INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A 2025-ös NAV ellenőrzési terv stratégiája az adatvagyon hatékony felhasználására, az ellenőrzési tapasztalatok beépítésére, illetve az adózói életutak nyomon követésére alapoz. A hivatal – a korábbi évekhez hasonlóan – támogatja a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető, de hibázó adózókat: az újonnan, idei évtől bevezetésre került adategyeztetési eljárás keretein belül, vagy támogató eljárásban. Azoknál az adózóknál azonban, ahol csalárd magatartást észlel, a törvény legteljesebb szigorával lép fel.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy sikeres az önkéntes jogkövetés segítése támogató eljárásokkal: a megszólított adózók nagy többsége az értesítést követően rövid időn belül rendezte az eltéréseket. Van azonban olyan adózói réteg, amely csak akkor teljesíti – vagy teljesíti szabályosan – az adókötelezettségét, miután az adóhatóság megszólította. A támogató eljárásoknak a 2025-ös évben nem ők lesznek az érintettjei: a kötelezettségeiket notóriusan nem, vagy helytelenül teljesítők ellenőrzésre számíthatnak. A támogató eljárások iránya a tavalyihoz hasonlóan idén is kétféle:
2025-ben bevezetésre került jogintézmény, amely az adatminőségre fókuszál, és az adózók figyelmeztetésére és az adatszolgáltatások eltéréseinek javítására való felszólításra vonatkozik. Célja, hogy az adózók időben értesüljenek a feltárt hibákról, bevonja őket és lehetőséget adjon a korrekcióra, csökkenjen az ezen hibákból adódó ellenőrzések száma.
Az eltéréseket az adóhatóság az adózók által benyújtott bevallásokból, egyéb adatszolgáltatásokból tárja fel, majd értesíti az adózót. Fontos, hogy minden érintett kihasználja az adategyeztetés kínálta előnyöket, és 15 napon belül az újfajta eljárásban tisztázza az adateltérést, ezzel elkerülve a pénzbírságot vagy a komolyabb ellenőrzéseket.
Az idei évben is – nemzetgazdasági súlyuk, nagy volumenű beruházásaik miatt – kiemelt jelentőségű a kiemelt adózók és a legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzése. Mivel ezen adózók nagy része rendelkezik kapcsolt vállalkozással, nagy hangsúly kerül a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak, vagyis a transzferár vizsgálatára is. Ilyen ellenőrzésre számíthatnak a kockázatos ügyleteket bonyolító, veszteséges, vagy alacsony nyereséget elérő, korlátozott kockázatú gyártási, forgalmazási vagy szolgáltatási tevékenységet végző adózók.
Az adóhatóság a kiemelt adózói körben a jogszerű elszámolást is kiemelten vizsgálja, így az adókedvezmények, adóalap növelő és csökkentő tételek megállapítását, rehabilitációs hozzájárulási kötelezettség helyes teljesítését, illetve a bérkiegészítések, adómentes kifizetések elszámolását.
A kiemelt és a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózókon felül a NAV munkatársai és rendszerei természetesen folyamatos figyelmet fordítanak a kisebb vállalkozásokra, adózókra is.
Az adóhatóság témákat és ágazatokat is megnevezett az idei évre, ahol szintén nagy hangsúlyt kapnak az ellenőrzések:
Általános forgalmiadó kötelezettségekkel kapcsolatban az ÁFA visszaigénylések kiutalás előtti ellenőrzése, illetve a bevallást be nem nyújtó, vagy valótlan tartalommal, adateltéréssel benyújtó adózók ellenőrzése a fő cél.
A korábbi évek tapasztalatai alapján láthatjuk, hogy NAV folyamatosan monitorozza az online pénztárgépekből, online számlaadat szolgáltatásból, étel- és italautomatákból, EKAER (Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer), NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ), Üvegkapu (Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer) rendszerekből érkezett adatokat amiket aztán összevet az adózó által benyújtott adatokkal. Ezen értékek közötti eltérések kapcsán ellenőrzésre számíthatnak azon vállakozások, akik
Mind a gazdaság fehérítése és a költségvetési bevételek biztosítása, mind pedig a munkavállalók egészségbiztosítási- és nyugellátási ellátásainak igénybevétele érdekében kiemelt feladat a foglalkoztatással összefüggő kötelezettségek jogszerűségének ellenőrzése, így a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók, a foglalkoztatottakról valótlan adatot benyújtók, illetve a bevallást elmulasztók a jogszabályváltozások miatt még szigorúbb fellépésre számíthatnak.
A munkaviszonnyal és foglalkoztatással összefüggésben az adóhatóság a helyszíni ellenőrzéseket fokozza, vizsgálja az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségét, illetve a bevallásokban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a munkaviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség teljesítését is.
Személyi jövedelemadót érintően – az ÁFA-hoz hasonlóan – az adózó javára mutatkozó különbözetet kiutalás előtt vizsgálata, különböző adókötelezettségek (pl. osztalék) ellenőrzése és az egyéni vállalkozók adókötelezettségének ellenőrzése az idei cél.
Különleges figyelmet kapnak ellenőrzési szempontból a kapcsolt vállalkozások, az adóbevallásokkal (rehabilitációs hozzájárulás, komplex társasági adó, innovációs járulék, szociális hozzájárulási adó) kapcsolatos kötelezettségek, és a globális minimumadót érintően úgynevezett 2024. évi lefedett adók – társasági adó, innovációs járulék, energiaellátók jövedelemadó kötelezettségének – ellenőrzése, különös tekintettel az adózott eredményt és adókötelezettségeket érintő számviteli elszámolás és az elhatárolt veszteség vizsgálatára.
A korábban említett transzferárral kapcsolatban az ellenőrzés kiterjed:
2025-ben ellenőrzésre számíthatnak az egyéni vállalkozók, a KIVA-alanyok, az ingatlan-, illetve telekértékesítésből származó jövedelmet be nem valló adózók, a tartós veszteség következtében sajáttőke-hiányos társaságok, az szja rendelkező nyilatkozatok tekintetében a legnagyobb összegű kiutalásban részesülő kedvezményezettek, az egyszerűsített foglalkoztatás keretében munkavállalókat alkalmazók, az OSS-t, IOSS egyablakos e-kereskedelmi rendszert választó adózók, valamint a bizalmi vagyonkezeléssel érintettek köre is.
Töltse ki Transzferár Kalkulátorunkat pár perc alatt és rögtön megtudhatja, hogy van-e transzferár nyilvántartási kötelezettsége.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV