INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet, hogy adóellenőrzéskor komoly hátrány is érheti azokat, akik nem járnak el kellő körültekintéssel üzletfelük kiválasztásakor. Igaz ez akkor is, amikor egyéni vállalkozónak adunk megbízást.
Ugyanis előfordulhat, hogy cégünk – egyéni vállalkozó – alvállalkozója bejelenti a NAV felé, hogy tevékenyégét szünetelteti.
A szünetelés bejelentését követően, annak időtartama alatt az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységet nem végezhet, egyéni vállalkozói tevékenységhez kötődő új jogosultságot nem szerezhet, új kötelezettséget nem vállalhat. Ugyanakkor a szünetelés után a vállalkozói tevékenység, a bejelentést követő nappal újra gyakorolható.
Az EV által teljesített szolgáltatások ellenőrzése során az adóhatóság arra a megállapításra juthat, hogy a teljesítés időszakában az EV nem rendelkezett a cégünk részére kiszámlázott szolgáltatások teljesítéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételekkel, mivel ezen időszakban a tevékenyége szünetelt, munkát nem végezhetett.
Az adóhatóság ez esetben arra is hivatkozhat, hogy a cégünk nem járt el kellő körültekintéssel a szolgáltatás igénybevételekor, mivel az ügylet teljesítése során nem győződött meg arról, hogy az alvállalkozója képes volt-e a szóban forgó ügylet teljesítésére. (egyéni vállalkozóként be volt-e jelentkezve, nem szüneteletette-e tevékenyégét)
A Bíróság ítélkezési gyakorlata szerint azonban a gazdasági szereplőknek minden tőlük észszerűen elvárható intézkedést meg kell tenniük annak érdekében, hogy az ügyleteik ne valósítsanak meg – akár ÁFA, akár más adó tekintetében elkövetett – adókijátszást. (C-80/11. és C-142/11. sz. egyesített ügyek – Mahagében Kft. EUB ítélete)
Bizonyos időközönként ellenőrizzük partnerünket. Az egyéni vállalkozók adatai elérhetőek és ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.
Ha a nyilvántartás adatai szerint a partnerünk megszüntette vagy szüneteltette tevékenységét, akkor az ezen időszaki számla befogadását el kell utasítani. Mivel a magánszemély partnerünk elvégezte a munkát, de nem minősült egyéni vállalkozónak, ezért a bevétele önálló tevékenyégből származó jövedelemnek minősül.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetését a Webes Ügysegéden erre a célra rendszeresített űrlapon (elektronikus bejelentés) vagy személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán vagy telefonon, a NAV telefonos ügyintéző rendszerével (ÜCC) lehet bejelenteni.
A bejelentés megtehető a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán – személyesen vagy meghatalmazott segítségével is. Postai, papíralapú ügyintézésre azonban nincs lehetőség. A vállalkozás megszüntetésének bejelentése díj- és illetékmentes, vagyis ingyenes.
Az ügyfélszolgálatos ügyintézéskor a személyazonosításra alkalmas érvényes okmányt (állandó személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély), illetve a meghatalmazotti eljárás esetében magát a meghatalmazást is eredetben kell bemutatni.
Ha a bejelentő a Webes Ügysegéden elérhető vagy a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán kapott bejelentési űrlapot megfelelően kitöltötte, a NAV haladéktalanul nyilvántartásba veszi a tevékenység megszüntetésének napját, és erről a bejelentőt a Webes Ügysegéden vagy személyesen tájékoztatja.
A Webes Ügysegéd KAÜ-azonosítással vehető igénybe, tehát Ügyfélkapu-regisztrációval vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) vagy e-személyi igazolvánnyal.
Ügyfélkapu nyitható személyesen bármely okmányirodában és kormányablakban, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postahivatalokban, illetve elektronikusan, e-személyi igazolvánnyal az ugyfelkapu.gov.hu webes felületen.
2022. január 4-én a bolgár természetes személyek közösségi adószáma megváltozott. A régi, 10 jegyű közösségi adószámokat a VIES-ben 2022. január 3-án érvénytelenítették, január 4-étől az új, 9 jegyű közösségi adószámok érvényesek. A változást az összesítő nyilatkozat kitöltésénél is figyelembe kell venni.
A közösségi adószám internetes megerősítésekor a bolgár adózóknak már csak az új, érvényes közösségi adószáma jelenik meg.
A NAV a hozzá beérkezett adatok alapján állítja össze a bevallási tervezetet, amely már tartalmazza a jövedelmet terhelő adót, az év közben levont adóelőleget és az év közben igénybe vett kedvezményeket is. Az adóbevallási tervezet legegyszerűbb módon az eSZJA oldalon érhető majd el, legkésőbb március 15-étől.
Ki kell emelnünk, hogy a kedvezményre vonatkozó igazolást, mint például a személyi kedvezményt alátámasztó orvosi igazolást, idén sem kell beküldeni a NAV-hoz, ugyanakkor azt az adózóknak meg kell őrizniük az elévülési idő végéig.
Akik jogosultak ugyan a gyermeket nevelők adó-visszatérítésére, de a NAV nem utalta ki számukra automatikusan kedvezmény-előlegként az adó-visszatérítést, azok a tervezet módosításával vagy a 21SZJA-bevallás önálló benyújtásával juthatnak hozzá a számukra járó összeghez.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV