INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A NAV a Hivatalos Értesítőben közzétette a december hónapra vonatkozó, a fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolással kapcsolatosan alkalmazható üzemanyagárakat.
Tekintettel arra, hogy ezzel az idei év teljes lett, a 2023. évre vonatkozó, valamennyi alkalmazható üzemanyagárat összefoglaló jelleggel alább listázunk:
2023 | Ólmozatlan motorbenzin | Gázolaj | Keverék | LPG autógáz | CNC autógáz |
December | 615 Ft/l | 645 Ft/l | 664 Ft/l | 314 Ft/l | 820/kg |
November | 650 Ft/l | 682 Ft/l | 699 Ft/l | 313 Ft/l | 820/kg |
Október | 647 Ft/l | 661 Ft/l | 697 Ft/l | 318 Ft/l | 820/kg |
Szeptember | 616 Ft/l | 602 Ft/l | 665 Ft/l | 318 Ft/l | 820/kg |
Augusztus | 577 Ft/l | 569 Ft/l | 627 Ft/l | 319 Ft/l | 820/kg |
Július | 580 Ft/l | 562 Ft/l | 629 Ft/l | 323 Ft/l | 889/kg |
Június | 583 Ft/l | 573 Ft/l | 632 Ft/l | 342 Ft/l | 889/kg |
Május | 617 Ft/l | 606 Ft/l | 666 Ft/l | 359 Ft/l | 899/kg |
Április | 608 Ft/l | 622 Ft/l | 657 Ft/l | 372 Ft/l | 899/kg |
Március | 629 Ft/l | 686 Ft/l | 679 Ft/l | 392 Ft/l | 999/kg |
Február | 645 Ft/l | 721 Ft/l | 695 Ft/l | 399 Ft/l | 1481/kg |
Január | 655 Ft/l | 713 Ft/l | 530 Ft/l | 407 Ft/l | 1991/kg |
A NAV közleményéből arról tájékoztatja az adózókat, hogy 2023. január 1-jétől már a következő kötelezettség terheli a digitális platformüzemeltetőket:
A fenti kötelezettségek minden olyan szervezetet érintenek, akik olyan platformokat üzemeltetnek, amelyek szerződés alapján (akárcsak részben) értékesítők rendelkezésére bocsátanak. A közlemény segít eligazodni a fogalmakban is – a fenti kötelezettségekkel összefüggésben platform minden, a felhasználók számára hozzáférhető szoftver (honlapok és azok részei is) és alkalmazás (beleértve a mobilalkalmazásokat), amely a felhasználók számára lehetővé teszi az értékesítő és a felhasználó közötti kapcsolat felvételét egy érintett tevékenység felhasználó számára történő közvetlen vagy közvetett elvégzéséhez.
Idetartozik a tevékenység ellenértékének beszedésére és kifizetésére irányuló bármilyen megoldás is.
A NAV kiemeli, hogy nem platform az olyan szoftver, amely bármilyen további közreműködés nélkül csak:
teszi lehetővé.
Platformon értékesítőnek az a személy (magánszemély és szervezet) számít, amely/aki az adatszolgáltatási időszakban regisztrált a platformon, és ott a az érintett tevékenységet végzi.
Jelentendő tevékenységek a következők:
A jogszabály, ezáltal pedig a NAV is, a bejelentésre és adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetők 3 típusát különbözteti meg:
A 2-es típusú platformüzemeltető adatszolgáltatását választása szerint más EU-tagállamban is teljesítheti, azonban ilyenkor is be kell jelentkeznie Magyarországon az adóhatóságnál.
Az egyszeri bejelentkezés határideje 2023. február 15. volt, ezt követően pedig az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetői minőség keletkezését követő 15 nap.
Az adatszolgáltatáshoz szükséges átvilágítási eljárásokat az adatszolgáltatási időszak december 31-ig kell elvégezni.
Az olyan értékesítőkre vonatkozó átvilágítási eljárásokat, amelyek 2023. január 1-jén vagy az adott szervezet adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetővé válásakor már regisztráltak a platformon, az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetőre vonatkozó második adatszolgáltatási időszak december 31-ig kell elvégezni.
Az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetőnek az átvilágítással és adatszolgáltatással összefüggő intézkedéseiről és az ezek alapjául szolgáló információról nyilvántartást kell vezetnie.
Az ezzel kapcsolatos dokumentációt az adatszolgáltatási kötelezettség határidejétől számított 10 évig kell megőrizni.
Az első adatszolgáltatás határideje 2024. január 31., amely a 2023-as adatszolgáltatási időszakra vonatkozik.
Az adatszolgáltatást az időszakon belül negyedéves bontásban kell teljesíteni.
A NAV közleménye alapján az adatszolgáltatás menete a következő lesz. 2024. január 1-jétől, a magyar adószámos, 1-es és 2-es típusú platformüzemeltetők az adatszolgáltatáshoz a DPI jelű nyomtatványt kell, hogy használják, melynek kötelező részét képezi az ahhoz csatolandó XML-melléklet. A kitöltési útmutató tartalmazza a DPI XML-séma elemeinek leírását is.
Ha a platformüzemeltetőnek nem keletkezett adatszolgáltatási kötelezettsége egy adott időszak vonatkozásában, ezt szintén be kell jelentenie a DPI jelű nyomtatványon.
A nem magyar adószámos, 3-as típusú platformüzemeltetők is a DPI XML-sémán szolgáltathatnak adatot, akkor, ha sikeresen regisztráltak a DAC7 Regisztrációs portálon, és részükre a NAV egyedi azonosító számot adott.
Ha a platformüzemeltető elmulasztja bejelentési, változásbejelentési, adatszolgáltatási, nyilvántartási kötelezettségét, vagy késedelmesen, hibásan, valótlan tartalommal vagy hiányosan teljesíti, az adóhatóság 2 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.
Az adóhatóság ismételten arról tájékoztat, hogy 2024-ben elindítja az elektronikus áfarendszert, az eÁFA-t az áfabevallások elektronikus összeállításának és benyújtásának támogatására.
Az újdonság a rendszerben az, hogy az adózók számára ezen a felületen lehetőség nyílik az. adóhatósági adatok (mint: érkezett és kiállított számlák, vámeljárások adatai) lekérdezésére, valamint, az áfaanalitika elkészítése, illetve adóhatósági adatokra alapozott validációja mellett, a bevallási kötelezettség egyszerű teljesítésére.
A rendszer lényeges elemei az adókódok, valamint az ezek használatával összeállított, és a bevallások alapját képező áfaanalitika. Ez a jogalkotói és hatósági szemléletváltás teremti meg az alapjait annak, hogy hosszabb távon az áfabevallási kötelezettség ne bevallásinyomtatvány-alapú legyen, hanem – kihasználva a rohamos technológiai fejlődés lehetőségeit – fókuszáljon a hatékonyabb adatfeldolgozásra, és a folyamatba épített hibaellenőrzésre.
„A fejlesztéssel szembeni elvárások szerint az eÁfa előnye lesz egyrészt a bizonylati szintű adatok automatikus, sztenderd adókódolása, amely az egyes tételeknek a meghatározott bevallási sorral történő összerendezését szolgálja, másrészt – és ez talán hangsúlyosabb szerepet tölt be – a bevallás benyújtását megelőző ellenőrzés, amely az Általános Nyomtatványkitöltő Alkalmazáshoz képest kiterjedtebb validációt eredményez, felhívva a figyelmet akár a NAV kockázatelemzése során keresett eltérésekre is.” – olvasható a NAV közleményében
Az elkészített analitikát tehát a rendszer különböző vizsgálatoknak veti alá, amelyekből a helyes teljesítést segítő figyelmeztető (WARNING) üzenetek, és természetesen a hibákat (ERROR) jelző üzenetek készülnek, hasonlóan a már megszokott és bevált online számla rendszerhez.
A validációt követően a rendszer állítja majd össze a bevallás tervezetét, amely jóváhagyással, a felületen keresztül benyújtható is lesz.
A digitalizált megoldás webes felületen és gép-gép kapcsolaton keresztül lesz elérhető a felhasználók számára.
A felületen a forrásadatok megfelelő szempontrendszer szerinti adókódolása és azok megmutatása mellett biztosított lesz az adatok szerkesztése, különböző adózói döntések meghozatala, és a NAV-nál rendelkezésre nem álló adatok bevitele is, amelyek eredményeként előáll a bevallási tervezet.
A felhasználók manuális teendőinek csökkentésére az eÁfa lehetőséget biztosít a felhasználói szabályok kialakítására is, amely alapján egy-egy adózói döntést a szabálynak megfelelő forrásadatokon tömegesen képes végrehajtani a rendszer.
A gép-gép kapcsolaton (M2M) keresztüli elérésnél az adózók a bevallás elkészítéséhez hasznosítható adatokat az adózók saját ügyviteli rendszereikbe tudják importálni, és azokat a bevallás alapját képező nyilvántartás elkészítéséhez felhasználni. A
Mivel a gép-gép kapcsolat során ügyféli oldalon az ügyviteli rendszernek is alkalmasnak kell lennie az eÁfa M2M rendszer sajátosságainak kezelésére, a NAV az ehhez készített fejlesztői dokumentációt, a hasznos felhasználói javaslatok megismerésére a legismertebb fejlesztői platformon, a GitHub felületén mindenki számára hozzáférhetővé tette. Elérési útvonal: https://github.com/nav-gov-hu/eVAT/
Baranya megyében november 20. és 26. között az alábbi ellenőrzésekre kell számítani:
Az építkezéseken folyamatosan lehet számítani a NAV munkatársaira.
Tolna megyében november 20. és 24. között a ruhaboltok lesznek az ellenőrzések középpontjában az alábbi helyszíneken:
Zala megyében az év hátralevő részében a szépségipari szolgáltatókat ellenőrzi az adóhatóság.
Pest megyében november 20-tól év végéig a vásárokon, piaci kitelepüléseken, ünnepi termékek árusítóit ellenőrzik majd.
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében november 22-én és 23-án Felsőzsolcán ellenőriznek a Bevetési Igazgatóság és a Vármegyei Igazgatóság munkatársai.
Jász-Nagykun-Szolnok megyében november 20. és 30. között a megyei építőipari-, építőanyag-kereskedelmi, illetve a vendéglátóhelyeket üzemeltető vállalkozásokat ellenőrzik majd a NAV munkatársai. Emellett, a megyei építkezéseken az ellenőrzések továbbra is folyamatosak.
Nógrád megyében november 20. és 24. között az alábbi helyszíneken ellenőrzik majd az éttermeket:
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV