Jönnek a leggyakoribb kérdések és válaszok a járványhelyzet miatti adóintézkedésekről. Készülnek a veszélyeztetett ágazatokba tartozó adózók bevallásai.
1. Segítség rendkívüli helyzetben – Csődvédelem
A csődeljárás célja, hogy az adós cég a hitelezőivel egyezséget kötve elkerülje a fizetésképtelenséget, és tovább tudjon működni, ugyanakkor a hitelezőinek is méltányosabb helyzetet biztosítson ahhoz képest, mintha felszámolási eljárásra kerülne sor.
Ha a bíróság elrendeli a csődeljárást, akkor legalább 120 napra fizetési haladék illeti meg, ami a továbbiakban 365 napra is meghosszabbítható. A fizetési haladék lényege, hogy ez idő alatt a céggel szemben, átmenetileg nem lehet végrehajtást folytatni vagy végrehajtást indítani, és a cég a követelések kifizetése és azok jogkövetkezménye alól is mentesül.
A csődeljárás megindítása kapcsán mérlegelni kell ugyanakkor, hogy ha a hitelezők és az adós cég között nem jön létre egyezség, azaz ha az eljárás sikertelen, a bíróság kötelezően elrendeli a cég felszámolását.
2.Adózási könnyítések
- március 24-től csökkennek a veszélyeztetett gazdasági ágazatokban működő vállalkozások közterhei. Megilleti őket átmeneteileg a
- szociális hozzájárulási adó alóli mentesség
- részleges Járulékmentesség
- szakképzési hozzájárulás alóli mentesség
- rehabilitációs hozzájárulás kedvezménye
- könnyítés a kisvállalati adóban (kiva)
- könnyítések a kisadózó vállalkozások tételes adójában (kata), továbbá a
- turizmusfejlesztési hozzájárulásra kötelezettek kedvezménye.
3.Támogatja az online hitelkérelmezési folyamatot a NAV
A NAV online keresetkimutatása megkönnyíti a személyes ügyintézés nélküli hitelkérelmezést. A szolgáltatás igénybevételének lehetőségéről érdeklődni a hitelnyújtójánál lehet.
A keresetkimutatáshoz csupán Ügyfélkapu-regisztrációra – vagy e-személyi igazolványra, esetleg telefonos azonosítóra – van szükség. A szolgáltatás a NAV eBEV Portálján érhető el, a következő linken: https://www.nav.gov.hu/nav/ebev_portal. A belépést követően az elektronikus keresetkimutatás a Szolgáltatások / Keresetkimutatás lekérdezés menüből indítható.
4. A NAV méltányosan kezeli a járványügyi helyzet miatti mulasztást
Ha késedelembe esik például a bevallással, az adatszolgáltatással, akkor a határidő lejártát követően a lehető leghamarabb jeleznie kell a NAV számára mulasztásának okát, kiemelve, ha az a járványügyi vészhelyzetre vezethető vissza.
Ezekben az esetekben a NAV figyelembe veszi, hogy mi okozta az adózói késedelmet, mulasztást és a méltányos eljárás alapelvének megfelelően értékeli az egyedi ügyeket. A NAV a kötelezettség elmulasztása, késedelmes teljesítése miatti szankció megállapításakor az egyedi ügy sajátos körülményei alapján dönt a szankció esetleges mellőzéséről.
Erre a célra jelenleg hatályos szabályok szerinti nyomtatvány nincs a NAV honlapján, ugyanakkor késedelem esetén benyújható egy szabad szövegezésű igazolási kérelem ePapíron keresztül, melynek benyújtása illetékmentes.
5. Gyakori kérdések és válaszok a járványhelyzet adóintézkedéseiről
- Kieshet-e a KOMA-ból vagy a megbízható adózók köréből a vállalkozás, ha a veszélyhelyzet miatt nem tudja időben teljesíteni a bevallási, befizetési kötelezettségeit?
Igen, továbbra is szerepelhet a KOMA-ban, vagy megbízható adózónak minősülhet, ha az adózó a tartozást az előírt határnapig rendezi, vagy eddig az időpontig megkapja a NAV által engedélyezett és véglegessé vált részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyező határozatot.
- Ha a vállalkozó megbízott könyvelője elérhetetlen, mert például igazoltan koronavírus-fertőzött, és nála vannak a bevalláshoz szükséges iratok, akkor élhet-e a vállalkozó igazolási kérelemmel?
Igen, ebben az esetben a vállalkozó igazolási kérelmet terjeszthet elő. Az igazolási kérelmet a bevallási határidő elmulasztása esetén az akadály megszűnését követő tizenöt napon belül, a bevallás pótlásával egyidejűleg lehet előterjeszteni.
- Be kell-e jelenteni a NAV-hoz, ha az adózó bezárja az üzletét a koronavírus miatt?
Nem kell bejelenteni a NAV-hoz, de az üzletben működő online pénztárgép használatának 30 napon túli szüneteltetését azonban be kell jelenteni a PTGTAXUZ nyomtatványon.
- Mi a módja a fizetési kedvezmény kérelmezésének?
A járványügyi helyzet miatt kialakult fizetési nehézség igazolható például azzal, ha a gazdálkodási tevékenységet folytató kérelmező összehasonlítja és az adóhatósággal ismerteti a veszélyhelyzet elrendelését megelőző és követő gazdálkodási adatait.
- A koronavírus-járványra való tekintettel elmaradó rendezvényre megváltott jegyek visszaváltásakor hogyan jár el helyesen a rendezvényszervező?
Abban az esetben, ha a rendezvényszervező által kiadott, az adott rendezvényre, eseményre való belépésre jogosító jegy nyugtaként is funkcionál, azt a rendezvényszervezőnek szigorú számadású nyomtatványként kell kezelnie és dokumentálnia saját belső nyilvántartásaiban.
Online vásárolt jegy vételárának visszatérítéséhez az elektronikus úton kapott jegy visszajuttatása nem szükséges, a visszakért ellenérték visszautalása automatikusan történik. A rendezvényszervező ez esetben is saját belső nyilvántartásában dokumentálja a visszatérítéseket.
6. Telefonos ügyintézés
A NAV egyszerűsítette az egyedi azonosítószámok igénylését, amire az egyedi adóügyek telefonos intézéséhez van szükség az ÜCC rendszerben. Az online nyomtatványkitöltő használatához csupán ügyfélkapu-regisztráció szükséges. A szolgáltatás a https://onya.nav.gov.hu linken érhető el, akár mobil eszközről is, ahol belépéskor az ügyfélkapus azonosító adatok megadása után telefonos ügyintézési kérelmét az Új nyomtatvány/Kérelmek/TEL adatlap kiválasztásával és kitöltésével indíthatja el.
7. A veszélyeztetett ágazatokba tartozó adózók bevallási kötelezettségei
Március 24-től csökkennek a veszélyeztetett gazdasági ágazatokban működő vállalkozások közterhei, így változni fognak az érintett adónemek bevallásai is.
A NAV előkészíti a veszélyeztetett ágazatokba tartozó adózók számára a bevallásokat, azok hamarosan elérhetőek lesz az alábbiakban felsorolt bevallások internetes kitöltő-ellenőrző programjaival együtt:
- a kifizetői, munkáltatói havi járulékbevallás (2008)
- az egyéni vállalkozói és őstermelői járulékbevallás (2058)
- a rehabilitációs hozzájárulás (2001)
- valamint a turizmusfejlesztési hozzájárulás (20TFEJLH) és
- a kiva-bevallás módosított nyomtatványképe.
8. Mi a teendő, ha a dolgozó fizetés nélküli szabadságra megy?
Ha a munkavállaló fizetés nélküli szabadságon van, az azt is jelenti, hogy szünetel a biztosítási jogviszonya. Ha a munkavállaló más jogcímen sem jogosult az egészségügyi szolgáltatásra, akkor a fizetés nélküli szabadság első napjától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie. Ez idén havonta 7 710 forint.
A biztosítási jogviszony szünetelésének első napja utáni 15 napon belül be kell jelentkezni a NAV-hoz, a 20T1011 jelű adat- és változás-bejelentő lapon. A nyomtatvány a http://www.nav.gov.hu/honlapról letölthető és benyújthatóügyfélkapun keresztül elektronikusan, vagy nyomtatást követően postán.
Az egészségügyi szolgáltatási járulékot a tárgyhónap utáni hónap 12. napjáig átutalással vagy csekken lehet befizetni a NAV Egészségbiztosítási Alapot megillető bevételek magánszemélyt, őstermelőt, egyéni vállalkozót, kifizetőt terhelő kötelezettség beszedési számlájára.
Az egészségügyi szolgáltatási járulékot a munkavállaló helyett – hozzájárulásával és a NAV jóváhagyásával – más személy vagy szervezet is megfizetheti.
Kiemelt kép forrása: Designed by Freepik
Telefonszám: +36 30 585 2637
E-mail: gabor.kertesz@accace.com
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV