Vissza a Newsroom-ba
ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar

Mely adatbázis-kutatási lépések szükségesek a transzferárazás során | NAV-Figyelő 21. hét

28 május 2021

Hogy azok az összes helyi és nemzetközi szabályozásnak és irányelvnek megfeleljenek. Fókuszban az őstermelők adózásával kapcsolatos kérdések.

1.Standard adatbázis-kutatási lépések a transzferárazásban

Hogyan történjen a vállalati szintű adatokat tartalmazó nemzetközi üzleti adatbázisok használata, hogy azt a Pénzügyminisztérium és a NAV is elfogadja?

A szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X.18.) NGM rendelet írja elő, hogy a transzferár-nyilvántartás helyi dokumentumának tartalmaznia kell az ellenőrzött ügyletben érintett kapcsolt vállalkozások részletes összehasonlító és funkcionális elemzését. Ezen összehasonlító elemzés része lehet – a szokásos piaci ár-megállapítási módszer alapján – az adatbázis-kutatás.

A vállalati szintű adatokat tartalmazó üzleti adatbázisokban az alábbi szűrések alkalmazása elvárt és indokolt:

  1. földrajzi régió
  2. tevékenység
  3. függetlenség
  4. pénzügyi kritériumok
  5. aktív (működő) vállalatok

A hazai és a nemzetközi gyakorlat is általában minimum három egymást követő, a vizsgált adóévhez a lehető legközelebb álló üzleti év pénzügyi adatait veszi figyelembe. Törekedni kell a tartósan veszteséges vállalatok kizárására és az adatok elérhetőségére. Fontos, hogy az adatbázis-kutatáskor mindig az adatbázis legfrissebb elérhető verzióját kell használni.

További lépések is indokoltak lehetnek a gazdasági válság miatt

A COVID-19 pandémia hatásainak vizsgálatával kapcsolatosan javasolt az OECD által közzétett a „COVID-19 pandémia transzferár-következményeiről szóló iránymutatás” áttekintése. Hasznos tudnivalókat tartalmaz továbbá a NAV transzferárazással kapcsolatos iránymutatása.

A fentiekben felsorolt kvantitatív adatbázis-kutatási lépések során előállt találati halmaz azonban önmagában nem alkalmazható a szokásos piaci jövedelmezőségi szint meghatározásához. Ezt követnie kell egy kvalitatív, más néven minőségi kutatásnak. A minőségi kutatásra, elemzésre vonatkozó kritériumokat itt találja.

2.Megjelent az ADÓVILÁG 2021/6. száma

A szaklap tartalomjegyzéke innen is elérhető.

Az őstermelők adózásával kapcsolatos gyakorlati kérdések

A tavalyi év végén elfogadott, a mezőgazdasági tevékenység folytatására vonatkozó új agrárszabályozás bevezetésével párhuzamosan jelentősen módosultak a mezőgazdasági őstermelői tevékenység adózási szabályai is.

A cikk szerzője többek között ismerteti az őstermelők lehetséges adózási módjait, bemutatja az őstermelői bevétel, jövedelem szabályait és részletezi az őstermelők adókötelezettségeit. Megtudhatjuk továbbá, hogy milyen szabályok vonatkoznak a támogatásokra, és milyen összeghatárig adómentes az őstermelői bevétel és a jövedelem.

A cikk szerzője is elismeri, hogy a mezőgazdasági őstermelői tevékenységet végző magánszemélyekre vonatkozó új ágazati szabályozás és az azokkal összefüggő szabályok a személyi jövedelemadóban jelentős változásokat eredményeztek, a régi szabályozási rendszerből való átmenet jelentős kihívások elé állította mezőgazdasági tevékenységet folytató magánszemélyeket.

3. A bérhizlalás, a bérnevelés és az őstermelői tevékenység bevétele

2021. január 1-től a a családi gazdaságokról szóló 2020. évi CXXIII. törvény (Csgtv.) szerinti mezőgazdasági őstermelő esetében bevételnek az általa a bérnevelési, bérhizlalási tevékenységre tekintettel bármely jogcímen és bármely formában mástól megszerzett vagyoni érték tekintendő. Tehát csak az elszámolás után a bérnevelőnek ténylegesen kifizetett összeg az őstermelői bevétel. Kompenzációs felárra való jogosultság esetén a felvásárlótól kapott kompenzációs felár összege is az őstermelő bevételének tekintendő.

Tételes költségelszámolás esetén a jövedelem megállapításakor a termék vagy állat kihelyezési értéke pedig költségként nem érvényesíthető.

4. Megjelent a NAV évkönyv 2020

Benne tények, információk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szervezetéről és annak 2020. évi tevékenységéről.

5.Közzétette a NAV a gödi különleges gazdasági övezet elektronikus űrlapjait

A gödi különleges gazdasági övezetben a helyi adót a Pest Megyei Önkormányzat Közgyűlése állapítja meg, az ezzel kapcsolatos adóhatósági feladatokat pedig a NAV látja el.

Az E-önkormányzat portálon közzétett elektronikus űrlapokkal számos helyi adóval kapcsolatos ügy könnyen intézhető.

6.Adótraffipax

ADÓZÁSI SEGÉDLET 2024
E-book megtekintése
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram