Vissza a Newsroom-ba
Mailchimp - subscribe form sidebar

Transzferár politika – ekkor van rá szüksége!|News Flash

6 január 2025

A transzferár politika, transzferár dokumentáció, transzferár nyilvántartás, transzferár irányelv és transzferár szabályzat kifejezéseket általában egymás szinonimájaként használják sokan. Mind egy téma köré csoportosuló megnevezések, de mást-mást jelentenek.

A transzferár dokumentáció vagy transzferár nyilvántartás a 100 MFt határértéket elérő ügyletekről készítendő tanulmány, mely helyi dokumentumból (local file) és közös dokumentumból (master file) áll.

A transzferár irányelv a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek elszámolásának elveit lefektető OECD iránymutatás.

A transzferár politika vagy transzferár szabályzat pedig a kapcsolt vállalkozások közötti elszámolások árazását előre meghatározó belső szabályzat, amely a fenti transzferár dokumentációnál lényegesen egyszerűbb és szabadabb formában készíthető el.

1. Mi is az a transzferár politika?

Mi is az a transzferár politika?
A transzferár politika egy belső szabályzat, amely meghatározza a cégcsoport tagvállalatai közötti árképzés (transzferárazás) módszertanát, vállalati belső elveit. A transzferár politika vagy szabályzat készítése a transzferár tervezés egyik kulcsfontosságú eleme, amely során a vállalat(csoport) előre lefekteti az árképzés módszertanát az egyes (vagy várható) kapcsolt ügyletekre vonatkozóan. Ez magában foglalja a költségek és bevételek allokációját, a szerződéses és funkcionális hozzájárulásokat, valamint az ügyletek szokásos piaci árát vagy elvárt hasznát.

2. Kötelező transzferár politikát (transzferár szabályzatot) készíteni?

A transzferár politika készítése nem jogszabályi kötelezettség. A vonatkozó törvények és rendeletek nem tartalmaznak előírást közvetlenül(!) a transzferár szabályzat elkészítésére.

3. Akkor miért kellene mégis transzferár szabályzatot (transzferár politikát) készíteni?

A transzferár szabályzat elkészítését a praktikum és a hasznosság indokolja. A jogszabályok bár közvetlenül nem fogalmaznak meg kötelezettséget egy transzferár politika elkészítésére, de közvetetten mégis indokolttá válik. A társasági adóról szóló törvény (Tao) kimondja, hogy ha a kapcsolt vállalkozások egymás közötti szerződésükben, megállapodásukban magasabb vagy alacsonyabb ellenértéket alkalmaznak a szokásos piaci árnál, a szokásos piaci ár és az alkalmazott ellenérték alapján számított különbözetnek megfelelő összeggel a társaság adózás előtti eredményét a megfelelő irányba módosítani köteles. Tehát mindenki(!) köteles figyelemmel kísérni, hogy az alkalmazott ár a kapcsolt felekkel megfelel-e a szokásos piaci árnak, mert ha nem, akkor a társasági adóalapot ki kell igazítani akkor is, ha transzferár dokumentációt nem kell készíteni (pl. mert az ügylet nem éri el az éves 100 mFt határértéket).

Adóhatósági ellenőrzéskor az alkalmazott árak helyességét a társaságnak kell bizonyítania. Praktikus és hasznos, ha erre az esetre máris rendelkezésre áll a transzferár politika, amit előrelátó módon a társaság már a kapcsolt ügyletek megkezdése előtt elkészített.

4. Szükség van transzferár politikára, ha nincs transzferár nyilvántartási kötelezettségem?

Igen! Ha nem érik el az ügyletek az éves 100 mFt értékhatárt, akkor is bizonyítani kell egy adóellenőrzés során, hogy a szokásos piaci árnak megfeleltek az alkalmazott árak. Ad absurdum 1 forint kapcsolt ügylet esetén is bizonyítani kell, hogy megfelelt a szokásos piaci árnak.

5. Szükség van transzferár politikára akkor is, ha van transzferár nyilvántartásom?

Igen, akkor is hasznos transzferár politikát készíteni, ha a transzferár dokumentációra is kötelezett lesz várhatóan az ügylet. Az adóellenőrzések tapasztalatai alapján az adóhatóság egyre nagyobb figyelmet fordít a transzferár dokumentációk tartalmára is. Ezért egyre kevésbé van tér és lehetőség a társaság számára, hogy a transzferár nyilvántartásokban próbálja meg a nem teljesen megfelelő elszámoló árakat alátámasztani. Fontos, hogy az alkalmazott árak valóban megfeleljenek a szokásos piaci áraknak, és ne csak év zárás után szembesüljön a társaság a problémával, hogy az elszámoló árat alátámasztása nem lehetséges.

6. Összegzés

A transzferár politika megléte operatív szinten is megkönnyíti a vállalatok életét. Az évközi folyamatok során lehetővé teszi az árképzés helyességének folyamatos nyomon követését és a háttéranalitikák vezetését. Az évzáráskor pedig egyszerűsíti a transzferár nyilvántartások elkészítését és az árak utólagos alátámasztását.

Az előzetesen megállapított transzferárak alkalmazása csökkenti a későbbi adóalap kiigazítás lehetőségét és az ezzel járó adminisztrációs többletmunkát. Ha például egy magyar kapcsolt vállalat transzferár dokumentációja nem követi az anyavállalat politikáját, többszörös adóztatás is előfordulhat.

Köő-Tóth Zénó
Köő-Tóth Zénó
Senior Transferpricing Specialist | Accace Hungary
Kapcsolatfelvétel

Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram