INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
A Pénzügyminisztérium és a NAV 2022/7. sz. adózási kérdésében ismertette a rendezvényszervezés áfamegítélésére és számlázására vonatkozó legfontosabb információkat.
A szöveg ismerteti, hogy főszabály szerint valamennyi szolgáltatásnyújtás és termékértékesítés különállóként és egymástól függetlenként kezelendő, azonban egyes esetekben előfordulhat, hogy egy ügylet több elemből épül fel, amelyek, ha annyira szorosan kapcsolódónak, hogy egyetlen oszthatatlan ügyletet alkotnak, akkor összetett ügyletként kell őket kezelni az áfa szempontjából. Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha egy járulékos tevékenység kapcsolódik a főtevékenységhez.
Fontos, hogy nincs abszolút szabály arra, hogy mikor kell összetett, komplex ügyletként kezelni egyes eseteket, hanem minden alkalommal az összes körülmény figyelembevételével kell meghozni az erre vonatkozó döntést.
Az egyik legfontosabb szempont az ügylet értékelésénél a vevő, igénybevevő célja, szándéka, és nem az, hogy a teljesítésre kötelezett (eladó, szolgáltató) milyen módon teljesítette a részére. Ez alapján, önmagában az, hogy valamennyi elemnek külön meghatározott ellenértéke, ára van, még nem ad alapot a külön történő áfakezelésre.
A fentiek szerinti összetett, komplex szolgáltatás lehet a rendezvényszervezési szolgáltatás is, amikor a szolgáltatást nyújtó arra vállal kötelezettséget, hogy a megrendelő igényei szerinti rendezvényt biztosít, szervez, mely tipikusan többféle, a megrendelő igényeihez igazodó szolgáltatáselemet magában foglal (pl. terembérlet a megfelelő berendezéssel, hangtechnika, egyéb technikai eszközök, ételek, italok biztosítása, felszolgálása, stb.).
Ha a felek megállapodásából következően a rendezvényszervező által a saját nevében, de a megrendelő javára igénybevett, vásárolt és a megrendelőnek továbbnyújtott, továbbértékesített szolgáltatások, termékek a rendezvényszervező és a megrendelője viszonylatában az áfa rendszerében – a fentebb említett szempontok mérlegelése mellett – egyetlen komplex szolgáltatássá állnak össze, akkor a teljesítés helyét, idejét, az adó alapját, az áfa mértékét egységesen, egyetlen ügyletre vonatkozóan szükséges megállapítani.
Fontos azonban, hogy amennyiben nem azonosítható főszolgáltatásnak minősülő szolgáltatás a komplex szolgáltatásnyújtáson belül, akkor az általános szabályok szerint kell megállapítani az áfafizetési kötelezettséget. Így tehát, ha a belföldi megrendelő étkeztetési szolgáltatást is kért a megrendelt csomagba, és egységes szolgáltatásnyújtás történik a megrendelő felé, akkor függetlenül attól, hogy a rendezvényszervezőt az étkeztetési szolgáltatás igénybevétele után 5% áfa terheli, a rendezvényszervezési szolgáltatás annak minden elemével együtt, beleértve az említett étkeztetési szolgáltatást is, 27%-os adókulcs alá tartozik, és ennek megfelelően kell számlázni.
Ez azt is jelenti, hogy amennyiben a komplex ügyletnek minősülő rendezvényszervezési szolgáltatás olyan elemet is tartalmaz, amelynek beszerzését terhelő adó egyébként levonási tilalom alá esne (pl. élelmiszer, ital), a komplex ügyletként nyújtott rendezvényszervezési szolgáltatás igénybevételét terhelő előzetesen felszámított áfa levonását is az általános szabályok szerint kell megítélni, és így a tilalom alkalmazásának nincs helye. Ez esetben ugyanis a fentiekben kifejtettek szerint a megrendelő a rendezvényszervezőtől nem a levonási tilalom alá eső termékeket vásárolja meg, hanem rendezvényszervezési szolgáltatást vesz igénybe.
A rendezvényszervezési szolgáltatást terhelő előzetesen felszámított adó pedig az általános szabályokat figyelembe véve levonásba helyezhető olyan mértékben, amilyen arányban ez a megrendelő adólevonásra jogosító gazdasági tevékenységét szolgálja.
A komplex ügyletként kezelendő rendezvényszervezési szolgáltatást a számlán alapvetően egyetlen ügyletként szükséges feltüntetni.
