Vissza a Newsroom-ba
TRANSZFERÁR ÚTMUTATÓ 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar

A szokásos piaci ár: A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk harmadik része

18 január 2022

A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk harmadik lépcsőjén a szokásos piaci ár alkalmazásáról írunk.

Három – megfelelő a price-om? Szól a mondóka

A szokásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.

Szokásos piaci ár

A szokásos piaci ár egy ügyletnek az az ellenértéke, melyet független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között érvényesítenek/érvényesítenének. Amennyiben az adott ügylet árképzése nincs összhangban a szokásos piaci árral (annál magasabb vagy alacsonyabb), úgy a társasági adóalapot szükséges a különbözettel korrigálni. Indokolt esetben az adóalap növelés kötelező, a csökkentés viszont bizonyos feltételekhez kötött lehetőség.

A szokásos piaci ár megállapítása jelenti számunkra a transzferár képzéssel kapcsolatos kötelezettségek alap kérdéskörét, azonban erre jellemzően csak az évzáráskor, a transzferár nyilvántartások elkészítésekor szokott sor kerülni. Ebből következően csak utólag realizáljuk, ha a társaságunk által alkalmazott ár esetleg nem felel meg a szokásospiaci ár elvének, és társasági adóalap korrekcióra van szükség.

Előzetes benchmark és transzferár szabályzat

Érdemes lehet tehát a kapcsolt felek között alkalmazandó árat előre – még a szerződésük megszövegezése és megkötése előtt – meghatározni, így elkerülhető a későbbi társasági adóalap módosítás. Erre egy hasznos mód az előzetes benchmark elemzések készítése, precízebb esetben a transzferár szabályzat készítés. Az előbbi az adott kapcsolt ügylet szokásos piaci árát hivatott előzetesen kijelölni, az utóbbi ezen túlmenően az árképzési elveket, alkalmazott módszertanokat, valamint a transzferár korrekció feltételrendszerét is bemutatja.

Habár – bizonyos feltételek megléte esetén – nem minden ügylet transzferár dokumentáció köteles, ami kapcsolt vállalkozások között jött létre, viszont minden kapcsolt ügylet árképzésének meg kell felelnie a szokásos piaci ár elvének. Amennyiben a transzferár nincs összhangban a független felek által alkalmazott árral, adóhiány keletkezhet, melynek eredményeként adóbírság, késedelmi pótlék is kiszabható.

A fentiek okán feltétlenül javasoljuk a benchmark elemzések elkészítését minden kapcsolt ügyletre vonatkozóan. Ezek az elemzések megfelelő háttérdokumentációként tudnak szolgálni egy esetleges adóhatósági ellenőrzés során a kapcsolt ügyletek árképzésének alátámasztására, az árazás helyességének igazolására.

Transzferár 8 lépésben – Accace Nézőpont podcast

Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!

Szokásos piaci ár megállapítása

A szokásos piaci ár megállapítása jellemzően transzferár adatbázisok használatával történik, azonban szerencsésebb esetben lehetőségünk adódhat a társaságunk belső, független felekkel megállapodott árait is felhasználni a transzferár képzés során.

A szokásos piaci ár megállapítása az alábbi módszerek segítségével végezhető el:

Hagyományos módszerek:

  • Összehasonlító (független) árak módszere (belső vagy külső összehasonlító árak),
  • A viszonteladási árak módszere,
  • Költség és jövedelem módszer.

Ügyleti nyereségen alapuló módszerek:

  • Ügyleti nyereségen alapuló módszerek,
  • Nyereségmegosztásos módszer,
  • Egyéb, nem nevesített módszerek (amennyiben a fent nevesített módszerek az ügylet különleges mivolta miatt nem alkalmazhatóak).

Nem csak a Tao miatt fontos

A Tao törvényen kívül számos más adónem jogszabályi háttere is hivatkozik a szokásos piaci ár elvének alkalmazására.

ÁFA

Az ÁFA tv. előírásai szerint a kapott ellenérték az általános forgalmi adó alapja. Az ellenérték helyett azonban a szokásos piaci ár az adó alapja abban az esetben, ha a termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása nem független felek között történik.

KIVA

Kisvállalati (KIVA) adóalanyoknak is meg kell felelni a szokásos piaci ár elvének, a kapcsolt vállalkozásival folytatott tranzakcióknál alkalmazott árazás során. Amennyiben a KIVA alany a szokásos piaci ártól eltérő árat alkalmaz, az adóalapot a különbözettel (a ténylegesen alkalmazott ár és a szokásos piaci ár különbözete) kell módosítani.

HIPA

Amennyiben kapcsolt vállalkozások között az alkalmazott transzferár alacsonyabb a szokásos piaci árnál, akkor az iparűzésiadó-bevallásban szereplő értékesítés nettó árbevétele is egy alacsonyabb összegben kerül beállításra, mint a piaci ár. Így az iparűzésiadó-bevallásban ki kell igazítanunk (növelni) az alkalmazott transzferár és a szokásos piaci ár különbözetét.

Innovációs járulék

Az innovációs járulék alapja megegyezik a helyi iparűzési adó alapjával, így az adóalap-különbözet (transzferár és piaci ár közötti eltérés) ennél az adónemnél is jelentkezik, ha a transzferár eltér a szokásos piaci ártól.

Ezt megelőző szakmai cikkünkben a kapcsolt be- és kijelentéséről írtunk.

A következő cikkünkben a transzferár képzési politika kialakításáról írunk.

A transzferár ugróiskolája: az átgondolt transzferár 8 lépésben

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.

3. Szokásos piaci ár

Szokásos piaci ár

A szoksásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.

4. Transzferár képzési politika

Transzferár képzési politika

A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.

5. Transzferár munka tervezés

Transzferár munka tervezés

A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.

6. Transzferár local file összeállítása

Transzferár local file összeállítása

A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.

7. Transzferár masterfile felülvizsgálata

Transzferár masterfile felülvizsgálata

A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.

8. Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.

Köő-Tóth Zénó
Köő-Tóth Zénó
Senior Transferpricing Specialist | Accace Hungary
Kapcsolatfelvétel
Kertész Gábor
Gábor Kertész
Head of Advisory | Accace Hungary
Kapcsolatfelvétel
TRANSZFERÁR ÚTMUTATÓ 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram