2022. július 19-én az Országgyűlés elfogadta a 2023. évi költségvetés tervezetével kapcsolatos törvényjavaslatot. Ezzel összhangban a Magyar Közlöny 2022. évi 127. számában megjelent transzferár nyilvántartással kapcsolatos változásokról írunk a jelen cikksorozatunkban, kezdve a sort a legizgalmasabbnak látszó adatszolgáltatási kötelezettséggel.

Transzferár adatszolgáltatás a Tao bevallásban
A Társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 18. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
A jogszabály szerint tehát a kapcsolt vállalkozásnak adott esetben nem csak transzferár dokumentációs kötelezettségük keletkezeik, hanem – a korábbi gyakorlattól eltérő módon – a 2022-es adó évtől a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggésben kötelesek adatot is szolgáltatni a társaságiadó-bevallásukban.
Az érintett vállalatoknak a korábbi években is kötelező volt elkészíteni a transzferár dokumentációit, mostantól azonban a dokumentációkban vizsgált tranzakciók szerves részét fogják képezni a Tao bevallásnak is, így ezzel az adóhatóság a transzferár nyilvántartás-készítés – Tao bevallás benyújtásával egybeeső – határidejének betartását is kikényszerítette.
Tekintse meg transzferárazási szolgáltatásainkat!
Kapcsolt vállalkozások azonosítása | Transzferár nyilvántartás készítése | Transzferár nyilvántartás frissítése
A transzferár adatszolgáltatás tartalma
A Közlöny kitér arra is, hogy:
A transzferár adatszolgáltatási kötelezettség pontos tartalmáról ugyan még nem készült el a miniszteri rendelet, azonban, ha ennek az adminisztrációs kötelezettségnek feltételezhetően az adóellenőrzések megkönnyítése a célja, akkor az elmúlt évek transzferár ellenőrzési tapasztalatai alapján a következő információk lehetnek majd érdekesek:
- A vizsgált adóévben létrejött kapcsolt ügyletek megnevezése
- Az ügyletekben résztvevő kapcsolt felek azonosító adatai
- Az ügyletekhez kapcsolódóan elszámolt bevételek/ráfordítások
- A szokásos piaci ellenérték megállapítására alkalmazott transzferár képzési módszer
- Az összehasonlító elemzéshez felhasznált összehasonlítható adatok forrása
- A vizsgált ügylet jövedelmezőségének meghatározására alkalmazott pénzügyi mutató
- A megállapított szokásos piaci ártartomány
- A vizsgált ügyletben alkalmazott transzferár
- A transzferár dokumentáció elkészítésének időpontja
Mivel a fenti felsorolás a korábbi évek adóellenőrzéseinek tapasztalatán alapul, ezért a legnagyobb esély arra mutatkozik, hogy nagyságrendileg az ott felsorolt információkról lesz érdemes előzetesen meggyőződni, hogy azok rendelkezésre állnak az adózók részére és a valóságot tükrözik.
Az új szabályozás számos vállalat transzferárazási gyakorlatát felforgathatja, hiszen az adatok időben történő előkészítése, és könyvelési/zárási folyamatokkal történő szinkronizációja jelentős szervezettséget igényel. Ennek következtében érdemes lehet egyeztetni a cégcsoport anyavállalatával is a változásokról, illetve a magyar tagvállalat árképzési módszertanát, transzferár politikáit is felülvizsgálni.
Amint a miniszteri rendeletben az adatszolgáltatási kötelezettségek listája letisztázódik, mi is beszámolunk róla cikksorozatunkban.
A határidő az határidő!
A transzferár dokumentációkat eddig is a Tao bevallás benyújtásáig kellett elkészíteni, azonban sem azt nem kellett benyújtani az adóhatósághoz, sem egyéb adatszolgáltatásra nem volt szükség. Tehát ez egyrészt egy plusz feladatot jelent a transzferárazással kapcsolatos teendők körében, másrészt a határidőt illetően is szigorodó körülményekre számíthatunk.
Az adatszolgáltatással kapcsolatos törvénymódosítást első alkalommal a 2022. december 31-ét követően benyújtott bevallás tekintetében kell alkalmazni, vagyis a 2022-es adó évre vonatkozóan már ennek megfelelően kell szervezni a transzferárazással kapcsolatos feladatokat, illetve 2023 tavaszán ez alapján elkészíteni a transzferár dokumentációkat és a Tao bevallást.
A törvény szövegezése alapján feltételezhető, hogy az adatszolgáltatás a helyi dokumentációkra fog vonatkozni; a fődokumentum esetében bizonyos feltételekkel megengedett, hogy ettől eltérő határidővel készüljön, mivel a legtöbb esetben nem a magyarországi adózó készíti el a fődokumentumot, hanem jellemzően a csoport végső anyavállalata vagy a végső anyavállalat által erre kijelölt központi vállalat, ezért nem lenne ész szerű azt az adatszolgáltatásba belevonni.
Szerző: Köő-Tóth Zénó
Telefonszám: +36 30 294 8942
E-mail: katinka.revai@accace.com
Kapcsolt vállalkozások azonosítása | Transzferár nyilvántartás készítése | Dokumentációs követelmények előkészítése | Eljárunk előzetes ármegállapítási (APA) vagy feltételes adómegállapítási eljárásban | Képviseljük Önt az adóhatósággal folytatott kommunikációban | Transzferár nyilvántartás frissítése | Folyamatos támogatás