Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Adóváltozások 2023: SZJA, ÁFA, HIPA a nyári adócsomagban | News Flash
28 július 2023
Adóváltozások jelentek meg a 2023. július 14-i Magyar Közlönyben, mégpedig a 2023. évi LIX. törvény, amely a légitársaságok hozzájárulásáról, valamint egyes adótörvények módosításáról szól. A törvény, tekintettel arra, hogy számos adójogszabályt módosít, nyári adócsomagként terjedt el. Cikkünkben sorra vesszük a törvényben megjelent, legfontosabb változásokat.
Hallgassa meg podcastunkat a témában!
A változások különböző időpontokban lépnek hatályba.
Kiemeljük, hogy az eredeti törvényjavaslathoz képest számos módosításon esett át a törvény, így a most kihirdetett változat az eredeti várakozásokkal szemben sok területen enyhített vagy hagyott ki rendelkezéseket.
Adóváltozások a személyi jövedelemadóban
A személyi jövedelemadóról szóló törvény több ponton módosul már az idei évben:
Augusztus 1-jétől az eddig csak veszélyhelyzeti rendeleti szinten szabályozott emelt családi kedvezmény törvényi szintre emelkedik, így a jövőben is biztosítottnak látszik a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos eltartottak utáni emelt kedvezmény.
A 30 év alatti anyák kedvezményét is ugyanezen dátummal kezdődően törvényi szintre emelte a jogalkotó.
Az emelt, munkába járáshoz kapcsolódó kilométerdíjat (30 ft/km) is augusztustól az Szja tv. tartalmazza, illetve az átalányadózók esetében törvényi szinten lesz biztosított ettől az időponttól a személygépjármű-vezető képzés tevékenység esetében 80%-os költséghányad alkalmazása.
A kihirdetést követő 30. naptól hatályos rendelkezés szerint a kriptoügyletekből származó ügyleti veszteség akkor is elszámolhatóvá válik, ha adott évben nem származott bevétele a magánszemélyeknek. Emellett, a kettős adóztatás elkerülése érdekében, kiadásként lehet majd azt is elszámolni, amely összeget egyébként az Szja tv. jövedelemnek minősít (így például, ha valaki osztalékot kriptoeszköz formájában kap).
2024-től a következő SZJA-változások lépnek hatályba:
Az önkéntes kölcsönös pénztártagok visszatérítési nyilatkozataihoz a NAV az előző évben tett nyilatkozatot fogja felhasználni, így aki a tagdíj 20%-át más számlára kérné vissza, annak ezt az éves bevallásban kell majd módosítania.
Egyéb jövedelemként válik adókötelessé a vállalkozás tagjának a társas vállalkozás törlését követően lefolytatott eljárás során a vagyonfelosztás eredményeként juttatott pénzbeli vagy nem pénzbeli bevétel.
A tevékenységüket szüneteltető egyéni vállalkozók az ezidő alatt befolyt bevételeket, illetve kiadásokat az általános szabályok szerint vehetik majd figyelembe, azzal, hogy a törvényben egy új fikciót alapítottak. Ez alapján a szünetelés kezdő napjától egyéni vállalkozói tevékenységre tekintettel befolyt bevétel, illetve igazoltan felmerült kiadás a szünetelés kezdetét megelőző napon megszerzett vállalkozói bevételnek, illetve költségnek minősül.
Az őstermelői tevékenység keretében használt, kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevétel egyes feltételek megléte esetén is ingó vagyontárgy átruházásából származó jövedelemnek minősülne.
Adóváltozások a bizalmi vagyonkezelésben
Változnak a bizalmi vagyonkezelés egyes szabályai is.
A nyilvántartásba vételi áron kell értékesítésből származó bevételt megállapítani a vagyonrendelőnél, illetve a magánalapítvány esetében az alapító/csatlakozónál, ha vagyoni értéket juttat annak részére (juttatónál). Nem kell ezt alkalmazni akkor, ha a vagyonkezelő vagy magánalapítvány a vagyont csak a rendelő elhunytával szerzi meg, illetve akkor, ha a kedvezményezett csak ezután szerezheti meg az adott vagyont.
A fentiek alapján a jövedelmet az általános szabályok alapján kell egyébként megállapítani (a jövedelmet csökkenti a vagyonelem megszerzésére fordított érték), azaz az lehet ingatlanértékesítésből, ingó vagyontárgy átruházásából vagy árfolyamnyereségből származó jövedelem is. Az így megállapított jövedelem utáni adó megfizetésére választhatja az adóalany, hogy azt 3 egyenlő részletben teljesíti.
A fentiek mellett, amennyiben nem történik felértékelés, azaz a szerzési értéken veszik nyilvántartásba a rendelt vagyont, akkor nem keletkezik a juttatónál jövedelem – ekkor viszont annak kiadásakor a kedvezményezettnél lesz magasabb az adóalap.
A megváltozott jövedelem-megállapítási szabályok a fenti esetekben a kihirdetést követő 60. napon lépnek hatályba.
Hallgassa meg Podcast epizódunkat a 2023-as adóváltozásokról!
Hallgass bele szakmai podcastunkba, ahol az Accace adózási szakemberei beszélgetnek az adóváltozásokról!
Adóváltozások az ÁFA-ban
A jogutódlás esetköreit bővíti az új törvény, így a csoportos adóalanyiságból történő kiválás, valamint az állami feladatátszervezés esetén is már alkalmazhatók az erre vonatkozó áfa-szabályok.
Mostantól a Magyarországon nem, azonban más EU-tagállamban letelepedett adóalanyok ezentúl a hazai ingatlanbeszerzésük utáni levonható áfát visszaigényelhetik az áfa-visszatérítési eljárás keretében (ELEKÁFA), ha megfelelnek a nevesített feltételeknek, és a beszerzés 2021. december 31-e után történt.
január 1-jétől haladéktalanul kell a számlát kiállítani azokban az esetekben, amikor a vevő a teljesítésig az ellenértéket maradéktalanul megfizette.
Amennyiben egy adózónál változik az áfa-bevallás gyakorisága a jogszabály erejénél fogva, úgy a még le nem fedett időszakról soron kívül kell majd bevallást benyújtani.
Az Áfa tv. előkészítése megtörtént az e-nyugtára, az adócsomag releváns része meghatározza a szükséges fogalmakat, illetve megalapozza a végrehajtási- és részletszabályok megalkotását.
január 1-jétől megjelenik a kötelező visszaváltási díjas, nem újrahasználható termékekre vonatkozó szabályozás is az Áfa tv.-ben, ezzel is eleget téve az erre vonatkozó EU-s előírásoknak, összhangban a kiterjesztett gyártói felelősség rendszerével.
TB-járulék, szochó
Augusztus 1-jétől rögzítésre kerül, hogy a kifizetőtől származó egyéb jövedelem esetén a kifizető kötelezettsége a szochó havi megállapítása, bevallása és megfizetése, kivéve, ha az SZJA-előleg megállapítása nem a kifizető felelőssége. Ekkor ugyanis ezekre a magánszemély lesz kötelezett továbbra is.
Szintén a nyár utolsó hónapjától a szakirányú oktatás és duális képzéshez kapcsolódó kedvezmény szabályai megváltoznak, és azt arányosítva, a ténylegesen végzett, ilyen jellegű tevékenység figyelembevételével lehet majd csak kiaknázni.
Augusztus hónaptól bővül a jogszabály értelmében megváltozottmunkaképességűek köre, így már a fogyatékossági támogatásban, illetve a vakok személyi járadékában részesülők is ebbe a körbe tartoznak majd.
Habár az itthon dolgozó vendégmunkások egyes jövedelme kapcsán a szochó-mentesség megszüntetése az eredeti javaslatban szerepelt, a törvényhozó döntése alapján ezt mégsem érintette a nyári adócsomag.
A TB-járulék és a szochó tekintetében január 1-jétől kezdődő szüneteltetés esetén csak akkor mentesül az egyéni vállalkozó fizetési kötelezettsége alól, ha a szüneteltetés a teljes hónapban fennáll, egyébként pedig azokat a teljes hónapra kell megfizetni.
Több pontosító rendelkezést tartalmaz továbbá a törvény, így például egyértelművé válik, hogy a szüneteltetés alatt szerzett jövedelem annak kezdő napját megelőzően realizált jövedelemként kezelendő, illetve, hogy a családi járulékkedvezmény összege a családi kedvezmény havi összege és az átalányban megállapított jövedelem havi összege különbözetének – ha az pozitív – 15 százaléka, azonban legfeljebb a göngyölítéses módszerrel megállapított havi járulékalap után fizetendő járulék.
Adóváltozások a társasági adóban
Az az elhatárolt veszteség, amely a 2014-ben kezdődő adóév utolsó napjáig keletkezett, a törvény értelmében korlátlan ideig felhasználhatóvá válik az eddigi 2030-as határidőhöz képest.
A már kormányrendelettel bevezetett szabály, mely szerint a reorganizációs vagy szerkezetátalakítási eljárás során jóváhagyott (bíróság által) terv alapján elengedett kötelezettségre a csőd- és felszámolási eljárás veszteségelhatárolási szabályait kell alkalmazni, szintén törvényi szintre emelkedett.
Szigorodott a termőföldből átminősített ingatlanvagyont tulajdonában tartó társaság fogalma. Mostantól az a termőföld is ide tartozik, melyet a társaság a mérlegfordulónapot követően szerez meg, majd a társaság tagja a részesedést még ebben az évben értékesíti, kivezeti. Az arányszámot ez esetben az értékesítést, kivezetést megelőző napra vonatkozó főkönyvi nyilvántartásból kell kiszámítani.
Enyhített a törvényhozó a reklámköltségek elszámolhatóságán Az eddigi szabályt, mely szerint a 30 millió forintot meghaladó reklám-közzétételi költség bizonyos feltételek esetén nem számolható el a társasági adó alapjánál, a mostani törvény hatályon kívül helyezte a kihirdetést követő nappal.
Igazolás nélkül elszámolható költség lett továbbá a Nemzeti Összefogás Számlaszáma javára adomány jogcímen visszafizetési kötelezettség nélkül adott támogatás, juttatás.
Adóváltozások a helyi iparűzési adóban, innovációs járulékban, egyéb adókban és az illetékekben
A munkaerő-kölcsönző cégek helyi adótörvény szerinti telephely-kérdése is fókuszba került. A Htv. szerint telephellyel rendelkezőnek tekintendő az adott önkormányzat illetékességi területén a vállalkozás, ha ott a kölcsönzött munkaerő 12 000 órát meghaladóan végez munkát egy adóévben (az eredeti javaslat alapján ez a határérték 1440 óra lett volna). A rendelkezés jövő év elejével lép hatályba.
2024-től szintén telephellyel rendelkezőnek kell tekinteni a Htv. szerint azokat a légi személyszállítást végző vállalkozókat is azon a településen, ahol olyan repülőtér található, ahonnan járatai indulnak, ha nettó árbevételük legalább 75%-a légi személyszállítási szolgáltatásból és azzal együtt nyújtott szolgáltatásokból származik.
A helyi iparűzési adó szempontjából adminisztrációs könnyítés, hogy amennyiben az egyénivállalkozói tevékenység szüneteltetése nem haladja meg egybefüggően a 181 napot, akkor adóalanyisága az egyéni vállalkozónak nem szűnik meg, és ezáltal mentesül az ehhez kapcsolódó adminisztráció alól (záró bevallás, változás-bejelentés). Fontos azonban, hogy ez a szabály is jövőre alkalmazható először.
A törvény egyértelművé teszi egy utaló rendelkezés segítségével, hogy az innovációs járulék esetében aszokásos piaci ár lesz az irányadó a járulékalap meghatározása során, ezzel pedig összehangba kerül az teljesen az iparűzési adóalappal. A szokásos piaci árat a TAO-ban előírt transzferár módszertan szerint kell meghatározni, amely többek között a mediánra történő kiigazítási kötelezettséget is magában foglalja.
A pénzügyi tranzakciós illeték kapcsán augusztus 1-jétől törvényi szintre emelkedik a kiterjesztése a fizetésre kötelezetteknek. Azaz, a külföldi pénzügyi szolgáltatók, amennyiben ügyfelük Magyarországon van, kötelezettek lesznek ezen illeték megfizetésére.
A népegészségügyi termékadó (NETA) kapcsán pontosításra került a szörp fogalma, illetve táblázatos formába került az adótétel valamennyi termék esetén a könnyebb áttekinthetőség érdekében. A táblázat a NETA törvény mellékletét képezi majd.
Az energiaellátók jövedelemadója kapcsán a korábbi, kormányrendeleti intézkedést törvényi szabállyá emeli a jogalkotó, amely szerint adóalanynak minősül e körben a kőolajterméket értékesítő kereskedő, amely az általa külföldről beszerzett kőolajterméket Magyarországon érétkesíti. Ehhez kapcsolódóan a jogszabály elkülönült nyilvántartási kötelezettséget ír elő, valamint rendelkezik külön szabály az árbevétel megosztásának módszeréről is.
Az egyszerűsített foglalkoztatás során eddig kormányrendeletben szabályozott, emelt összegű közterhek is törvényi szintre emelkednek.
Adóigazgatás, adóeljárás, adóvégrehajtás hatályok
Az ebben a témában, a nyári adócsomag részeként bevezetett rendelkezések többnyire enyhítő és szigorító módosításokra osztályozhatók, melyek a következők:
Enyhítő rendelkezések:
A megbízható adózók nem vesztik el minősítésüket a kis összegű (100 ezer forintot meg nem haladó) végrehajtás alanyai.
A feltételes adómegállapítás intézménye a jövőben (a kihirdetést követően egy hónappal később) az ún. típusszerződésekre is alkalmazható lesz, ekkor az eljárás díja 10 millió forint.
A KOMA-ban (azaz a köztartozásmentes adózói bázisban) maradás feltételei is enyhültek. Azok az adózók, akiknek nincs 30.000 forintot meghaladó köz- és nettó 5.000 forintot meghaladó adótartozása, az adatbázisban maradnak. Korábban, összeghatárra tekintet nélkül ebbéli minősítésüket az adózók a fenti esetekben is elvesztették.
Az adóteljesítmény-számítás módszerét megváltoztatta a törvény, így az áfa- illetve tao-csoport tagok esetén egyedileg nézik és számítják ezt a jövőben, ezzel segítve a megbízható adózói státusz megtartását.
A gépjárműadó kapcsán automatikus (kérelemre) 6 havi pótlékmentes részletfizetés lehetősége lesz elérhető valamennyi jogi személy részére, maximum 1 millió forint összegig a jövő évtől.
A jövőben nem lesz már kötelezően ellenőrzést indítani azoknál az adózóknál, akik 60 milliárd forintos árbevétel elérése mellett nulla eredményűek vagy veszteségesek, tekintettel arra, hogy e kiemelt adózókat az adóhatóság egyébként is, visszatérően ellenőrzi.
Megszűnik az utóellenőrzés intézménye, amely során a korábbi ellenőrzés végrehajtását vizsgálta az adóhatóság.
Szigorító rendelkezések:
Adószám törlése szankciót von a mostantól maga után, ha az elektronikus ügyintézésre kötelezettek nem rendelkeznek hivatalos elérhetőséggel (cégkapu).
A pénzügyi képviselők kötelezően elvárt jegyzett tőkéje 150 millió forintra emelkedik. A már nyilvántartásba vett képviselőknek e szabálynak 2025. január 1-jére kell megfelelniük.
Amennyiben a vezető tisztségviselő mögöttes felelősségének megállapítására irányuló per van folyamatban, az adóhatóság kérheti a bíróságot arra, hogy a vezető tisztségviselő biztosíték nyújtására legyen kötelezve, amelyről, amennyiben a bíróság jogerős végzést bocsát ki, az végrehajtható okiratnak minősül.
A jövőben a székhelyszolgáltató végrehajtási eljárásban mulasztási bírsággal lesz sújtható, ha nyilatkozattételét elmulasztja.
Adóváltozások: Légitársaságok hozzájárulása
Ahogyan a törvény címe is jelzi, az egyik fő eleme a csomagnak a légitársaságok hozzájárulása, amely eredetileg extraprofitadóként került bevezetésre, azonban ettől fogva, hasonlóan más uniós tagállamok gyakorlatához, állandó zöldadóként marad majd fenn.
A hozzájárulásra vonatkozó szabályok augusztus 1-jén lépnek hatályba.
Az adó alanya a földi kiszolgálást végző gazdálkodó, amely az utas- és poggyászkezelési tevékenységet látja el. A törvény célországonként és kibocsátási értékkategóriánkként tételes adómértéket állapít meg, valamint előírja, hogy az egyes légitársaságok kötelesek lesznek adatokat szolgáltatni az adóalanyok felé. A hozzájárulást a járatok induló, nem tranzit utasai után kell majd megállapítani és megfizetni.
Az Accace Magyarország egy magasan képzett szakértőkből álló tanácsadó és outsourcing partner, aki az ügyféligényeket kézzel fogható javaslatokká alakítja. Okos technikai megoldásaink és jövőbe tekintő szemléletünk ötvözésével teljes körű szakmai támogatást nyújtunk ügyfeleinknek. Több mint 20 éve a piacon, valamint 70 magyar szakértőnkkel és 200+ elégedett ügyféllel a hátunk mögött hatalmas tapasztalattal rendelkezünk a kis- és nagyméretű globális vállalkozások zavartalan működésének és növekedésének elősegítésében.
Accace Circle
Az Accace nemzetközi szinten az Accace Circle név alatt működő üzleti közösség, amely hasonló gondolkodású BPO-szolgáltatókból és tanácsadókból közösen létrehozott üzleti közösség, szakértői szolgáltatásokat és egyszerűsített folyamatokat nyújtva, odafigyelve a kiváló ügyfélélményre. Több mint 50 országot lefedve, közel 2500 szakemberrel 15.000 különböző ágazatban tevékenykedő ügyfelet támogatunk, akik többnyire nemzetközi és közepes méretű Fortune 500 cégek. Emellett körülbelül 200.000 bérpapírt állítunk ki ügyfeleinknek nemzetközi szinten.