Annak nincs azonban akadálya, illetve a szolgáltatás igénybevevőjének esetleges egyéb, (jellemzően hivatali, üzleti, reprezentáció, vagy szabadidős rendezvény miatt felmerülő személyi jövedelemadó, szociális hozzájárulási adó) kötelezettségei teljesítése érdekében célszerű is, hogy a számlán vagy annak egy mellékletében tájékoztató adatként feltüntessék az egyes szolgáltatáselemeket is az ellenértékükkel együtt külön-külön.
Mindazonáltal fontos, hogy az egyes elemek, így például az étel, ital számlán való feltüntetése nem befolyásolja az adólevonási joggal kapcsolatban fent leírtakat.
A hatóság és a minisztérium továbbá kiemeli, hogy figyelemmel kell lenni arra is, hogy a rendezvényszervezés lehet része egy összetett csomagnak is, amely tartalmazhat akár utazási szolgáltatást is (pl. szállás, személyszállítás). Ha a megrendelő ilyen, rendezvényszervezési és utazási szolgáltatást is tartalmazó komplex csomagot vesz igénybe, akkor azt is szükséges vizsgálni, hogy ebben a csomagban főszolgáltatásnak a rendezvényszervezés vagy az utazásszervezés minősül-e, mivel az utóbbi esetben az Áfa tv.-ben külön szabályozott, utazásszervezési szolgáltatásra irányadó különös szabályok alkalmazandók.
A NAV Ügyfélportálján elérhető az online keresetkimutatás, amely a hatósághoz havonta beérkező adatokból készül el. A szolgáltatás ennél fogva azoknak érhető el, akikről a munkáltatójuk a lekérdezési időszakban nyújtott be adó- és járulékbevallást.
A keresetkimutatásban egy év, a lekérdezést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatai szerepelnek, vagyis egy 2022. szeptember hónapban indított lekérdezés eredménye a 2021. július 1. – 2022. július 31. napja közötti időszakra vonatkozik.
A NAV a keresetkimutatást elektronikusan, a központi hitelinformációs rendszert kezelő pénzügyi vállalkozáson keresztül továbbítja a kérelmező által kijelölt pénzintézetnek.
Az elektronikus keresetkimutatás csak a rendszerhez csatlakozó hitelnyújtóknak továbbítható – ezek aktuálisan kiválaszthatók a program listájából.
A NAV ismét online fejlesztői platformon kéri a felhasználók véleményét (GitHub) jóval a bevezetés előtt, annak érdekében, hogy hasznos és fontos visszajelzéseket gyűjthessen az adóhatóság.
A könyvelőprogramok és az eÁFA-bevallás összekapcsolására kidolgozott részletes terv véleményezhető 2022 szeptember 30-ig a GitHub felületén. A NAV kiemelten fontosnak tartja, hogy a koncepcióba beépíthesse a hasznos felhasználói visszajelzéseket, javaslatokat.
A platformon vállalkozások, informatikai fejlesztők, könyvelők és adótanácsadók hozzászólásait is várja az adóhatóság, ahol válaszokra is számítani lehet.
Nógrád megyében szeptember 12. és 16. között az alábbi helyszíneken kell a cipő- és ruhaboltokban ellenőrzésekre számítani.
Hajdú-Bihar megyében a revizorok szeptember 16. és 17. között a Debreczeni Zamat Fesztiválon és környékén ellenőrzik majd a kiskereskedőket, szolgáltatókat és vendéglátókat. A megyei építkezéseken az ellenőrzések továbbra is folyamatosak.
Baranya megyében szeptember 12. és 18. között kedden Pécsett, az állateledel- és takarmányboltokban, szerdán Komlón, a Tesco áruház üzleteit, csütörtökön pedig Pécsett, a zöldség- és gyümölcskereskedők számíthatnak ellenőrzésekre. A megyei építkezéseken az ellenőrzések továbbra is folyamatosak.
Tolna megyében szeptember 12. és 16. között az alábbi helyszíneken kell a piacokon és vendéglátókban ellenőrzésekre számítani.
A Csongrád-Csanád Megyei Adó- és Vámigazgatóság munkatársai szeptember 14. és 18. között Szeged belvárosában ellenőriznek majd.
Bács-Kiskun megyében szeptember 13-án Zsana, Kömpöc és Csólyospálos, míg szeptember 27-én Dunavecse és Solt településeken várhatók adóhatósági ellenőrzések.
Komárom-Esztergom megyében szeptember 12. és 16. között a pékségeket, pékáruüzleteket ellenőrzik majd az adóellenőrök.
Pest megyében szeptember 12-től egészen október 23-ig a piacokon, vásárcsarnokokban, kitelepüléseken kell ellenőrzésekre számítani.
A NAV Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága szeptember 12. és 16. között a távol-keleti termékek árusítóit, a piacokat, bevásárlóközpontokat és éttermeket ellenőrzi.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV