INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A transzferárazás és így a transzferár ellenőrzés az elmúlt években a NAV kiemelt fókuszterületévé vált, és a 2023-ban bevezetett transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség új korszakot nyitott a kapcsolt vállalkozások ellenőrzésében. A hatóság egyre szigorúbb és célzottabb vizsgálatokat folytat, amelyek nemcsak formai, hanem tartalmi hibákra is kiterjednek. A vállalkozásoknak elengedhetetlen, hogy naprakészen és pontosan vezessék transzferár-nyilvántartásaikat, és megfeleljenek az adatszolgáltatási előírásoknak.
A transzferárak célja, hogy a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek árazása megfeleljen a szokásos piaci ár elvének. Ez biztosítja, hogy az adóalap ne torzuljon mesterségesen, és a nyereség ott adózzon, ahol az értékteremtés történik. A NAV 2023-tól kezdve már nemcsak a transzferár-nyilvántartás meglétét vizsgálja, hanem annak tartalmát is, különös tekintettel az ATP-01 és ATP-KV adatlapokon szereplő adatokra.
A NAV egyre inkább célzott kockázatelemzés alapján választja ki az ellenőrzésre kerülő vállalkozásokat. Az adatszolgáltatás során benyújtott strukturált adatok lehetővé teszik, hogy a hatóság már a bevallás pillanatában azonosítsa a potenciális kockázatokat. A NAV az adatszolgáltatásokat nemcsak formai hibák szempontjából vizsgálja, hanem tartalmilag is összeveti azokat a transzferár-nyilvántartásokkal és a számviteli kimutatásokkal.
Amennyiben az ily módon feltárt kockázatok alapján egy adóellenőrzés során megállapítást nyer, hogy az ellenőrzött ügyleten realizált haszon nem felel meg a szokásos piaci ár elvének, az adóhatóság a szükséges kiigazítást a szokásos piaci tartomány medián értékére végzi el, amely jelentős adóhiány megállapítással és adóbírság következménnyel járhat a vizsgált gazdálkodó számára.
A 2024-es év tapasztalatai alapján több típushiba is kirajzolódott:
A kapcsolt vállalkozások meghatározása a társasági adóról szóló törvény (Tao. tv.) 4. § 23. pontján alapul. Kapcsoltság fennállhat tulajdonosi befolyás, közös ügyvezetés vagy akár közeli hozzátartozói viszony alapján is. A NAV különösen figyel azokra az esetekre, amikor az ügyvezetés egyezősége révén valósul meg a döntő befolyás gyakorlása több társaság felett.
A kapcsolt viszony fennállása önmagában nem keletkeztet bejelentési kötelezettséget, de ha a felek szerződést kötnek, akkor az első szerződéskötést követő 15 napon belül be kell jelenteni a kapcsolt vállalkozási viszonyt a NAV felé. A bejelentés elmulasztása mulasztási bírságot vonhat maga után, különösen akkor, ha a transzferár-nyilvántartásban szereplő adatok nem egyeznek meg a NAV nyilvántartásaival.
A transzferárazás alapelve a szokásos piaci ár elve. A Tao. tv. és a 32/2017. NGM rendelet részletesen szabályozza a szokásos piaci ár meghatározásának módszereit:
A transzferár-nyilvántartásnak tartalmaznia kell az alkalmazott módszert, annak indoklását, valamint az alátámasztó tényeket és körülményeket. A NAV különösen figyel arra, hogy az alkalmazott módszer megfeleljen a jogszabályi előírásoknak, és az adatszolgáltatásban szereplő mutatók összhangban legyenek a nyilvántartással.
A NAV célja nem csupán a szankcionálás, hanem a jogkövető magatartás elősegítése is. Az első két év ellenőrzései során a hatóság elsősorban a hibák javítására törekedett, de a jövőben szigorúbb fellépésre lehet számítani. A mulasztási bírságok kiszabása elsősorban a transzferár-nyilvántartás hiánya vagy súlyos hiányosságai miatt történik.
A vállalkozásoknak ezért kiemelten fontos:
Transzferár nyilvántartását szakértő csapatunk rövid határidővel, teljes törvényi megfelelés mellett, nemzetközileg használt adatbázis használatával angol és/vagy magyar nyelven készíti el.
A transzferár-ellenőrzés új szintre lépett Magyarországon. A NAV célzott és adatvezérelt ellenőrzési gyakorlata új kihívások elé állítja a vállalkozásokat. Aki nem készül fel időben, komoly kockázatokkal és szankciókkal nézhet szembe. A pontos dokumentáció, a szabályos adatszolgáltatás és a jogszabályok ismerete ma már nemcsak ajánlott, hanem elengedhetetlen.
Annak érdekében, hogy az érintett vállalkozások csökkentsék, illetőleg akár teljes mértékben el is kerüljék a transzferár-kockázatokat, javasoljuk az alkalmazott transzferáraik évközi, folyamatos nyomonkövetését, valamint a transzferár-dokumentációk összeállításának időben történő megkezdését.
Kapcsolt vállalkozások azonosítása | Transzferár nyilvántartás készítése | Dokumentációs követelmények előkészítése | Eljárunk előzetes ármegállapítási (APA) vagy feltételes adómegállapítási eljárásban | Képviseljük Önt az adóhatósággal folytatott kommunikációban | Transzferár nyilvántartás frissítése | Folyamatos támogatás