél több alkalmazott érintett a hiányosságokban, annál magasabb lehet a bírság összege a számosság okán, és annál kevésbé számíthat a vállalkozás méltányosságra a bírságban.

Jogviták

A hiányos vagy hibás dokumentáció ténye önmagában is jogi problémákhoz vezethet, munkaügyi ellenőrzés nélkül is. Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy jogaikat sértették, és ezt nem tudja vagy nem akarja a munkáltatóval rendezni, akkor jogi útra terelheti az ügyet. Az alábbi helyzetek vezethetnek jogvitákhoz:

Hiányzó munkaszerződések: A szerződések megléte és pontos tartalma alapvető fontosságú a munkáltató és a munkavállaló közötti jogviszony szabályozásához. Rendszeresen felhívjuk a figyelmet, hogy a munkaviszony kezdetén uralkodó pozitív hangulat ne altassa el a felek éberségét és alapvető igényét a pontos feltételek szerződésbe foglalására.

Amíg kiegyensúlyozott a kapcsolat, addig rugalmasan reagálnak a felek a felmerülő kérdésekre és problémákra. De ha jogi útra terelődik a történet bármely okból, akkor ez visszaüthet, hiszen iratok hiányában a bizonyítás a feleken múlik és az alá-fölé rendeltség okán a munkáltató nagyobb lényegesen rosszabb pozícióból indul egy bírósági eljárásban.

Pontatlan munkaidő-nyilvántartás: A dolgozók túlóráinak és pihenő idejének helytelen rögzítése nemcsak bírságot eredményezhet, hanem jogi vitát is generálhat, ha a munkavállalók úgy érzik, hogy nem kapták meg az őket megillető díjazást.

Nem megfelelő adatkezelés: Az alkalmazottak személyes adatainak helytelen kezelése adatvédelmi incidenshez és bírsághoz/kártérítéshez vezethet.

Mindezen fenti hiányosságok egy munkaügyi ellenőrzés során is felszínre kerülhetnek és így már bírságkockázatot is hordoznak a munkavállalói elégedetlenség és jogorvoslati igény mellett.

Hírnévkárosodás

A munkaügyi ellenőrzés során feltárt hiányosságok, különösen, ha ezek nyilvánosságra kerülnek, súlyosan károsíthatják a vállalat hírnevét. A modern üzleti környezetben a vállalatok megítélése kulcsszerepet játszik a munkavállalók és az ügyfelek bizalmának megőrzésében.

Hírnévkárosodás okai:

Negatív sajtóvisszhang: Ha egy cég munkaügyi szabályszegése a médiában is megjelenik, az ronthatja a cég piaci helyzetét és nehezítheti a toborzást. Napjaink on-line világában negatív megítélés terjedésének fóruma nem kizárólag a tájékoztató-média (sajtó), hiszen a social-media felületeken a célzott csoportban fénysebességgel tudnak a hírek terjedni, ráadásul anélkül, hogy a társaság ezt felismerné.

Bizalomvesztés a dolgozók részéről: A munkavállalók bizalma alapvető fontosságú a cég működéséhez. Ha a dolgozók úgy érzik, hogy a vállalat nem tartja be a törvényi előírásokat, nagyobb lehet a fluktuáció és csökkenhet a morál.

Ügyfelek elvesztése: Egy cég jogsértései miatt az ügyfelek is meggondolhatják, hogy továbbra is együttműködjenek-e az adott vállalattal, különösen, ha a szabályszegések etikai kérdéseket is felvetnek.

A pontos dokumentáció és proaktív adminisztráció fontossága

A pontos dokumentáció és a proaktív adminisztráció tehát alapvető a vállalat jogszabályi megfelelőségének biztosításához. Ez nem csupán a hatósági követelmények teljesítésében segít, hanem a vállalat hosszú távú stabilitását és versenyképességét is erősíti.

Miért elengedhetetlen a pontos dokumentáció?

Jogszabályi megfelelés biztosítása: Az adminisztrációs folyamatok átláthatósága csökkenti a jogi kockázatokat.

Gyors ellenőrzési folyamatok: A jól rendszerezett dokumentáció lehetővé teszi az azonnali és gördülékeny ellenőrzéseket.

Bizalom építése: A munkavállalók és partnerek megbíznak egy olyan vállalatban, amely tiszteletben tartja a szabályokat és transzparens módon működik.

Proaktív adminisztrációs lépések:

Rendszeres belső auditok: A vállalatoknak érdemes rendszeresen átvizsgálniuk a HR adminisztrációs folyamataikat a hibák és hiányosságok feltárása érdekében.

Modern HR rendszerek használata: Az automatizált szoftverek segítenek a bérszámfejtés, munkaidő-nyilvántartás és szerződéskezelés pontos vezetésében.

Adatvédelem prioritása: Az adatkezelési szabályzatok folyamatos frissítése és a dolgozók adatvédelmi tudatosságának fejlesztése csökkenti az adatvédelmi incidensek kockázatát.

Milyen helyzetekben számíthatunk munkaügyi ellenőrzésre?

Munkaügyi ellenőrzésekre többféle okból kerülhet sor. Az alábbiakban bemutatjuk a leggyakoribb eseteket:

            1.         Bejelentésre történő ellenőrzések:

Ezek gyakran a munkavállalók panaszai nyomán indulnak. Például, ha egy alkalmazott úgy érzi, hogy a bérét nem megfelelően számolták el, vagy hogy nem tartják be a munkaidő-szabályozást.

            2.         Rendszeres, időszakos ellenőrzések:

A hatóságok előre meghatározott időpontokban is végezhetnek ellenőrzéseket, különösen nagyobb cégeknél, ahol több alkalmazottat foglalkoztatnak.

            3.         Speciális kampányellenőrzések:

Ezek bizonyos szektorokra és területekre koncentrálnak időszakos jelleggel: például a munkaszerződések meglétére, a munkaidő-nyilvántartások pontosságára vagy az adatvédelemre.

A munkaügyi ellenőrzések során vizsgált leggyakoribb HR adminisztrációs elemek

A munkaügyi hatóságok az alábbi HR adminisztrációs elemeket vizsgálják leggyakrabban:

            •          Munkaszerződések:

Az ellenőrzések során a hatóságok megvizsgálják, hogy minden alkalmazott rendelkezik-e érvényes munkaszerződéssel, és hogy azok megfelelnek-e a jogszabályi követelményeknek.

            •          Munkavállaló bejelentése:

A legkomolyabb hiányosság – és amely így méltányosság kizárása mellett bírságolandó – a be nem jelentett munkavállaló foglalkoztatása.

            •          Munkaidő-nyilvántartás:

A jelenléti ívek, túlórák és szabadságok pontos nyilvántartása alapvető fontosságú. Az ezekkel kapcsolatos hiányosságok gyakran vezetnek bírságokhoz.

            •          Bérszámfejtési dokumentumok:

A hatóságok ellenőrzik, hogy a bérszámítások és -kifizetések megfelelnek-e a jogszabályoknak, és hogy az adókötelezettségek megfelelően teljesültek-e.

            •          Adó- és járulékbevallások:

Az adófizetési kötelezettségek teljesítése és a kapcsolódó dokumentumok helyessége is kiemelt figyelmet kap. Bár ez nem a munkaügyi ellenőrzés része, de gyanús körülmény esetén a hatóságok hivatalból értesítik egymást.

            •          Személyes adatok kezelése:

A GDPR szabályozás betartása különösen fontos, különösen az érzékeny munkavállalói adatok esetében.

A legfontosabb dokumentumok, amelyeket elő kell készíteni

Az alábbi dokumentumok megléte és naprakész elérése elengedhetetlen egy munkaügyi ellenőrzés során:

            1.         Munkaszerződések:

Az összes aktív munkavállaló érvényes szerződése, valamint a korábbi munkavállalók archivált dokumentumai.

            2.         Jelenléti ívek:

A dolgozók munkaidő-nyilvántartásai, a szabadságok és hiányzások dokumentálása.

            3.         Bérszámfejtési kimutatások:

A bérkifizetésekről és járulékokról szóló részletes kimutatások.

            4.         Bejelentési nyilatkozatok:

Az új munkavállalók NAV-hoz és társadalombiztosításhoz történő bejelentésének igazolása.

            5.         Belső szabályzatok:

Például munkahelyi szabályzatok, távmunka-szabályzatok, adatvédelmi szabályzatok.

Hogyan készüljünk fel a munkaügyi ellenőrzésre?

A hatósági ellenőrzések sikeres teljesítéséhez az alábbi gyakorlati lépések ajánlottak:

            1.         Belső auditok:

Rendszeres belső ellenőrzésekkel feltárhatók a hiányosságok, amelyek így időben javíthatók.

            2.         HR rendszerek használata:

Digitális eszközök és szoftverek segítenek az adatok rendszerezésében és naprakészen tartásában.

            3.         Adatbiztonság:

A dokumentumok biztonságos tárolása és gyors hozzáférhetősége minimalizálja a kockázatokat.

            4.         Jogszabályi változások nyomon követése:

A folyamatosan változó jogszabályi környezet miatt elengedhetetlen a naprakész tudás és a szabályok alkalmazása.

A leggyakoribb hibák és hiányosságok, amelyek bírsághoz vezethetnek

A munkaügyi ellenőrzések során a hatóságok gyakran az alábbi hibákat tárják fel:

            •          Hiányzó vagy hibás munkaszerződések.

            •          Pontatlan vagy hiányos munkaidő-nyilvántartások.

            •          Késedelmes bejelentések a NAV vagy a társadalombiztosítás felé.

            •          GDPR-szabályok megsértése, például az érzékeny adatok védelmének hiánya.

Ezek elkerülése érdekében a pontos dokumentáció és a folyamatos ellenőrzés alapvető fontosságú.

Mi történik az ellenőrzés után?

Az ellenőrzés lezárását követően a hatóságok megállapítják az esetleges hiányosságokat. A lehetséges következmények a következők:

            •          Pozitív eredmény:

Ha a vállalat megfelel a jogszabályoknak, nincs további teendő.

            •          Hiányosságok esetén:

A hatóság helyreállítási határidőt szabhat meg, pénzbírságot róhat ki, vagy további ellenőrzéseket rendelhet el.

Összegzés: A pontos dokumentáció jelentősége

A munkaügyi ellenőrzés nemcsak a jogszabályoknak való megfelelésről szól, hanem a vállalat belső működésének és hírnevének biztosításáról is. A pontos és naprakész dokumentáció kulcsfontosságú, hiszen a munkaügyi ellenőrzések során ez az alapja a megfelelőség igazolásának. A proaktív felkészülés, a digitális eszközök használata és a rendszeres belső auditok segítenek a vállalatoknak abban, hogy sikeresen megfeleljenek az ellenőrzések során támasztott követelményeknek.

Kertész Gábor
Gábor Kertész
Head of Advisory | Accace Hungary
Kapcsolatfelvétel

Mailchimp - subscribe form sidebar
map-markercrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram