• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: hungary@accace.com

Tel.: +36 141 235 30

Kapcsolat
Feliratkozás
  • Irodáink
  • Országok
    • Nemzetközi (Angol)
    • Nemzetközi (Német)
    • Cseh Köztársaság
    • Dél-afrikai Köztársaság
    • Németország
    • Magyarország
    • Lengyelország
    • Oroszország
    • Románia
    • Szlovákia
    • Ukrajna
    • Amerikai Egyesült Államok

Accace Magyarország

  • Rólunk
    • Kik vagyunk?
    • Találkozzon vezetőinkkel
    • Accace Circle
    • Társadalmi felelősségvállalás
  • Szolgáltatásaink
    • KISZERVEZÉS
    • Bérszámfejtés kiszervezés
    • HR szolgáltatások
    • Bérszámfejtési- és HR online portál
    • Idő- és jelenlét nyilvántartói online portál
    • Könyvelés kiszervezés és jelentéstételi szolgáltatások
    • Könyvelési online portál
    • TANÁCSADÁS
    • Adótanácsadás
    • Céges és irodai szolgáltatások
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Jogi tanácsadás
    • Tanácsadói online portál
  • COVID-19
  • Karrier
    • Nyitott pozíciók
    • Rólunk
    • Sikertörténetek
    • Értékeink
    • így gondoskodunk
    • Accace számokban
    • Felelősségvállalás
  • Newsroom
  • Irodáink

DAC 6: Hatályba lépett az agresszív adóstruktúrák jelentéstételi kötelezettségét előíró jogszabály | News Flash

21 jan 2021

1. Az Európai Unión belüli, adózás területén megvalósuló együttműködés újabb elemeként 2018. június 25-én hatályba lépett az agresszív adóstruktúrák jelentéstételi kötelezettségét előíró ún. DAC 6 irányelv. Az irányelv az elmúlt évek globális szintű és EU-s kezdeményezéseinek sorába illeszkedik, amelyeknek a célja az agresszív adótervezési struktúrák visszaszorítása és végső soron annak biztosítása, hogy minden vállalkozás ott adózzon, ahol a jövedelmet megtermelte.

Az irányelvet a hazai jogba átültető jogszabályt 2019 júniusában fogadták el.

2. Az irányelv tárgyi hatálya kizárólag a határon átnyúló konstrukciókra terjed ki, azaz a belföldi konstrukciókra nem fog vonatkozni az adatszolgáltatási kötelezettség.

Az irányelv értelmében az a konstrukció minősül határon átnyúlónak, amelyben egynél több tagállam, vagy egy tagállam és egy harmadik ország érintett, és a következő feltételek közül legalább egy teljesül:

  • a konstrukció nem minden résztvevője ugyanabban az adójogrendszerben (államban, illetve területen) rendelkezik adóügyi illetőséggel;
  • a konstrukció egy vagy több résztvevője egyidejűleg egynél több adójogrendszerben (államban, illetve területen) rendelkezik adóügyi illetőséggel;
  • a konstrukció egy vagy több résztvevője másik adójogrendszerben (államban, illetve területen) folytat üzleti tevékenységet az ott található állandó telephelyén keresztül, és a konstrukció ezen állandó telephely üzleti tevékenységének egészét vagy részét képezi;
  • a konstrukció egy vagy több résztvevője másik adójogrendszerben (államban, illetve területen) folytat tevékenységet anélkül, hogy ott adóügyi illetőséggel rendelkezne vagy állandó telephelyet hozna létre;
  • az ilyen konstrukció hatással lehet az automatikus információcserére, illetve a tényleges tulajdonosok azonosítására

3. Ezen túlmenően az irányelv meghatároz ismertetőjegyeket, amelyek az agresszív adóstruktúrákra jellemző egyes tipikus sajátosságokat, elemeket ragadják meg, amelyeken keresztül adókikerülésre, visszaélésre kerülhet sor. Egyes ismertetőjegyek megléte már önmagában jelentéstételi kötelezettséget eredményez, míg mások esetében akkor kell adatot szolgáltatni, ha az ismertetőjegy meglétén túl az adott konstrukció fő előnye vagy a fő előnyök egyike adóelőny elérése volt.

Az irányelv mellékletében az egyes ismertetőjegyek különböző kategóriákba vannak sorolva, így az irányelv megkülönböztet

  1. fő előny vizsgálatára irányuló teszthez kapcsolódó általános és különös ismertetőjegyeket,
  2. határon átnyúló ügyletekhez kapcsolódó különös ismertetőjegyeket,
  3. automatikus információcserére és a tényleges tulajdonlásra vonatkozó különös ismertetőjegyeket, valamint
  4. transzferárazással kapcsolatos különös ismertetőjegyeket.

A teszt kétlépcsős: első lépésként a fő előny vizsgálatára irányuló tesztet kell elvégezni. Amennyiben a konstrukció nem megy át a teszten, úgy azt a konstrukciót jelenteni kell az adóhatóság irányába.

Amennyiben a konstrukció teljesíti a teszt kritériumait, úgy a továbbiakban a fő előny vizsgálatára irányuló teszten alkalmazott ismertetőjegyek nem használhatóak fel.

A vizsgálat második szakaszában már csak a „fennmaradó” ismertetőjegyek vizsgálhatóak, így

  • a határon átnyúló ügyletekhez kapcsolódó különös ismertetőjegyek közül azok, amelyeket a „fő előny vizsgálatára irányuló teszten” nem kellett alkalmazni,
  • az automatikus információcserére és a tényleges tulajdonlásra vonatkozó különös ismertetőjegyek, valamint
  • transzferárazással kapcsolatos különös ismertetőjegyek.

Amennyiben ezen ismertetőjegyek közül akár egy is teljesül, úgy a konstrukció jelentéstételi kötelezettség alá esik.

4. Az irányelv főszabályként az adótervezésben közreműködőre telepíti az adatszolgáltatási kötelezettséget. Ennek következményeként adatszolgáltatási kötelezettség elsősorban az adótanácsadókat fogja terhelni, de az irányelv értelmében adatközlésre kötelezett lehet majd akár az adott konstrukcióban érintett pénzügyi intézmény, illetve maga az adózó is – utóbbi két esetben.

Az adóhatóság felé elsősorban az ún. adótervezésben közreműködők kötelesek jelentést tenni. Az ’adótervezésben közreműködők’ alatt egyrészről az adatszolgáltatási kötelezettség alá eső, határokon átnyúló konstrukciók kidolgozóját, forgalmazóját, a konstrukció végrehajtásának irányítóját kell érteni (ún. ’promoter’, közvetlen/aktív közreműködő). Másrészről ilyen közreműködőnek minősül az is, akinek tudomása van vagy akitől észszerűen elvárható, hogy tudomása legyen arról, hogy adatszolgáltatási kötelezettséget keletkeztető adótervezéshez támogatást vagy segítséget nyújt, illetve tanácsot ad (ún. ’service provider’, közvetett/passzív közreműködő).

5. Az irányelv részletesen meghatározza, hogy pontosan milyen információkat kell szolgáltatni az adóhatóság részére. Így többek között meg kell adni

  • az adótervezésben közreműködők és az érintett adózók azonosításához szükséges információkat: a nevüket, (természetes személyek esetén) születési idejüket és helyüket, adóügyi illetőségüket és adóazonosító számukat, valamint adott esetben azok a személyek, akik/amelyek az érintett adózóval kapcsolt vállalkozások (az irányelv kapcsolt vállalkozás definíciója szigorúbb meghatározást tartalmaz a magyar szabályhoz képest, ugyanis az irányelv alkalmazásában már a 25%-os részesedés/szavazati jog megléte is kapcsoltsági viszonyt eredményez);
  • azon ismertetőjegyek részletes leírását, amelyek alapján a határokon átnyúló konstrukció adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozik;
  • az adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó, határokon átnyúló konstrukció értékét.

Az irányelv által meghatározott információkat – főszabály szerint – az irányelvben meghatározott események bekövetkeztétől számított 30 napon belül kell megküldeni az illetékes adóhatóság irányába. Abban az esetben, ha az adótervezési konstrukció sablonszerűnek (az irányelv szóhasználatában piacképes konstrukciónak) minősül, akkor az ilyen fajta konstrukcióhoz kapcsolódó információkat elég lesz majd negyedévente jelenteniük az érintett személyeknek.

6. A tagállamoknak 2019. december 31-ig kellett átültetniük belső jogrendjükbe, míg magát az irányelvet 2020. július 1-től kellett volna alkalmazni. A koronavírus miatt azonban többször érkezett kérés a tagállamok részéről a határidő meghosszabbítása iránt.

A legutolsó információk szerint a DAC6-ra vonatkozó határidők a következők:

  • január 1.: A 2020. július 1. és 2020. december 31. közötti időszakban létrehozott (elkezdett) konstrukciók kapcsán a jelentéstételre vonatkozó 30 napos határidő ekkor indul (korábban ez 2020. július 1. volt)
  • február 28.:  a 2018. június 25. és 2020. június 30. között időszakban létrehozott (vagy legalábbis elkezdett) határon átnyúló adózási konstrukciók esetében ez az adatszolgáltatási kötelezettség határideje (ez korábban 2020. augusztus 31. volt)
  • április 30.:  ez a NAV számára határidő, legkorábban ekkora kezdődhet az információcsere a többi adóhatósággal
Kérdése van? Kérdezze szakértőnket!

A SZERZŐRŐL

Kertész Gábor | Head of Advisory
Telefonszám: +36 141 235 47
E-mail: gabor.kertesz@accace.com

Ismerje meg Gábor szakmai múltját!

Igazolási kérelem mellett még benyújtható az iparűzési adó kedvezményre szolgáló 21NYHIPA nyomtatvány | NAV-Figyelő 8. hét

Read more

Mindent az 5%-os lakás áfáról | NAV-Figyelő 7. hét

Read more

Megjelentek a megemelt minimálbér alkalmazásához kapcsolódó legfontosabb tudnivalók | NAV-Figyelő 6. hét

Read more

Megjelent a NAV 2021. évi ellenőrzési terve | NAV-Figyelő 5. hét

Read more

Megjelent a HIPA kedvezményhez kapcsolódó nyilatkozat | NAV-Figyelő 4. hét

Read more

Kik választhatják az 1 % mértékű helyi iparűzési adót? | News Flash

Read more

Bérkalkulátor 2021: Bruttó – nettó bér számítása

Read more

Többek számára elérhető a behajthatatlan követelés miatti áfacsökkentés lehetősége | NAV-Figyelő 3. hét

Read more

Adónaptár 2021 | Magyarország

Read more

Január 1-től a szakképzési hozzájárulás alapja a kötelezettet terhelő szociális hozzájárulási adó alapja | NAV-Figyelő 2. hét

Read more

Primary Sidebar

<< Vissza a Newsroom-ba
Email

Footer

Accace Hungary

Az Accace Hungary jogelődje 1996-ban, míg az Accace Hungary 2008-ban alakult, mint egy helyi könyvelő cég, 34 alkalmazottal. Már a kezdetektől fogva megértettük, hogy ügyfeleinknek szükségük van belső folyamataik optimalizálására, s mindezt lehetőleg egyetlen kiszervezési szolgáltatón keresztül. Közel 15 év elteltével, az Accace cégcsoport egy innovatív és teljes körű BPO tanácsadóvá és szolgáltatóvá fejlődött, amely több mint 600 szakembert foglalkoztat és több mint 2000 ügyfélt szolgál ki nemzetközi szinten.

Accace Circle

Az Accace egy nemzetközi szinten, Accace Circle néven működő üzleti közösség, amely az Accace fióktelepei és megbízható partnereiből tevődik össze. Majdnem 40 országot lefedve, több mint 2000 szakemberrel támogatjuk mintegy 10 000 ügyfelünket, akik elsősorban a Fortune 500-as listáján megtalálható nemzetközi közép- és nagyvállalatok, míg mindemellett több mint 170 000 bérpapírt dolgozunk fel világszerte.

Országok és irodáink | Accace Circle

Szolgáltatásaink

Bérszámfejtés kiszervezés
HR szolgáltatások
Könyvelés kiszervezés
Adótanácsadás
Céges és irodai szolgáltatások
Tranzakciós tanácsadás
Jogi tanácsadás

Online portálok

Könyvelési portál
Bérszámfejtési- és HR portál
Idő- és jelenlét nyilvántartási portál
Tanácsadói portál

Kontakt

Országok és irodáink
Kapcsolatfelvétel
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Newsroom


Kövessen minket

LinkedIn Facebook Instagram


Accace Circle

© Accace minden jog fenntartva  |  Általános jognyilatkozat | Jognyilatkozat Híroldal  |  A cookie-k használatára vonatkozó irányelv  |  Adatvédelmi irányelvek  |  GDPR nyilatkozat

Ingyenes hozzáférés
PRAKTIKUS TIPPJEINKHEZ
SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNYEINKHEZ

Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.

Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!

Mindösszesen az email címére van szükségünk

Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak megfelelően kezeljük.

Ez a weboldal a felhasználói élmény fokozása érdekében sütiket (cookie) használ. Az oldal használatával hozzájárul az adatok elemzéséhez, használatához. Tudjon meg többet.