Vissza a Newsroom-ba
ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar

Transzferár munka tervezés: A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk ötödik része

21 október 2022

A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk ötödik lépcsője a transzferár munka tervezéséről, a háttérfolyamatok és dokumentumok karbantartásáról szól.

Öt – eloszlik a köd. Szól a mondóka

Transzferár munka tervezés

A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.

Ráadásul a 2023-ban hatályba lépő transzferár rendeletmódosítás értelmében az érintett vállalatoknak érdemes az eddiginél nagyobb körültekintéssel áttekinteniük a transzferár dokumentációs folyamataikat az újonnan bevezetésre kerülő adatszolgáltatási kötelezettség miatt, mivel ez nyilvánvalóvá teszi majd az árképzési módszertanuk módját és esetleges hiányosságait. Ebből adódóan a cégeknek olyan folyamatokat kell bevezetniük, amelyek megbízható kimeneti adatokat biztosítanak a társaságiadó-bevallás benyújtási határidejéig.

A transzferár ellenőrzések során is gyakori problémát szokott jelenteni, ha a vállalat nem rendelkezik átgondolt árképzési és dokumentációs elvrendszerrel, valamint megbízható alátámasztásokkal a kapcsolt ügyletei tekintetében.

Melyek ezek az információk, dokumentumok?

  • Tárgyévben megvalósult minden csoporton belüli tranzakciót tartalmazó lista, kimutatás, abban az esetben is, ha ezek a tranzakciók közül nem éri el mind az évi 50 millió Ft-os dokumentációs értékhatárt.
  • A kapcsolt ügyletekkel kapcsolatos szerződések (amennyiben lehetőség van rá írásban), illetve minden az eredeti szerződés megkötése óta eszközölt változásról/ szerződésmódosításról szóló dokumentum előkészítése.
  • A kapcsolt ügyletekkel kapcsolatos belső kimutatások. A kapcsolt vállalat analitikáit már a kezdetekkor is célszerű úgy kialakítani, hogy a transzferár képzési célokat szem előtt tartsa, pl. a kapcsolt és független ügyletek elkülöníthetősége, vagy a korrekciók szempontjából.
  • A kapcsolt felekkel történő értékesítési mennyiségek, beszerzési mennyiségek vagy szolgáltatások esetén a szolgáltatás igénybevételének mennyisége és mértékének nyomon követése.
  • Terméken, vagy szolgáltatáson elért megtérülés kapcsolt, illetve független esetben.
  • Dokumentálandó ügyletekben résztvevő felek eredménykimutatásának szegmentálása annak érdekében, hogy a kapcsolt ügyleteknek tulajdonítható bevételek és ráfordítások egyértelműen kimutathatóak legyenek.
  • A transzferár képzés során figyelembe vett, az árképzés alátámasztásául szolgáló független információk, összehasonlító adatok, benchmark elemzések.
  • Számlák, teljesítésigazolások, háttérkalkulációk.
  • Hatályban lévő csoporton belüli transzferárpolitika, ha a csoport rendelkezik ilyennel.
  • Szolgáltatások esetén a költségalapra, költségallokációra és a szolgáltatási díj kialakításának módjára vonatkozó információk.
  • Csoporton belüli felvásárlás, egyesül esetén a cégérték/üzletrész értékének meghatározására szolgáló tanulmányok, ami a felvásárlás szokásos piaci árazását hivatott alátámasztani.

Transzferár 8 lépésben – Accace Nézőpont podcast

Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!

A felsorolás a teljesség igénye nélkül taglalja az alapvetőbb releváns adatokat, azonban célszerű eltenni minden, az ügyletet érintő írásos anyagot, fontosabb döntéssel, változással kapcsolatos dokumentációt. Az adóhatóság kedveli a formalizált megközelítésű ellenőrzéseket, így gyakorta jelent kockázatot az írásbeli szerződések hiánya vagy azok nem kellő részletessége is.

A kapcsolt vállalati ügyletek rendszeres nyomon követhetőségének érdekében célszerű lehet a vállalat napi ügymenetét, folyamatait is a transzferárazási feladatoknak megfelelően átalakítani, amely átláthatóvá teszi az alkalmazott transzferárak és a szokásos piaci ár viszonyát, megvilágítja az esetleges eltéréseket, hogy szükség esetén – legkésőbb az évzáráskor – a megfelelő korrekciók elvégezhetők legyenek, az adatszolgáltatáshoz szükséges adatok előálljanak, és a transzferár dokumentáció a Tao bevallással együtt gördülékenyen elkészülhessen a törvényi határidőig.

A következő cikkükben a helyi transzferár nyilvántartásról, vagy más néven Local file-ról írunk.

Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár képzési politika kialakításáról írtunk.

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

1. Kapcsolt vállalkozások beazonosítása

Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

2. Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentése

A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.

3. Szokásos piaci ár

Szokásos piaci ár

A szoksásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.

4. Transzferár képzési politika

Transzferár képzési politika

A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.

5. Transzferár munka tervezés

Transzferár munka tervezés

A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.

6. Transzferár local file összeállítása

Transzferár local file összeállítása

A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.

7. Transzferár masterfile felülvizsgálata

Transzferár masterfile felülvizsgálata

A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.

8. Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting)

Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.

Gábor Kertész
Head of Advisory | Accace Hungary
Kapcsolatfelvétel
ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram