Vissza a Newsroom-ba
ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar

Transzferár politika: A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk negyedik része

18 július 2022

A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk negyedik lépcsője a transzferár politika jelentőségéről szól.

Négy – transzferár politika kész? Szól a mondóka

Mi is az a transzferár politika

A transzferár politika egy olyan belső szabályzat, ami a cégcsoport tagvállalatai között alkalmazandó árképzés (transzferárazás) mikéntjét rögzíti. A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.

A transzferár politika készítés nem jogszabályi előírás, így formai/tartalmi kötelezettségeknek sem kell megfelelnie. Praktikussági szempontokat szem előtt tartva, hasznossági elvek mentén célszerű kialakítani. Az árképzési elvek írásba foglalása a kapcsolt felek között rendszeresen, nagy volumenben megvalósuló tranzakciók esetében kifejezetten hasznos.

A transzferár politika haszna

Az elmúlt évek adóellenőrzéseinek tanulsága alapján az adóhatóság a transzferár dokumentációk megléte mellett egyre nagyobb figyelmet fordít azok tartalmára is. Ebből kifolyólag egyre fontosabb szerephez jut a transzferár politika kidolgozása is, amely a csoporton belüli ügyletek és ezek árkialakításának könnyebb átláthatóságát szolgálja.

Stratégiai célok

Az észszerű árazási elvek előzetes kialakítása a cégcsoport transzferárazási gyakorlatát konzisztenssé és transzparenssé teszi. A transzferár politikát a cégcsoport stratégiai céljainak figyelembevételével szükséges meghatározni úgy, hogy az a tagvállalatok hosszú távú céljainak elérését segítse elő. A jól kialakított transzferár gyakorlat a leányvállalati stratégiai célok csoportszintű összehangolását segíti, mellyel megvalósítható a csoport méretgazdaságossági előnyeinek kiaknázása: célirányosabb teljesítménymérést, kisebb adóterheket, jobb versenypozíciót téve lehetővé.

Transzferár 8 lépésben – Accace Nézőpont podcast

Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!

Operatív működés

A transzferár politika létezése operatív szinten is megkönnyíti a vállalatok életét: az évközi folyamatok során lehetővé teszi az árképzés helyességének folyamatos nyomon követését és a háttéranalitikák – transzferárazási célokat szem előtt tartó – vezetését, az évzáráskor pedig a transzferár nyilvántartások elkészítése során az árak utólagos alátámasztását is jelentősen egyszerűsíti.

A szokásos piaci árelv alapján előzetesen megállapított transzferárak alkalmazása mérsékli a későbbi adóalap kiigazítás lehetőségét, és az ezzel járó adminisztrációs többletmunkát. Arról nem is beszélve, hogy ha például egy magyar kapcsolt vállalat transzferár dokumentációja nem követi az anyavállalat transzferárazási politikáját, többszörös adóztatás is létrejöhet.

Útravaló a transzferár politikával kapcsolatban

Egyre fontosabbá válik tehát, hogy az adózók a transzferár képzési gyakorlatukat már az elejétől fogva is a legnagyobb körültekintéssel állítsák össze, mellyel biztosítható, hogy a cégcsoport tagjai átlátható, és a hatályos transzferár nyilvántartási szabályozással összeegyeztethető elvek mentén alakítsák ki a csoporton belüli ügyleteiket és az alkalmazott árakat. Ennek hiányában ugyanis fokozottan lehet adóhatósági megállapításokra számítani, amelyeknek a vitatása sokszor már csak bírósági úton lehetséges.

Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár szokásos piaci ár alkalmazásáról írtunk.

A következő cikkükben a transzferár nyilvántartás elkészítéséhez szükséges háttérfolyamatok megfelelő kezeléséről és a háttérdokumentumok karbantartásáról írunk.

A transzferár ugróiskolája: az átgondolt transzferár 8 lépésben

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.

3. Szokásos piaci ár

Szokásos piaci ár

A szoksásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.

4. Transzferár képzési politika

Transzferár képzési politika

A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.

5. Transzferár munka tervezés

Transzferár munka tervezés

A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.

6. Transzferár local file összeállítása

Transzferár local file összeállítása

A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.

7. Transzferár masterfile felülvizsgálata

Transzferár masterfile felülvizsgálata

A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.

8. Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.

ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram