• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: hungary@accace.com

Tel.: +36 141 235 30

Kapcsolat
Feliratkozás
  • Irodáink
  • Országok
    • Nemzetközi (Angol)
    • Nemzetközi (Német)
    • Cseh Köztársaság
    • Dél-afrikai Köztársaság
    • Németország
    • Magyarország
    • Lengyelország
    • Oroszország
    • Románia
    • Szlovákia
    • Ukrajna
    • Amerikai Egyesült Államok

Accace Magyarország

  • Rólunk
    • Kik vagyunk?
    • Találkozzon vezetőinkkel
    • Accace Circle
    • Társadalmi felelősségvállalás
  • Szolgáltatásaink
    • KISZERVEZÉS
    • Bérszámfejtés kiszervezés
    • HR szolgáltatások
    • Bérszámfejtési- és HR online portál
    • Idő- és jelenlét nyilvántartói online portál
    • Könyvelés kiszervezés és jelentéstételi szolgáltatások
    • Könyvelési online portál
    • TANÁCSADÁS
    • Adótanácsadás
    • Céges és irodai szolgáltatások
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Jogi tanácsadás
    • Tanácsadói online portál
  • COVID-19
  • Karrier
    • Nyitott pozíciók
    • Rólunk
    • Sikertörténetek
    • Értékeink
    • így gondoskodunk
    • Accace számokban
    • Felelősségvállalás
  • Newsroom
  • Irodáink

Reklámadó törvényt módosító javaslat |Tax & Fiscal Alert

3 júl 2014

2014. Június  30-án kormánypárti módosító javaslat került az Országgyűléshez benyújtásra a 3 héttel ezelőtt elfogadott, de még nem életbe lépett Reklámadó törvény. Az alábbiakban összegeznénk a leglényegesebb rendelkezéseket, a már elfogadott, és félkövér, dőlt betűkkel jelezve a még el nem fogadott módosító javaslatokat is.

Reklámadó törvényt módosító javaslat (Tax & Fiscal Alert)


2014. június 17-én kihirdetésre került a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény, mely 2014. július 18-i hatállyal újabb progresszív adót vezet be a magyar adórendszerbe, és amelyhez június 30-án érkezett egy még el nem fogadott módosító javaslat, jórészt szigorító intézkedésekkel. A javasat, annak elfogadása esetén, módosítja a Reklámadó törvény hatálybalépését, mivel az a módosító javaslat kihirdetését követő 31. napon lépne csak hatályba.

 

Adókötelezettség, adóalanyok köre

Az új adónem nemcsak a kereskedelmi televíziókat, és a sajtótermékek kiadóit, illetve reklámhordozó-felületet, internetes felületet  üzletszerűen reklám közzétételére hasznosító társaságokat érinti. Ugyanis az adó alanyává válhat bármely személy vagy szervezet, amely saját célú (vagy partnerei számára) gazdasági reklámot tesz közzé online felületen, szórólapon, vagy akár bérelt vagy tulajdonolt ingatlanán, hirdetési felületén, és ezzel kapcsolatban árbevételt realizál, vagy közvetlen költsége merül fel. A módosítás alapján továbbá maga a reklámot megrendelő is adóalannyá válhat, ha a reklám szolgáltató olyan külföldi adóalany (pl. Facebook, Google), akitől értelemszerűen nehezen lenne beszedhető a reklámadó.

A reklámadó alanyai a média- és médiatartalom-szolgáltatók, a sajtótermékek kiadói, a szabadtéri reklámhordozót, járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosítók, illetve az interneten túlnyomórészt magyar nyelven, vagy a módosítás alapján túlnyomórészt magyar nyelvű internetes oldalon is reklámot közzétevők. Az adó alapja az adóköteles tevékenységből  származó nettó árbevétel, saját célú reklámmal kapcsolatosan pedig а reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség. A 2014. évben kezdődő adóév adóalapját – legfeljebb annak erejéig – csökkenti а Tao. tv. illetve az Szja tv. szerinti elhatárolt veszteség 50 %-a, azonban a módosítás értelmében ezen reklámadó-alap csökkentést csak akkor teszi lehetővé ha az adóalany 2013. üzleti évének adózás előtti eredménye nulla vagy negatív. Továbbá a javaslat úgy módosítaná a Tao törvényt, hogy a reklámadó-alap csökkentéseként felhasznált elhatárolt veszteség csökkentse a társasági adó alapjának csökkentéseként felhasználható összeget.

Módosított adóalap

A módosítás értelmében a törvény növeli az adóalany adóalapját, ha az adóalany kiszervezi a reklámfelület értékesítését valamely kapcsolt fél (sales house) részére. A módosítás célja, hogy a kapcsolt médiaügynökségeknél, amelyek az eredeti törvény alapján nem lennének a reklámadó alanyai, elért árréssel (médiaügynökség árbevétele mínusz adóalanynak fizetett díj) meg kell növelnie az adóalanynak az adóalapját.

További módosítási javaslat, hogy a reklám közzétevőjének a reklám közzétételének ellenértékéről szóló számlán, számviteli bizonylaton vagy a reklám közzétételéről szóló szerződésben nyilatkoznia kell arról, hogy az adókötelezettség őt terheli, vagy ha az adóalap nem éri el az 500 millió forintot, akkor arról, hogy reklám közzététele után adófizetési kötelezettség emiatt nem terheli. A fenti nyilatkozat hiányában mindig a reklámot megrendelő belföldi szervezetnél, személynél fog keletkezni adófizetési kötelezettség, az adóalap pedig a reklám közzétételért általa fizetendő, havi összesített ellenértékének 25 ezer forintot meghaladó része lesz, míg az adó mértéke 20%. Az így adóalannyá váló személy, szervezet a reklám közzétételéről szóló számla, számviteli bizonylat kézhezvételét követő hónap 20. napjáig köteles az adót bevallani és megfizetni, de neki nem kell majd alkalmazni az eredeti kötelezettekre vonatkozó bevallási, előlegfizetési, és feltöltési szabályokat.

Új adóalanyi kör – külfölditől reklámot megrendelő adóalany

A módosítás célja, hogy a külföldi szervezettől, személytől igénybevett reklám szolgáltatás után is mindenképpen keletkezzen reklámadó bevétel a költségvetés számára. További szankció, hogy a belföldi megrendelő adóalany a fenti adó megfizetésén kívül ebben az esetben köteles a kifizetett ellenérték összegével növelnie a társasági adóalapját, mint tételes nem a vállalkozás érdekében felmerült költség.

Ennek értelmében, iparágtól függetlenül minden adózó, amelyik pl. külföldi cégcsoportjától reklám tevékenységet vesz igénybe (központilag gyártott szórólapok, prospektusok stb), annál a fenti adókötelezettség felmerülhet.

Adómérték

Az adó progresszív, a kapcsolt vállalkozások összesített adóalapja szerint:

 

Összesített adóalap
Adó mértéke
0 és 500 millió Ft közötti részre  0%
500 millió és 5 milliárd Ft közötti részre  1%
5 milliárd és 10 milliárd Ft közötti részre  10%
10 milliárd és 15 milliárd Ft közötti részr  20%
15 milliárd és 20 milliárd Ft közötti részre  30%
20 milliárd Ft feletti részre  40%

 

Adófizetés, bevallás

Az adóalanyt reklámadóelőleg-fizetési és -bevallási kötelezettség terheli, melyet az adóév hetedik és tízedik hónapjáig két egyenlő részletben kell megfizetni. Az adóév utolsó hónapjában ezen túlmenően az előleget ki kell egészíteni az adóévi várható fizetendő adó összegére. Az adókötelezettséget az adóévet követő ötödik hónap utolsó napjáig kell megállapítani és bevallani.

A bevezetés adóévét illetően átmeneti szabályok lépnek életbe, melyek értelmében a 2014 adóévre a hatálybalépéstől az év végéig számított napok számával arányosan kell az adót megállapítani, és az előlegeket 2014. augusztus illetve november 20-áig kell megfizetniük azoknak, akik adóéve a naptári évvel megegyezik.

Az adófizetésre nem kötelezett adóalanyok, tehát akik az adómentes értékhatárt nem érik el, adóelőleg és előleg-kiegészítés bevallására nem kötelezettek.

Bizonytalanságok

Meglehetősen sok értelmezési problémát vet fel mind a már  elfogadott törvény, és a most benyújtott módosítási javaslat is:

  • Az adó tárgya széles tevékenységi kört, és alanyi kört, így egyes esetekben akár külföldi megjelenéseket, illetve adóalanyokat is lefedhet, azaz belföldi adóalany külföldi tevékenysége (pl. külföldi prospektus terjesztés, külföldi járműn reklám közzététele) éppúgy tárgya lehet a reklámadónak, mint külföldi adóalany hasonló külföldi reklám tevékenysége (pl. külföldi központban felmerült saját célú reklám költségek).
  • Nem tisztázott, hogy az egymástól  eltérő üzleti évvel rendelkező adózók hogyan számítják adóalapjukat, hogyan vonják össze, ha kapcsoltak, továbbá hogy állapítja meg az előleg összegét az az adózó, amelynek még értelemszerűen nincs beszámolóval lezárt 2013-as adóéve.
  • A törvény alapján a Tao tv. szerinti kapcsolt vállalkozásnak minősülő adóalanyok adóalapját össze kell számítani, az adókulcsot pedig ez alapján kell meghatározni, majd az egyes adóalanyok a saját adóköteles adóalapjuk arányában viselik az így kiszámított adót. Nem egyértelmű, hogy a külföldi adóalanyoknál milyen kimutatást, és költségeket kell majd figyelembe venni.
  • Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ha nem is keletkezik tényleges fizetési kötelezettség az adózónál, az adminisztratív kötelezettségek alól nem mentesül, aki a reklámadó alanyának minősül, sőt kapcsolt vállalkozásai esetén az összes adóalany köteles a számításokat elvégezni és a dokumentációt megőrizni, akár adóköteles tevékenység híján is.
  • A Reklámadó tv. a jogalkalmazókra bízta bizonyos kérdések értelmezését, így pl. a többfunkciós adótárgyak – értékesítést kiszolgáló és reklám funkciót egyszerre ellátó honlapok, kuponok, italárusító automaták stb. – kapcsán felmerült költségből származó adóalap meghatározását, tovább az sem egyértelmű, hogy a nyomtatott üzleti reklámanyag (toll, táska, jegyzetfüzet stb.), mint „repi ajándékok”, legyártása és szétosztása adóköteles tevékenységnek minősül-e majd.

 

Download – Reklámadó törvényt módosító javaslat (Tax & Fiscal Alert)

 

Kapcsolattartó
Laszlo Icsu
Tax Manager
Laszlo.Icsu@accace.com

 

Záradék

Primary Sidebar

<< Vissza a Newsroom-ba
Email

Footer

Accace Hungary

Az Accace Hungary jogelődje 1996-ban, míg az Accace Hungary 2008-ban alakult, mint egy helyi könyvelő cég, 34 alkalmazottal. Már a kezdetektől fogva megértettük, hogy ügyfeleinknek szükségük van belső folyamataik optimalizálására, s mindezt lehetőleg egyetlen kiszervezési szolgáltatón keresztül. Közel 15 év elteltével, az Accace cégcsoport egy innovatív és teljes körű BPO tanácsadóvá és szolgáltatóvá fejlődött, amely több mint 600 szakembert foglalkoztat és több mint 2000 ügyfélt szolgál ki nemzetközi szinten.

Accace Circle

Az Accace egy nemzetközi szinten, Accace Circle néven működő üzleti közösség, amely az Accace fióktelepei és megbízható partnereiből tevődik össze. Majdnem 40 országot lefedve, több mint 2000 szakemberrel támogatjuk mintegy 10 000 ügyfelünket, akik elsősorban a Fortune 500-as listáján megtalálható nemzetközi közép- és nagyvállalatok, míg mindemellett több mint 170 000 bérpapírt dolgozunk fel világszerte.

Országok és irodáink | Accace Circle

Szolgáltatásaink

Bérszámfejtés kiszervezés
HR szolgáltatások
Könyvelés kiszervezés
Adótanácsadás
Céges és irodai szolgáltatások
Tranzakciós tanácsadás
Jogi tanácsadás

Online portálok

Könyvelési portál
Bérszámfejtési- és HR portál
Idő- és jelenlét nyilvántartási portál
Tanácsadói portál

Kontakt

Országok és irodáink
Kapcsolatfelvétel
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Newsroom


Kövessen minket

LinkedIn Facebook Instagram


Accace Circle

© Accace minden jog fenntartva  |  Általános jognyilatkozat | Jognyilatkozat Híroldal  |  A cookie-k használatára vonatkozó irányelv  |  Adatvédelmi irányelvek  |  GDPR nyilatkozat

Ingyenes hozzáférés
Értékes betekintés
Szakértői tudás

Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.

Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!

Mindösszesen az email címére van szükségünk

Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak megfelelően kezeljük.

Ez a weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) használ. Az oldal használatával hozzájárul az adatok elemzéséhez, használatához. Tudjon meg többet.