• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: hungary@accace.com

Tel.: +36 141 235 30

Kapcsolat
Feliratkozás
  • Irodáink
  • Országok
    • Nemzetközi (Angol)
    • Nemzetközi (Német)
    • Cseh Köztársaság
    • Dél-afrikai Köztársaság
    • Németország
    • Magyarország
    • Lengyelország
    • Oroszország
    • Románia
    • Szlovákia
    • Ukrajna
    • Amerikai Egyesült Államok

Accace Magyarország

  • Rólunk
    • Kik vagyunk?
    • Találkozzon vezetőinkkel
    • Accace Circle
    • Társadalmi felelősségvállalás
  • Szolgáltatásaink
    • KISZERVEZÉS
    • Bérszámfejtés kiszervezés
    • HR szolgáltatások
    • Bérszámfejtési- és HR online portál
    • Idő- és jelenlét nyilvántartói online portál
    • Könyvelés kiszervezés és jelentéstételi szolgáltatások
    • Könyvelési online portál
    • TANÁCSADÁS
    • Adótanácsadás
    • Céges és irodai szolgáltatások
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Jogi tanácsadás
    • Tanácsadói online portál
  • COVID-19
  • Karrier
    • Nyitott pozíciók
    • Rólunk
    • Sikertörténetek
    • Értékeink
    • így gondoskodunk
    • Accace számokban
    • Felelősségvállalás
  • Newsroom
  • Irodáink

Érdemes-e Közös Transzferár Nyilvántartást készíteni?

22 febr 2017

A szigorú magyar transzferár-szabályozás megnehezíti a közös nyilvántartás készítését.

Érdemes-e Közös Transzferár Nyilvántartást készíteni?

Játsszunk el a gondolattal: minden évben, az előző év zárása után elküldünk néhány adatot vállalatcsoportunk központjába, ahonnan rövid időn belül, de mindenképpen a társasági adóbevallás benyújtása előtt, megkapjuk az elkészített, tökéletesen és főleg NAV-biztosra összeállított transzferár nyilvántartást. Miután ez a nyilvántartás a teljes vállalatcsoportra vonatkozik és mindenhol alkalmazható a saját jogszabályok szerint, a központ még jelentősebb díjat sem számol fel a nyilvántartás elkészítéséért.

Valami ilyesmi lehetett a koncepció, amikor a szakemberekből és állami tisztviselőkből álló EU-s grémium – segítő és jobbító szándékkal – megalkotta az EU TPD-t, azaz a közös európai transzferár dokumentáció tartalmára vonatkozó ajánlását, divatosabb nevén magatartási kódexét. Valami ilyesmi lehetett a koncepció, amikor a magyar jogszabály-alkotók gyorsan reagálva beépítették az ajánlásokat a magyar szabályozásba. A magyar transzferár dokumentáció összeállításáról szóló új, második rendelet, ami 2010-ben lépett hatályba, már a kezdetektől tartalmazza annak lehetőségét, hogy egy magyar vállalat – döntése szerint – készíthet ún. közös nyilvántartást. Bár statisztikákkal nem rendelkezünk, a piacot jól ismerve kijelenthetjük, hogy – bár csábító a bevezetőben felvázolt eset – a gyakorlatban csak döcögve működik ez az intézmény, és a vállalatok inkább mégsem választják ezt a lehetőséget. Az alábbiakban ennek okát vizsgáljuk.

A legfontosabb indok az, hogy még mindig a magyar transzferár-szabályozás és -ellenőrzés az egyik legszigorúbb Európában. Tételes és egyedi szabályok írják le, hogy pontosan milyen tartalommal kell feltölteni a dokumentációt. Bár a közös nyilvántartás elvileg épp arról szól, hogy valamennyi implementáló országban ugyanazok a szabályok, a magyaroknak mégis sikerült egy kicsit a “saját képükre” fazonírozni az előírásokat, így azok majdnem konformak az EU-s elképzeléssel. Ezt nehéz elmagyarázni egy külföldi, az egységesítésre hangsúlyt fektető központnak, így tehát ha el is készül egy közös dokumentáció, azt mindenképpen át kell tekinteni és kiegészíteni, hogy átmenjen a hazai ellenőrzésen. A munkát tehát a legtöbb esetben így sem ússzuk meg.

A másik fontos probléma az időzítés. Magyarország megközelítése igen szigorú ezen a téren is, minden évben frissíteni szükséges a nyilvántartásokat, évente kell elkészíteni azokat, méghozzá a társasági adóbevallás benyújtásának időpontjáig. Lefordítva ez azt jelenti, hogy a dokumentáció elkészítése során tett megállapításokat (az alkalmazott ár piaci, vagy eltér attól) a bevallásban tükröztetni kell, az kihat az adott évben fizetendő adó összegére. Ez logikus, de nincs mindenhol így. Számos európai országban csak az utólagos ellenőrzés során jutnak el a társaságok a nyilvántartás elkészítéséig, amennyiben a helyi adóhatóság erre felszólítja őket. Ha ez társasági adóalap-módosítást von maga után, akkor ezt utólagosan, az ellenőrzés keretein belül teszik meg. Nem fenyegeti ezeket a külföldi tagvállalatokat a 2 millió forintnak megfelelő mulasztási bírság sem. Előfordul tehát, hogy bár a közös nyilvántartás központilag készül, tartalmilag megfelel a magyar szabályoknak, csak éppen nem a magyar határidőig, vagy nem évente kerül frissítésre. Sokszor futni bele abba, hogy a központ 3 évenkénti felülvizsgálatot választja, s csak a magyar előírások miatt ezen nem változtat.

Ami viszont működik, az a dokumentáció nyelvének választása. A nyilvántartást immár bármilyen nyelven el lehet készíteni, az adóhatóság rendelkezésére lehet bocsátani, és angol, német, vagy francia nyelv esetén erről még magyar nyelvű szakfordítás sem kérhető. Ez nagy segítséget jelent akkor, ha a vállalatcsoportnak van központi nyilvántartása, amit bár ki kell egészíteni, át kell nagy valószínűséggel dolgozni, de az abban foglaltakat legalább fordítás nélkül fel lehet használni. Adott esetben akár a külföldi anyaghoz csatolhatunk egy magyar kiegészítést és a kettő együtt adja ki a magyar szabályoknak megfelelő dokumentációt.

Végül, két dologra szükséges odafigyelni: amennyiben a vállalat mégis a közös dokumentáció készítése mellett dönt, azt jelölni szükséges a társasági adóbevallás első lapján. Másfelől, attól, hogy a vállalatcsoportnak van egy komplex, központilag elkészített, minden tagvállalatot szerepeltető transzferár nyilvántartása, amelyet a magyar társaság is megkap, még nem jelenti azt, hogy teljesítettük a közös dokumentációra vonatkozó előírásokat! Szinte bizonyosra vehető, hogy annak “magyarítása” még hátravan.

Felhasznált jogszabályi helyek, tájékoztatók:

22/2009. (X.16.) PM rendelet 5. §; 3. § (5) és (6) bekezdések

Art. 95. § (2)

Az Európai Unióban található kapcsolt vállalkozások transzferár-képzési dokumentációjára (EU TPD) vonatkozó magatartási kódexről (2006/C 176/01)

 

Ammenyiben segítségre lenne szüksége, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot!

 

Kapcsolattartó:

Kertész Gábor

Adó Menedzser

Gabor.Kertesz@accace.com

+36 14123547

Primary Sidebar

<< Vissza a Newsroom-ba
Email

Footer

Accace Hungary

Az Accace Hungary jogelődje 1996-ban, míg az Accace Hungary 2008-ban alakult, mint egy helyi könyvelő cég, 34 alkalmazottal. Már a kezdetektől fogva megértettük, hogy ügyfeleinknek szükségük van belső folyamataik optimalizálására, s mindezt lehetőleg egyetlen kiszervezési szolgáltatón keresztül. Közel 15 év elteltével, az Accace cégcsoport egy innovatív és teljes körű BPO tanácsadóvá és szolgáltatóvá fejlődött, amely több mint 600 szakembert foglalkoztat és több mint 2000 ügyfélt szolgál ki nemzetközi szinten.

Accace Circle

Az Accace egy nemzetközi szinten, Accace Circle néven működő üzleti közösség, amely az Accace fióktelepei és megbízható partnereiből tevődik össze. Majdnem 40 országot lefedve, több mint 2000 szakemberrel támogatjuk mintegy 10 000 ügyfelünket, akik elsősorban a Fortune 500-as listáján megtalálható nemzetközi közép- és nagyvállalatok, míg mindemellett több mint 170 000 bérpapírt dolgozunk fel világszerte.

Országok és irodáink | Accace Circle

Szolgáltatásaink

Bérszámfejtés kiszervezés
HR szolgáltatások
Könyvelés kiszervezés
Adótanácsadás
Céges és irodai szolgáltatások
Tranzakciós tanácsadás
Jogi tanácsadás

Online portálok

Könyvelési portál
Bérszámfejtési- és HR portál
Idő- és jelenlét nyilvántartási portál
Tanácsadói portál

Kontakt

Országok és irodáink
Kapcsolatfelvétel
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Newsroom


Kövessen minket

LinkedIn Facebook Instagram


Accace Circle

© Accace minden jog fenntartva  |  Általános jognyilatkozat | Jognyilatkozat Híroldal  |  A cookie-k használatára vonatkozó irányelv  |  Adatvédelmi irányelvek  |  GDPR nyilatkozat

Ingyenes hozzáférés
Értékes betekintés
Szakértői tudás

Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.

Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!

Mindösszesen az email címére van szükségünk

Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak megfelelően kezeljük.

Ez a weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) használ. Az oldal használatával hozzájárul az adatok elemzéséhez, használatához. Tudjon meg többet.