Fizetési kedvezmények, végrehajtás felfüggesztése, magánszemélyeknek letölthető PDF nyomtatványok és egyéb járványügyi intezkedések.
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett ügyfelek személyes megjelenés nélküli ügyintézésének megkönnyítése érdekében összegyűjtötte a NAV a leggyakoribb ügytípusokhoz rendszeresített nyomtatványokat.
- Kérelem CSEKK kiadásához
- Kérelem adószámla kivonat kiadásához
- Kérelem adóazonosító jel kiadásához
- Kérelem bevallás másolat kiadásához
A személyes ügyfélforgalom csökkentése érdekében a kitöltött és aláírt kérelmeket postai úton küldhetik meg a NAV részére, vagy az ügyfélszolgálatokon található kérelemgyűjtő ládában helyezhetik el azokat.
A külföldön dolgozó (onnan hazaérkező) ügyfeleik adóügyeinek személyes ügyintézését a NAV a jelenlegi helyzetben nem tudja biztosítani.
A NAV a fizetési kedvezményi eljárások során figyelembe veszi a koronavírus-járvány által okozott gazdasági nehézségeket, melyek az adózók széles körét érintik.
Kérelemre az alábbi fizetési kedvezmények engedélyezhetők:
fizetési halasztás,
részletekben történő megfizetés,
mérséklés illetve elengedés.
Fizetési kedvezmény iránti kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet a FAG01, az egyéni vállalkozók pedig a FAM01 űrlapon terjeszthetik elő.
Az űrlapok a Nyomtatvanykitöltő programok menüpontban érhetők el.
Az egyéni vállalkozók fizetési kedvezményre irányuló kérelme alapján folytatott elsőfokú eljárás illetékmentes.
A gazdálkodó szervezetek által a NAV-nál kezdeményezett fizetési könnyítésre, adómérséklésre irányuló eljárás illetéke 10 000 forint
Fizetési könnyítés (részletfizetés, fizetési halasztás) engedélyezésének törvényi feltétele az átmeneti fizetési nehézség fennállása, és hogy a fizetési nehézség kialakulása nem az adózónak felróható mulasztás eredménye. A koronavírus-járvány által okozott fizetési nehézség az adózóknak fel nem róható objektív körülmény. Ennek figyelembe vételével a NAV a fizetési halasztást, a részletfizetést (vagy ezek kombinációját: akár a halasztást követően részletekben történő kiegyenlítést) kérelemre pótlékmentesen is engedélyezheti.
Továbbra sem engedélyezhető azonban fizetési könnyítés a munkavállalóktól levont jellegű fizetési kötelezettségekre.
Magánszemélyek esetén is kérelemre az alábbi fizetési kedvezmények engedélyezhetők:
fizetési halasztás,
részletekben történő megfizetés,
mérséklés illetve elengedés.
A fizetési kedvezmény iránti kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett egyéni vállalkozók a FAM01 űrlapon terjeszthetik elő. Az űrlap a Nyomtatványkitöltő programok menüpontban érhető el.
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adózók is választhatják a kérelemnek a fenti adatlap használatával, elektronikusan, Ügyfélkapun keresztül történő beküldését, vagy dönthetnek a papíralapon történő beküldés mellett is, levél formában vagy a NAV internetes honlapján az „Adatlapok fizetési könnyítésre és/vagy mérséklésre irányuló kérelmek elbírálásához” menüpontban elérhető adatlap kitöltésével, az alábbi elérési útvonalon: Letöltések egyéb/adatlapok
A papíralapú kérelmet az illetékes adó- és vámigazgatósághoz címezve kell előterjeszteni. A magányszemély és az egyéni vállalkozó adózó fizetési kedvezményre irányuló kérelme alapján folytatott elsőfokú eljárás illetékmentes.
A már folyamatban lévő végrehajtási eljárásoknál a törvény lehetőséget ad a NAV számára a méltányossági alapon történő felfüggesztésére. Ez a lehetőség a magánszemélyek mellett kiterjed az egyéni vállalkozók, illetve cégek ellen folyamatban lévő végrehajtási eljárásokra is.
A végrehajtási eljárás méltányossági alapú felfüggesztése hivatalból nem, kizárólag az adós kérelmére történhet, abban az esetben, ha az adós a méltányolható körülményt igazolta. Ilyen méltányolható körülmény lehet többek között a koronavírus terjedése miatt kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő fizetési nehézség vagy jövedelemkiesés is.
A felfüggesztés a következőket jelenti:
- A NAV a felfüggesztés időtartama alatt további végrehajtási cselekményeket (például inkasszó, lefoglalás) nem indít.
- Az eljárást nem szünteti meg, és a felfüggesztés előtti foglalásokat nem oldja fel.
- A felfüggesztéskor esetlegesen folyamatban lévő inkasszót visszavonja, a jövedelemletiltást pedig szünetelteti.
- Az eljárás a felfüggesztés megszűnésével folytatódik.
- A felfüggesztés időtartama alatt a lejárt esedékességű tartozásokra – az általános szabályok szerinti – késedelmi pótlékot kell fizetni.
- A felfüggesztés időtartama az elévülési időbe nem számít bele.
- A felfüggesztési kérelem előterjesztéséért, illetve elbírálásáért illetéket vagy díjat nem kell fizetni.
6. OPG éves felülvizsgálat (veszélyhelyzet közlemény)
A COVID-19 koronavírus-járványra tekintettel a Kormány 2020. március 11-én különleges jogrendet vezetett be – veszélyhelyzetet hirdetett – és olyan intézkedésekről döntött, amelyek értelmében – a járvány terjedésének lassítása érdekében – radikálisan csökkenteni kell a személyes érintkezések számát az élet minden területén.
Jelenleg a pénztárgépek éves felülvizsgálatának ütemezése, elvégzése kapcsán is a veszélyhelyzetben követendő kormányzati intézkedések betartása a legfontosabb. A NAV csak abban az esetben javasolja a veszélyhelyzet időszaka alatt esedékessé váló éves felülvizsgálatok elvégzését, ha az közvetlen személyes érintkezés nélkül, vagy annak minimalizálásával megoldható. Ha a felülvizsgálat csak a pénztárgép üzemeltetési helyén – jelentősebb mértékű személyes érintkezés kockázatával – végezhető el, akkor javasolja a felülvizsgálat elhalasztását egy későbbi időpontra, még akkor is, ha ezzel az egyéves határidő lejár.
A COVID-19 koronavírus-járványt a pénztárgépek éves felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség teljesítésének szempontjából a NAV vis maior helyzetnek tekinti. A veszélyhelyzetben az üzemeltető akkor jár el tőle elvárható körültekintéssel, ha a kormányzati intézkedések betartása érekében – amennyiben szükséges – elhalasztja a felülvizsgálatot és arra csak veszélyhelyzet megszűnését követően kerül sor.
A NAV fővárosi és megyei központi ügyfélszolgálatai 2020. március 18-ától heti 25 órában várják az ügyfeleket. A fővárosi (IX. kerület, Vaskapu utca 33-35., XIII. kerület, Dózsa György út 128-130., XIV. kerület, Gvadányi utca 69., KAVIG, VII. kerület, Dob utca 75-81.), és a megyeszékhelyeken működő központi ügyfélszolgálatok módosított nyitvatartása:
hétfő | 08.30 – 16.00 |
kedd | 08.30 – 12.00 |
szerda | 08.30 – 16.00 |
csütörtök | 08.30 – 12.00 |
péntek | 08.30 – 11.30 |
Az adóügyek döntő többsége elektronikusan is intézhető, ezért a hivatal kéri ügyfeleit, hogy válasszák az elektronikus vagy telefonos ügyintézést, elkerülve a személyes megjelenést és a sorban állást. A NAV általános tájékozatórendszere, a NAV Infóvonal a 1819-es telefonszámon hívható.
A NAV elkészült a több mint 5,5 millió szja-bevallási tervezettel és elérhetővé tette azokat elektronikusan az eSZJA felületén. Akinek nincs ügyfélkapuja – a Kormány által 2020. március 11-én elrendelt veszélyhelyzet miatt – egy hónappal tovább veheti igénybe a NAV szolgáltatását, azaz április 15-éig kérheti a tervezetek postázását. Ezzel a lehetőséggel élve nem kell személyesen megjelennie az ügyfélszolgálaton, hogy hozzájusson nyomtatott bevallási tervezetéhez.
Az Európai Unió Bizottsága 2019. február 21-én elfogadta az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1408/2013/EU rendelet (a továbbiakban: mezőgazdasági de minimis rendelet) módosításáról szóló 2019/316/EU rendeletet (a továbbiakban: módosító rendelet), amely 2019. március 14-én lépett hatályba.
A módosítás eredményeként a csekély összegű támogatás egyéni keretösszege az eddigi, három pénzügyi évenként és vállalatcsoportonként értendő 15 ezer eurós csekély összegű támogatási keret általánosan 20 ezer euróra emelkedett. A mezőgazdasági de minimis rendelet 3. cikkének (3a) bekezdése azonban lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy az egy és ugyanazon vállalkozásnak nyújtott csekély összegű támogatás összege eléje bármely, három pénzügyi évet felölelő időszakban maximálisan a 25 ezer eurót.
Magyarország a magasabb összegű, 25 ezer eurós egyéni keretösszeget választotta, tekintettel arra, hogy a mezőgazdasági és halászati csekély összegű támogatások már 2007 óta központi nyilvántartásban kerülnek rögzítésre
A bevallást 2020. június 2-áig kell benyújtani a NAV-hoz.
A NAV azt javasolja, hogy a bevallást a „Nyilatkozat” lapok kitöltésével kell kezdeni, mert az ott megadott főbb adatok alapján a program – automatikusan – már csak a vonatkozó lapokat engedi kitölteni, így a bevallás terjedelme akár néhány oldalra is csökkenhet.
Mi változott a bevallásban?
- beépültek a 2019. január 1-jétől bevezetett csoportos társaságiadó-alanyiságot érintő szabályok,
- megjelentek az egyéni vállalkozó által alapított egyszemélyes kft-re vonatkozó rendelkezések,
- az adóalap-csökkentő fejlesztési tartalék maximuma 500 millió forintról 10 milliárd forintra nőtt, illetve
- érvényesülnek benne az egyes, a társasági adó rendszerébe átültetett uniós normák.
-
Családi kedvezmény érvényesítése élettársak esetében
Az, hogy ki vehet igénybe családi kedvezményt a családi pótlékra való jogosultság alapján állapítható meg.
Ha az élettársak közös gyermeküket nevelik és emiatt családi pótlékra jogosultak, mindkét szülő jogosult a családi kedvezmény érvényesítésére év közben, adóelőleg-nyilatkozattal és év végén, az szja-bevallásban is.
Ha az élettársak nem közös gyermeküket nevelik, akkor év közben adóelőleg-nyilatkozattal csak a családi pótlékra jogosult szülő tudja érvényesíteni a családi kedvezmény összegét, azonban év végén az szja-bevallásban élettársával megoszthatja azt. Nem alkalmazható azonban a megosztás azokra a hónapokra, amelyekre az anya a gyermeket nevelő egyedülálló családi pótlékát vette igénybe.
Magzat után csak a várandós nő és a vele közös háztartásban élő házastársa érvényesítheti a családi kedvezményt, így a várandós nő élettársával év végén a bevallásban oszthatja meg a kedvezményt.
Ha a gyermek vér szerinti szülőjével együtt élő élettárs jogosult a családi pótlékra (mivel legalább egy éve szerepelnek az Élettársi Nyilatkozatok Nyilvántartásában), akkor a családi kedvezmény szempontjából is jogosultnak minősül, így azt már év közben is érvényesítheti.
A Bulgáriában nem letelepedett kérelmezők továbbra is e-mailben értesülnek a hatóság döntéséről, ám ettől az időponttól nem magát a döntést, hanem csak a hozzáférést biztosító linket kapják meg elektronikusan.
A fenti linken is elérhető.
A koronavírus okozta járványügyi válság miatt a védőszemüvegek, a szemvédő eszközök, az arcvédő maszkok, az orr- és szájvédő eszközök, a védőruhák és a kesztyűk kizárólag engedéllyel vihetők ki az Európai Unió területéről, 2020. március 15-étől hat héten keresztül. Az intézkedést az egyes termékek kivitelének exportengedély bemutatásához kötéséről szóló (EU) 2020/402 bizottsági végrehajtási rendelete határozza meg. A rendelet I. mellékletében felsorolt termékek Unión kívülre történő kivitele exportengedélyhez kötött, függetlenül attól, hogy a védőfelszerelések az Unióból származnak-e.
Kiemelt kép forrása: Designed by Freepik
Telefonszám: +36 30 585 2637
E-mail: gabor.kertesz@accace.com
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV