A koronavírus-járvány okozta körülmények jelentősen hozzájárultak a NAV mostani bejelentéséhez. Újabb tevékenyégekre terjesztették ki az adózási könnyítéseket.
Április 11-től bővült a veszélyeztetett ágazatok köre. Az adózási könnyítéseket az alábbi tevékenységet tényleges főtevékenységként végző vállalkozások már márciusra is alkalmazhatják:
- növényi szaporítóanyag termesztése
- egyéb, nem évelő növény termesztése
- egyéb évelő növény termesztése
- dísznövény nagykereskedelme
- dísznövény-kiskereskedelem
- vadgazdálkodás, vadgazdálkodási szolgáltatás
- törkölypárlat, törköly, vagy gyümölcspárlat gyártása
- szőlőbor termelése
- kisüzemi sörfőzde
- szőlőtermesztés
Az adózási könnyítésekről részletes ismertető a honlapon 2020. március 25-én megjelent tájékoztatóban olvasható, mely a Segítség rendkívüli helyzetben (COVID-19) rovatban érhető el.
A NAV bejelentése annak köszönhető, hogy a koronavírus-járvány terjedésével összefüggésben egyre nagyobb igény merült fel a bizonylatok, így a számlák elektronikus továbbítására, befogadására. A PDF számla papíralapú számlának minősül, annak megküldési módjára az Áfa tv. szabályai nem térnek ki. További könnyebbség az elektronikus számlához képest, hogy a PDF számla kibocsátása és elektronikus megküldése okán nem kell alkalmazni a digitális aláírás és archiválás szabályait?
Az elektronikus számlákkal szemben támasztott szigorúbb Áfa tv-beli követelményről bővebb információkat az alábbi linken talál.
-
Feketelista
Alkalmazottukat bejelentés nélkül foglalkoztatók
-
Vámügy
Kivezetésre kerül az„Egyéb kérelem (vámügy)” e‑Papír ügycsoport
A továbbiakban a NAV_V05 jelű, „Nyomtatvánnyal nem támogatott és e-papír ügycsoportban sem nevesített egyéb vámügyi kérelem” nyomtatványon terjeszthetik elő azokat a kérelmeiket, amelyeket korábban az e-Papír szolgáltatáson keresztül nyújtottak be a NAV-hoz.
Az Európai Bizottság (EB) 2020 márciusában uniós rendeletben szabályozta a koronavírussal szembeni védekezéshez felhasználható termékek – például maszkok, védőruhák, kesztyűk – kivitelét. A rendeletben előírt szabályok alkalmazásának megkönnyítésére az EB 2020. április 2-án egy gyakorlati tájékoztatót is kiadott, ami a kivitelben részt vevő gazdálkodókat és a NAV-ot, mint vámhatóságot érinti.
Az EB angol nyelvű tájékoztatója az alábbi linken érhető el.

2.Tovább érvényesek a pénztárgépek szervizelésére jogosító igazolványok
A veszélyhelyzet ideje alatt lejáró, a NAV által kiállított, a pénztárgépek szervizelésére jogosító, névre szóló igazolványok a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napig érvényesek.
3.A veszélyeztetett ágazatokba tartozók a 2008 bevallás új verzióját használják
A 2020. április 14. napi járulék bevallások benyújtását a kedvezményezett ágazatokban működő foglalkoztatók számára a 2008 jelű bevallás új verziójú programja teszi lehetővé. A kitöltés során a bevallás útmutatója és a gyakori kérdések, válaszok között közzétett információk nagy segítséget nyújthatnak.
4. A végrehajtási eljárások szünetelése a vészhelyzet idején
A Kormány 2020. március 24-ei hatállyal újabb könnyítésekről döntött a nehéz gazdasági helyzetbe került adózók ellehetetlenülésének elkerülésére. Ez több ponton is lehetőséget ad az adóhatósági végrehajtási eljárásokról szóló törvénytől való eltérésre.
- A végrehajtási eljárás szünetelése
A 2020. március 24-én folyamatban lévő végrehajtási eljárások automatikusan szünetelnek a veszélyhelyzet megszűnését követő 15. napig. Az eljárás szünetelése a végrehajtáshoz való jog elévülési idejének szünetelését is jelenti.
Azonban végrehajtási eljárás indítható azzal az adózóval szemben, akinek adótartozása miatt a NAV 2020. március 24-e előtt még nem indított végrehajtási eljárást. A NAV ilyen esetben a végrehajtási eljárás megindítása előtt először fizetési tájékoztatót küld az adózónak, hogy önként fizesse meg adótartozását. A fizetési tájékoztató után is lehetősége van az adózónak, hogy fizetési kedvezményi kérelmet nyújtson be a NAV-hoz.
- A végrehajtási eljárás felfüggesztése
A NAV az adós kérelmére kivételesen, méltányossági alapon felfüggesztheti azokat a végrehajtási eljárásokat is, amelyekre a szünetelés nem vonatkozik.
- Az inkasszó és a jövedelemletiltás visszavonása
A NAV intézkedik a 2020. március 24-e előtt kiadott hatósági átutalási megbízás, azaz inkasszó visszavonásáról. Ha a pénzintézet a NAV részére már átutalta az inkasszóban megjelölt összeget, akkor a NAV azt 8 napon belül visszatéríti.
Jövedelemletiltás esetén, ha a munkáltató még nem utalta át a szünetelés kezdő napjáig a behajtandó összeget, akkor a NAV tájékoztatja a munkáltatót a levonás felfüggesztéséről és a levont összeget vissza kell téríteni az adózónak. Ha a munkáltató a NAV részére már átutalta az összeget, akkor a NAV azt az adózónak 8 napon belül visszautalja.
- Kivételek, amelyekre a szünetelés nem vonatkozik
A veszélyhelyzet során előírt kötelező járványügyi intézkedések megsértése miatt kiszabott követelésekre folytatott eljárás is, ami azt jelenti, hogy ha valaki a fertőző betegségek és járványok megelőzése vagy a járványveszély elhárítása érdekében szükséges járványügyi előírásokra vonatkozó jogszabályi rendelkezésekben foglaltakat megsérti, az egészségügyi államigazgatási szerv által kiszabott egészségügyi bírság végrehajtandó.
5. Közösségi adószámok megerősítés
A közösségi adószámok érvényességét
1.) az Európai Bizottság (EB) honlapján, valamint
2.) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Központi Kapcsolattartó Irodájánál
is ellenőrizheti.
1.) A közösségi adószámok érvényességének lekérdezése az EB honlapján
A közösségi adószámok érvényességét a NAV részére is igazolhatóan ellenőrizheti az EB honlapján, a http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ linken.
Amikor megszületik az eredmény, Ön egy egyedi hivatkozási számot kap, mely alapján a NAV az Ön által kezdeményezett lekérdezést – ha az ellenőrzött közösségi adószám érvényes volt – azonosítani tudja. Fontos, hogy ezt az egyedi hivatkozási számot megőrizze, mert így tudja igazolni a lekérdezés tényét és eredményét.
2.) A közösségi adószámok érvényességének ellenőrzése a NAV-nál
A közösségi adószámok érvényességének és az azonosító adatok pontosságának megerősítését a NAV Központi Kapcsolattartó Irodájától (NAV KKI) lehet kérni a következő elérhetőségeken.
- Telefonon,a 06-80-20-21-22-es számon,
- Levélben,a 1373Budapest, Pf. 561 címen,
- Elektronikusana cégkapun illetve ügyfélkapun keresztül,
Bővebb információt a közösségi adószámról a NAV honlapján talál, valamint a Tájékoztató a közösségi adószámról című 27. információs füzetben.
Telefonszám: +36 30 585 2637
E-mail: gabor.kertesz@accace.com
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV