INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
2020. november 26-án kihirdetésre került az őszi adócsomag. Az alábbiakban bemutatjuk a megszavazott adócsomag, vagyis az egyes adótörvények módosításáról szóló 2020. évi CXVIII. törvény legfontosabb elemeit.
Személyi kedvezmény adókedvezmény adóalap kedvezménnyé alakul át 2021. évtől, a kedvezmény az első házasok kedvezményét és a családi kedvezményt megelőző sorrendben érvényesíthető. A súlyosan fogyatékos magánszemély fogalma nem változott. A kedvezmény jogosultsági hónaponként a minimálbér egyharmada száz forintra kerekítve, a ténylegesen érvényesíthető kedvezmény összege ezáltal változatlan marad.
Az összevont adóalap megállapításánál elszámolható, járművek költségére vonatkozó fejezet kiegészítésre került az őszi adócsomag kapcsán. Ha a magánszemély nem rendelkezik a jármű törzskönyvével, mert a gépjárművet lízingbe vette vagy részletre vétellel szerezte meg, akkor a tulajdonjog az ügyletre vonatkozó lízingszerződéssel, kölcsönszerződéssel igazolható.
Nagyon fontos változás, hogy kiegészül a telephely fogalma, vagyis a törvény alkalmazásában telephelyet keletkeztető körülmény lesz,
Magyarország által megkötött hatályos egyezmények némelyike (pl. Szlovákiával, Csehországgal) már ezidáig is tartalmazott telephely keletkeztető tényállást szolgáltatásnyújtásra tekintettel, de ezt nem kellett figyelembe venni, mert a Tao tv.-be ez a szabályozás nem került korábban átültetésre.
Kapcsolt vállalkozással szembeni behajthatatlan követelés esetén, ha azt az adózó adóalap csökkentő tételként figyelembe vette, egy adatszolgáltatási kötelezettséggel is számolnia kellett. 2021. adóévtől elégséges, ha az érintett kapcsolt vállalkozásáról, továbbá az ügyletet megalapozó, valós gazdasági okokról külön nyilvántartás vezet. A nyilvántartást érdemes ugyanolyan tartalommal készíteni, ahogyan arról a korábbiakban adatszolgáltatást teljesített.
Az adózó az áthelyezésre jutó fizetendő adót az adóbevallásban tett választása alapján öt részletben fizetheti meg, ha
a) az Európai Unió más tagállamába helyezi át az üzletvezetés helyét, az eszközöket vagy a belföldi telephelye által folytatott üzleti tevékenységet vagy
b) olyan EGT-tagállamba helyezi át az üzletvezetés helyét, az eszközöket vagy a belföldi telephelye által folytatott üzleti tevékenységet, amely EGT-tagállam a követelések behajtására irányulóan kölcsönös segítségnyújtási megállapodást kötött az adózó tagállamával vagy az Európai Unióval.
Ha a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak eltérnek a szokásos piaci ártól, és a belföldi adózó azért nem volt jogosult adóalap csökkentő tétel alkalmazására a közte és a külföldi telephelye közötti ügyletre vonatkozóan, mert nem rendelkezett a Tao. tv. által előírt nyilatkozattal, akkor 2021. adóévtől a Tao. tv-ben részletesen kifejtett szabályok alapján mégis csökkentheti adóalapját a külföldi telephelyhez hozzárendelhető költségek, ráfordítások egy részével.
Az adó mértéke az adó alapjának 11 %-a lesz.
A „bemeneti” feltételek vizsgálatánál továbbra is a kapcsolt vállalkozások együttes adatainak figyelembevételével kell eljárni.
A kisvállalati adóalanyiság megszűnésével összefüggésben két kedvező szabály lép életbe 2021. január 1. napjától:
Őszi adócsomag KATA -t érintő változásokat már nem hozott, ugyanakkor olyan jelentős változások lépnek életben 2021. január 1-től, hogy azokról mindenképpen szót kell ejtenünk.
2021. január 1-jétől egy magánszemély kizárólag egyetlen jogviszonyával jelenthető be kisadózóként. Az adóhatóság a bejelentéskor vizsgálni fogja, hogy a nyilvántartásában szerepel-e már kisadózóként a vállalkozó, és ha igen, az új bejelentést visszautasítja.
1) Ha a KATA alany a tárgyévben ugyanazon kifizetőtől egy év során összesítve 3 millió Ft-ot meghaladó összegű bevételt szerez, a 3 millió Ft-ot meghaladó összegű bevétel után a kifizető 40 % mértékű adót fizet.
2.) Cégcsoportokat érintő változás: ha a kifizető olyan KATA alanynak juttat bevételt, amellyel kapcsolt vállalkozási viszonyban áll, a juttatás után a juttatás hónapját követő hónap 12. napjáig 40 % mértékű adót állapít meg, vall be és fizet meg.
Az 1.) és 2.) pontban említett kifizető a tárgyévet követő év január 31-ig tájékoztatja a KATA alanyt a 40 % mértékű adó alapjaként figyelembe vett összegről.
3.) Külföldről kapott kifizetések: Ha a KATA alany a tárgyévben ugyanazon külföldi kifizetőtől egy év során összesítve 3 millió forintot meghaladó összegű bevételt szerez, a 3 millió Ft-ot meghaladó összegű bevétel 71,42 %-a után a KATA alany 40 % mértékű adót fizet.
Ha külföldi kifizető juttat bevételt olyan KATA alanynak, amellyel kapcsolt vállalkozási viszonyban áll, e bevétel 71,42 %-a után az annak megszerzése hónapját követő hónap 12. napjáig a KATA alany 40 % mértékű adót fizet.
Fontos rendelkezés, hogy a 12 milliós értékhatár számításánál figyelmen kívül kell hagyni a fentiekben részletezett azon 3 millió Ft feletti értékeket, valamint a kapcsolt felektől érkező azon bevételeket, amelyek után megfizetésre kerül(t) a 40 % mértékű adó.
A kifizetővel szerződéses jogviszonyba lépő KATA adóalany a szerződés megkötésekor írásban tájékoztatja a kifizetőt arról, hogy kisadózó vállalkozásnak minősül. Az adózó tájékoztatja továbbá a vele szerződésben álló kifizetőt a KATA alanyiság megszűnéséről vagy újrakeletkezéséről.
Jövő év január 1-jét megelőzően már fennálló szerződéses jogviszony esetében a fenti tájékoztatást a KATA alany 2021. január 15-éig teljesíti
A KATA alany vállakozók és megbízó partnereik válaszút előtt állnak, célszerű újragondolniuk szerződéseiket. Gyakran találkozunk azzal, hogy a megbízó nem képes átvállalni a többletadót, ugyanakkor a KATA alany is meg kívánja tartani adóalanyiságát. Ez esetben tegyük fel, hogy a a KATA alany mérsékli árait arra a szintre, hogy összességében a kifizetőnek ne kerüljön többe a megrendelt munka. A többletadó mértékől kiindulva ehhez egy 28,58 %-os árcsökkentésre van szükség a KATA adóalany alvállalkozó részéről, de lássuk be, hogy sok esetben ez nyilvánvalóan nem lesz megvalósítható, mert nem életszerű.
2021. január 1. napjától a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat az állami adó- és vámhatóság látja el. A 2021. január 1-jét megelőző időszakra eső gépjárműadó-kötelezettséggel összefüggő adóhatósági feladatok viszont továbbra is a hatáskörrel rendelkező önkormányzati adóhatóságnál maradnak.
Az önkormányzati adóhatóság 2021. január 15-ig adatot szolgáltat a NAV számára a nála 2020. december 31-én nyilvántartott,
Így a fentiekkel összefüggésben a gépjármű tulajdonosoknak/üzembentartóknak feladatuk nincsen.
Bizonyos feltételekkel gazdasági társaság és magánszemély viszonylatban is lehetővé válik behajthatatlan követelésekre jutó áfa visszatéríttetése, ugyanis az Áfa tv. 77. § (11) bekezdéssel egészül ki.
Kiemelnénk ugyanakkor, hogy az Áfa tv. szempontjából csakis akkor tekinthető a magánszeméllyel szembeni követelés behajthatatlannak, ha a természetes személyek adósságrendezési eljárása során a bíróság az adóst a fennmaradó adósságai megfizetése alól mentesítette.
Továbbra is feltétel a rendeltetésszerű joggyakorlás, amibe a NAV gyakorlata alapján beletartozik, hogy az adózó megtett minden ésszerű intézkedést:
Az Áfa tv. 10. számú melléklet a fenti dátumtól az alábbiak szerint módosul, vagyis az adóalany köteles adatot szolgáltatni
2021. július 1. napjától az Európai Unió e-kereskedelemre vonatkozó áfaszabályainak változása kapcsán módosulnak a távértékesítésre és a kis értékű importra vonatkozó hazai szabályok.
Röviden összefoglalva elmondható, hogy négy területen lesznek jelentős mértékű változások.
a/ EU-n belüli online értékesítés nem adóalany vevő felé (klasszikus, ezidáig ismert) távértékesítés
A korábbi 35.000 eurós értékhatár helyett egységesen évi 10.000 eurós értékhatár kerül bevezetésre minden tagállamban. Ezen összeghatárig az értékesítők alkalmazhatják a saját államuk áfakulcsát, az értékhatár felett azonban a végső felhasználó letelepedés szerinti államának az áfakulcsát kell alkalmazni. Mindez megtehető lesz célországbeli regisztrációs kötelezettség nélkül.
b/ Harmadik államból vagy harmadik állam területével egy tekintet alá eső területről importált termék távértékesítés (a továbbiakban: harmadik államból importált termék távértékesítése)
Kizárólag 150 eurós (vámmentes) értéket el nem érő árukra lesz alkalmazható.
Mindkét esetben úgy kell tekinteni a platformot biztosító adóalanyt, mint aki ennek a terméknek a beszerzője és értékesítője is egyben.
Akkor engedélyezhető, ha a kérelmező nettó módon számított adótartozása az elbírálás időpontjában nem haladja meg a hárommillió forintot.
Nem engedélyezhető fizetési könnyítés az Áfa tv. szerinti csoportos adóalany és a Tao tv. szerinti csoportos társasági adóalany számára a csoportos adóalanyiság időszakában.
2021. január 1-től adóhiány megállapításakor az adóhatóság az eredeti esedékesség napján fennálló túlfizetést az adófizetési kötelezettség teljesítéseként csak akkor veheti figyelembe, ha a túlfizetés az ellenőrzés megkezdésének napján is fennáll, és nem kérték a kiutalását, átvezetését.
A mentorálási időszak a korábbi 6 hónap helyett a kapcsolatfelvétel kezdeményezésétől számított 1 év. A mentorálásban történő részvétel továbbra is önkéntes.
Az őszi adócsomag számos elsőfokú közigazgatási eljárás illetékmentességét hozta. Az illetékekről szóló tv. 2. melléklete szerinti igazgatási jellegű szolgáltatásokat és eljárásokat nem terheli közteherfizetési kötelezettség.
A mentes eljárásokból néhányat az alábbiakban kiemelünk:
Adózó a helyi iparűzési adóról szóló adóbevallási kötelezettségét (adóbevallás kijavítását, önellenőrzését) elektronikus úton kizárólag a NAV-hoz, a NAV által rendszeresített elektronikus nyomtatványon teljesítheti.
Az egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély (pl. őstermelő) a helyi iparűzési adóról szóló bevallását a fentiektől eltérően papíralapon, az önkormányzati adóhatósághoz is teljesítheti.
Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén végzett vállalkozási tevékenység (a továbbiakban: iparűzési tevékenység).
A 180 napnál rövidebb ideig tartó építési tevékenységet jövőre már nem terheli az ideiglenes tevékenység utáni iparűzési adó.
180 napot meghaladó építőipari tevékenység folytatása esetén viszont a vállalkozónak telephelye keletkezik azon önkormányzat illetékességi területén, ahol a vállalkozó építőipari tevékenységet folytat, azzal, hogy a napok számításánál a tevékenység megkezdésének napjától a felek közti szerződés alapján a megrendelő teljesítéselfogadásának napjáig terjedő időszak valamennyi naptári napja figyelembe veendő.
2021. január 1-től módosulnak az iparűzési adóalap megosztásának szabályai. A jelenleg hatályos szabályok alapján a gépkocsik eszközértékét annál a településnél kell figyelembe venni, ahol a járműveket jellemzően tárolják.
Ettől a szabálytól eltérően a gépkocsit tartós bérletbe vagy lízingbe adók esetében a gépkocsik eszközértékét a székhelyre, telephelyre jutó személyi jellegű ráfordítások arányában kell majd figyelembe venni 2021. évtől.
Az adó alapjának meghatározása során, ha a vállalkozó a Tao tv. szerint szokásos piaci ár alkalmazására kötelezett, a kapcsolt vállalkozásával kötött ügyletből származó nettó árbevételt vagy nettó árbevétel-csökkentő költséget, ráfordítást a Tao tv. szerinti szokásos piaci ár alapulvételével állapítja meg.
A nettó árbevétel csökkentésének vagy a költség, ráfordítás növelésének feltétele, hogy a vállalkozó rendelkezzen a vele szerződő fél azon nyilatkozatával miszerint az ugyanakkora összeggel növelte a nettó árbevételt vagy csökkentette a költség, ráfordítás összegét az iparűzési adó alapjának megállapítása során.
Ha a szerződő fél nem alanya a helyi iparűzési adónak, akkor a nyilatkozatnak azt kell tartalmaznia, hogy e korrekciót az őt terhelő, a helyi iparűzési adónak megfelelő külföldi adó, ennek hiányában a társasági adó vagy annak megfelelő külföldi adó alapjának megállapítása során figyelembe vette.
A fent ismertetett korrekciók úgy is elvégezhetők, hogy a vállalkozó az iparűzési adó alapját egy összegben növeli vagy csökkenti.
Az önkormányzati adóhatóság a hatáskörébe tartozó adókra kizárólag PM honlapján közzétett nyomtatványok alapján rendszeresítheti az adatbejelentési, bevallási, bejelentkezési (változásbejelentési) nyomtatványokat.
Az önkormányzati adóhatóság ezen nyomtatványokat kizárólag a helyi adórendeletben szabályozott mentességi, kedvezményi rendelkezések végrehajtása, illetve a fizetendő adó megállapítása (részletfizetése) érdekében egészítheti ki.
A jogszabályi környezet módosulása miatt változik a biztosítottak köre, ide tartoznak az
A Tbj. új alapokra helyezte ezt a fogalmat azon személyek járulékalapját érintően, akiknek jövedelme után Magyarországon nem áll fenn szja fizetési kötelezettség. Ha az a helyzet áll elő, hogy egy munkavállalót Magyarországon kívül foglalkoztatnak, de ezen munkavállaló továbbra is Magyarországon lesz biztosított, akkor az alábbiakat kell esetében megvizsgálni havi rendszerességgel.
1.Mekkora összegű a magyar/külföldi munkaszerződésben foglalt alapbére?
2.Az alapbér havi összege eléri a nemzetgazdasági szintű átlagkeresetet?
3.Mekkora a magánszemély tevékenysége ellenértékeként elszámolt jövedelme az adott hónapban?
Ezt azért fontos meghatározni, mert ha a tevékenység ellenértékeként elszámolt jövedelem nem éri el a nemzetgazdasági átlagot, akkor a tevékenység ellenértékét tekintjük járulékalapnak.
Ennek az az oka, hogy a szakképzésről 2019. évi LXXX. törvény (új Szakképzési tv.) 125. § -a kimondja, hogy a 2020. május 31-ét megelőzően létesített tanulói jogviszony és a tanulói jogviszonyból fakadó jogok és kötelességek teljesítése tekintetében – néhány kivétellel – a régi Szakképzési tv-t, valamint más jogszabály e törvény hatálybalépését megelőző napon – vagyis 2019. december 31-én – hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni.
2021. január 1-jétől hatályba lépő új Szakképzési tv. több jelentős változást is eszközölt a kapcsolódó adó- és járulékszabályozásban. Azonban ezen változások kizárólag az új szakképzési rendszer alapján létrejött jogviszonyokat és azzal összefüggő juttatásokat érintik.
A már fennálló, valamint a régi szabályok alapján még létrejövő tanulószerződések esetében a 2019. december 31-én hatályos – biztosítási kötelezettségre, a biztosítás szünetelésére, a járulékalapot képező jövedelemre vonatkozó – szabályokat kell változatlanul alkalmazni.
2021. január 1-jétől változik az egészségügyi szolgáltatási járulék mértéke. A havi fizetendő összeg 8000 forint, a napi összeg 270 forint lesz.
A módosult összegű járulékot először január hónapra, 2021. február 12-éig kell megfizetniük az érintetteknek.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV