INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A transzferár-ugróiskola cikksorozatunk ötödik lépcsője a transzferár munka tervezéséről, a háttérfolyamatok és dokumentumok karbantartásáról szól.
A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.
Ráadásul a 2023-ban hatályba lépő transzferár rendeletmódosítás értelmében az érintett vállalatoknak érdemes az eddiginél nagyobb körültekintéssel áttekinteniük a transzferár dokumentációs folyamataikat az újonnan bevezetésre kerülő adatszolgáltatási kötelezettség miatt, mivel ez nyilvánvalóvá teszi majd az árképzési módszertanuk módját és esetleges hiányosságait. Ebből adódóan a cégeknek olyan folyamatokat kell bevezetniük, amelyek megbízható kimeneti adatokat biztosítanak a társaságiadó-bevallás benyújtási határidejéig. Az adatszolgáltatási kötelezettség nem-, vagy nem megfelelő teljesítése mulasztási bírság kiszabásával szankcionálható.
A transzferár ellenőrzések során is gyakori problémát szokott jelenteni, ha a vállalat nem rendelkezik átgondolt árképzési és dokumentációs elvrendszerrel, valamint megbízható alátámasztásokkal a kapcsolt ügyletei tekintetében. Súlyos hiányosságok esetén itt is számolni lehet egy esetleges adóhatósági bírság kiszabásával, ami a mulasztási bírságnál jóval súlyosabb, ügyleteként 5 millió forintos, ismételt jogsértés esetén 10 millió forintos összeget jelent.
Hallgasson bele szakmai podcast-unkba és tájékozódjon első kézből a Transzferár elkészítésének 8 kritikus lépéséről!
A felsorolás a teljesség igénye nélkül taglalja az alapvetőbb releváns adatokat, azonban célszerű eltenni minden, az ügyletet érintő írásos anyagot, fontosabb döntéssel, változással kapcsolatos dokumentációt. Az adóhatóság kedveli a formalizált megközelítésű ellenőrzéseket, így gyakorta jelent kockázatot az írásbeli szerződések hiánya vagy azok nem kellő részletessége is.
A kapcsolt vállalati ügyletek rendszeres nyomon követhetőségének érdekében célszerű lehet a vállalat napi ügymenetét, folyamatait is a transzferárazási feladatoknak megfelelően átalakítani, amely átláthatóvá teszi az alkalmazott transzferárak és a szokásos piaci ár viszonyát, megvilágítja az esetleges eltéréseket, hogy szükség esetén – legkésőbb az évzáráskor – a megfelelő korrekciók elvégezhetők legyenek, az adatszolgáltatáshoz szükséges adatok előálljanak, és a transzferár dokumentáció a Tao bevallással együtt gördülékenyen elkészülhessen a törvényi határidőig.
A következő cikkükben a helyi transzferár nyilvántartásról, vagy más néven Local file-ról írunk.
Ezt megelőző szakmai cikkünkben a transzferár képzési politika kialakításáról írtunk.
Az ugróiskola első kockájaként a kapcsolt vállalkozások beazonosításának kérdéses pontjaival és a vonatkozó háttér szabályozás kapcsolódási pontjaival foglalkozunk.
A kapcsolt vállalati viszonyokat illetően jellemzően az első dolog, ami az adózók eszébe jut, az a transzferár dokumentációk elkészítése. Azonban, mielőtt ennek nekilátnánk, fennáll egy kötelezettség: a kapcsolt vállalkozásaikat be kell jelenteniük az adóhatóság felé.
A szoksásos piaci ár meghatározása nem csak a transzferár dokumentációk év végi elkészítésekor, hanem a kapcsolt felek között alkalmazandó árképzés előzetes megállapítása esetén is kiemelten fontos.
A transzferár politika készítés a transzferár tervezés fontos eleme, mely során a vállalatcsoport az egyes kapcsolt ügyleteire vonatkozóan előre lefekteti az árképzés módszertanát, kitérve például az ebből származó költségek és bevételek allokációjára, az ügyletben résztvevő felek szerződéses és funkcionális hozzájárulásaira, illetve az ügyletek szokásos piaci árára.
A transzferárazással kapcsolatos évközi folyamatok és a dokumentáció elkészítésének gördülékenységéhez nagyban hozzájárul, ha a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel összefüggő fontosabb információkat naprakészen karbantartjuk.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében minden esetben helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel könnyebbé tehető a dokumentáció elkészítésének folyamata.
A transzferár dokumentáció a magyar szabályozás értelmében helyi dokumentumból (Local file) és fődokumentumból (Masterfile) áll. A jelen cikkünkben a fődokumentummal kapcsolatos tudnivalókra térünk ki, melyekkel reményeink szerint egyszerűbb lesz eligazodni a szövevényes szabályrendszerében.
Az országonkénti jelentés (Country-by-Country Reporting, azaz CbCR), egy olyan transzferár dokumentációs elem, melyet az EU az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) akcióterve alapján alkotott meg, és amely 2017-től beépült a hazai jogrendszerbe is.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV