INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsának február 27-i döntése alapján 2024. február 28-i hatállyal a jegybanki alapkamat 10,00%-ról 100 bázisponttal csökkent, így annak mértékét a testület 9%-ban határozta meg.
Az adóhatóság kiemeli, hogy a honlapján elérhető kalkulátorokat ennek megfelelően frissítette.
A NAV közleményében tájékoztat arról, hogy a február 8-i kormányrendeletet, amely a számvitelről szóló törvény egyes rendelkezéseit volt hivatott módosítani, egy későbbi rendelet hatályon kívül helyezte, így a 18/2024 (II.8.) Korm. rendeletet nem kell alkalmazni.
A 34/2024 (II.26.) Korm.rendelet (azaz az újabb rendelet) e mellett arról is rendelkezik, hogy a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.)177. § (106) bekezdésétől eltérően az Sztv. 94/B. §-át – mely szerint a vállalkozó a kiegészítő mellékletében bemutatja a környezetvédelemi, sport, egészségügyi, szociális, kulturális és oktatási területen közérdekű célból, közhasznú tevékenységet végző civil szervezetnek ellentételezés nélkül az üzleti évben nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatásokat – először csak a 2024. évben induló üzleti évre kell alkalmazni, azaz a 2023. üzleti évre vonatkozó beszámoló-készítés során azt még nem kell alkalmazni.
Karbantartás miatt 2024. március 3-án, vasárnap a NAV egyes szolgáltatásai nem voltak elérhetők, erre tekintettel az adóhatóság arról tájékoztatja az egyszerűsített foglalkoztatásban érintett adózókat, hogy a 2024. március 3-ai kezdetű, egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések az „Igazolási kérelemmel benyújtott bejelentés” nyilatkozat jelölésével (23. pótlap 6. rovat) 2024. március 4-én (hétfő) éjfélig utólagosan benyújthatók.
2024. március 1-től a Budapest közigazgatási határain belül közlekedő összes állami vagy fővárosi üzemeltetésű járaton elfogadják a vármegye- és országbérleteket (így tehát a BKK járatain is).
A munkába járáshoz használt vármegye- és országbérlet árának megtérítése továbbra sem jár adókötelezettséggel a munkavállaló és a munkáltató számára, vagyis adómentes, függetlenül attól, hogy az adott bérlet a budapesti helyi közösségi közlekedés igénybevételére is alkalmas, amelyre egyébként nem terjedne ki a munkáltató térítési kötelezettsége.
Az adóhatóság azonban kiemeli, hogy az adómentesség feltétele továbbra is az, hogy a munkába járás, amihez a bérletet használják, megfeleljen a munkába járásról szóló kormányrendeletben meghatározottaknak (közigazgatási határon kívülről, vagy egyes kivételes esetekben azon belülről).
A hivatkozott kormányrendelet (39/2010 (II.26.)) szerint a munkába járás fogalma a következő:
„aa) a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás, továbbá
ab) a közigazgatási határon belül, a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő napi munkába járás és hazautazás is, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni, vagy olyan helyi közösségi közlekedési eszközzel tudja elérni, amelynek közlekedési útvonalát kifejezetten a település külterületén lévő munkáltató elérhetőségének biztosítása miatt létesítették, vagy módosították”.
A NAV közleményében tájékoztatja az adózókat, hogy 2024. március 1-jén az Uniós Vámkódexben előírt elektronikus rendszerek kifejlesztésére és telepítésére vonatkozó munkaprogram újabb mérföldkőhöz érkezett: az Európai Bizottság elindítja a T2L- és T2L/F-igazolások tárolására, kezelésére és visszakeresésére szolgáló új transzeurópai rendszert, a PoUS-t (Proof of Union Status).
Fontos, hogy a PoUS-rendszer indulásával az igazolások kérelmezésének menete megváltozott: a vámhatóság a T2L és T2L/F igazolások záradékolását vagy nyilvántartásba vételét papíralapon már nem, kizárólag a PoUS-rendszerbe rögzített kérelmek alapján, elektronikusan végezheti el.
Szintén változott az igazolások felhasználása: a PoUS-rendszerben elektronikusan nyilvántartásba vett igazolásokhoz tartozó áruk érkezése esetén a PoUS-rendszerben rögzíthető a vám elé állításról szóló értesítés. Az értesítés alapján a vámhatóság szintén a PoUS-rendszerben dönt az igazolás felhasználásáról. Természetesen, a papíralapon kiállított igazolások érvényességi időn belül továbbra is felhasználhatók.
A PoUS-rendszer biztosítja mind a vámhatóság, mind a kérelmező számára a T2L és T2L/F igazolások teljes életciklusának és aktuális állapotának nyomon követését a kérelem tervezetének elkészítésétől egészen az igazolás felhasználásáig. Az igazolás nyilvántartásba vételére, vagy felhasználására vonatkozó kérelemmel kapcsolatos döntéseiről (nyilvántartásba vétel, felhasználás, okmánybekérés) a vámhatóság szintén a PoUS-rendszerben tudja értesíteni a kérelmezőt.
Az Európai Bizottság más transzeurópai rendszereihez hasonlóan (mint a CDMS, a REX vagy az INF) a PoUS-rendszer is a Gazdálkodói Portálon (https://customs.ec.europa.eu/gtp/) érhető el az UUM&DS felhasználó és jogosultságkezelő eszköz segítségével. Ha a PoUS-rendszert vámjogi képviselő kezeli, akkor azt az UJEGYKE-adatlap 2024. március 1-jétől érvényes verziójában, az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) kell bejelenteni.
A PoUS-rendszer grafikus felülete intuitív, a kérelmek rögzítését számos felugró magyarázat könnyíti meg, ezért az Európai Bizottság külön felhasználói útmutatót nem biztosít hozzá.
A PoUS-rendszer saját felületén jelzi a rögzítés sikerességét, amely az igazolás záradékolását eredményezi. Ebből a kérelmezőnek kötelezettség nem származik, az igazolás annak érvényességi idején belül szükség szerint felhasználható. A sikertelen bejelentés okait a rendszer közli a felhasználóval.
A Gazdálkodói Portál elérhetőségét az Európai Bizottság folyamatosan biztosítja, ezért nincs elérhetetlenség esetére vonatkozó üzemszüneti eljárás.
A NAV az elmúlt hét során a következő elnevezésű kiadványait aktualizálta, így azokban már a 2024-ben hatályos szabályok és tudnivalók olvashatók:
Baranya megyében március 4. és 10. között
A kezelőszemélyzet nélküli automaták ellenőrzése továbbra is folyamatos, miképpen a vármegye ipari parkjaiban, és nagykereskedelmi bázisain is lehet továbbra is ellenőrzésekre számítani.
Budapest:
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében március 6. és 8. között a virágárusokat ellenőrzik a nőnaphoz kapcsolódóan, míg március 8. és 10. között a miskolci Kocsonyafesztiválon értékesítők számíthatnak ellenőrzésekre.
Bács-Kiskun megyében:
Jász-Nagykun-Szolnok megyében március 4. és 8. között a virág- és ajándéküzletekben, míg március 18. és 28. között az édesség- és húsboltokban ellenőriznek majd a hatóság munkatársai.
Hajdú-Bihar megyében 2024. március 6. és 8. között a nőnaphoz kapcsolódóan a virág-, illatszer-, édesség- és ajándéktárgy-árusítók számíthatnak ellenőrzésekre, míg az építkezéseken az adóhatóság megjelenésére továbbra is bármikor lehet számítani.
Heves megyében 2024. márciusában a vármegye teljes területén a számítástechnikai és telekommunikációs üzleteket ellenőrzik majd a NAV munkatársai.
Tolna megyében március 4. és 8. között a pékségek és pékáruüzletek számíthatnak ellenőrzésekre az alábbi helyszíneken:
Somogy megyében március 8-án, pénteken, a nőnaphoz kapcsolódóan a virág-, édesség- és ajándékboltokban ellenőriznek majd a NAV munkatársai. Az ellenőrzések kiterjednek az online vásárlásokra, illetve a kezelőszemélyzet nélküli automataberendezésekre, jövedéki termékekre is, valamint az építkezéseken is folyamatosan az ellenőrzések.
Vas megyében március 4. és 8. között a csokoládét, virágot, ékszert, illetve ajándéktárgyakat árusító adózókat ellenőrzik a NAV munkatársai.
Nógrád megyében március 4. és 8. között az alábbi járásokban ellenőrzik majd a virág- és dísznövénykereskedőket:
Zala megyében március 4. és 8. között a virág-, ajándék-, ékszer-, fehérnemű- és édességárusokat ellenőrzik az adóhatóság munkatársai.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV