INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
Kapcsolt vállalkozások beazonosításával kezdjük meg a Transzferár ugróiskola cikksorozatunkat! Az előző cikkünkben bemutattuk a „transzferár-ugróiskolát”, azaz az átgondolt transzferárazás 8 lépését. Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.
A szokásos piaci ár alkalmazásához és a transzferár kötelezettségek megállapításához elengedhetetlen a vállalkozásunk méretének és tulajdoni struktúrájának ismerete, hiszen ettől függően eltérő jogok és kötelezettségek illethetik meg. A téma pikantériáját az okozza, hogy a kapcsolt vállalati státusz meghatározásához rögtön három jogszabályt szükséges ismernünk, melyek alapján a kapcsoltként minősíthető vállalkozások köre nem feltétlenül lesz azonos:
A besoroláshoz szükséges mutatószámokat főszabályként az utolsó összevont (konszolidált) beszámoló alapján kell számítani (vagyis nem elég csak az adott vállalat egyedi számait figyelembe venni), míg a konszolidált beszámolóba bevonandó vállalkozási kört a Számviteli tv. szerint kell meghatározni.
Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!
Másrészt, a konszolidált beszámoló alapján kell meghatározni az Országonkénti Jelentéstételi kötelezettség (Country-by-Country „CbC” Report – szintén transzferár dokumentációs elem) megállapításához szükséges bevételi értékhatárt is, tehát a transzferárakhoz közvetlenül kapcsolódó adminisztratív kötelezettség is társulhat a Számviteli tv. kapcsoltsági besorolása alapján.
Igen! Jól gondolja.
Ez alapján előfordulhat, hogy a transzferár nyilvántartás a vállalkozásoknak egy egészen más halmazát foglalja majd magában, mint ami alapján maga a transzferár nyilvántartási kötelezettség felmerült a fenti pontokban részletezett vizsgálatok során
Miután sikerült átverekednünk magunkat a kapcsoltsági fogalmak szövevényes rendszerén, megállapítottuk a vállalkozásunk konszolidációs körét és vállalati méretét, a transzferár nyilvántartási kötelezettség vizsgálatához a Tao tv. rendelkezéseit szükséges figyelembe vennünk, melyet majd a Ptk. szabályai árnyalnak tovább.
A következő cikkünk témája a Tao tv. szerinti kapcsoltság megállapításának szabályai, valamint az ilyen módon feltárt kapcsolt vállalatok bejelentési kötelezettsége lesz.
Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.
A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.
A szoksásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.
A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.
A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.
Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.
Kapcsolt vállalkozások azonosítása | Transzferár nyilvántartás készítése | Dokumentációs követelmények előkészítése | Eljárunk előzetes ármegállapítási (APA) vagy feltételes adómegállapítási eljárásban | Képviseljük Önt az adóhatósággal folytatott kommunikációban | Transzferár nyilvántartás frissítése | Folyamatos támogatás