INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
Fizetési kedvezmények, végrehajtás felfüggesztése, magánszemélyeknek letölthető PDF nyomtatványok és egyéb járványügyi intezkedések.
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett ügyfelek személyes megjelenés nélküli ügyintézésének megkönnyítése érdekében összegyűjtötte a NAV a leggyakoribb ügytípusokhoz rendszeresített nyomtatványokat.
A személyes ügyfélforgalom csökkentése érdekében a kitöltött és aláírt kérelmeket postai úton küldhetik meg a NAV részére, vagy az ügyfélszolgálatokon található kérelemgyűjtő ládában helyezhetik el azokat.
A külföldön dolgozó (onnan hazaérkező) ügyfeleik adóügyeinek személyes ügyintézését a NAV a jelenlegi helyzetben nem tudja biztosítani.
A NAV a fizetési kedvezményi eljárások során figyelembe veszi a koronavírus-járvány által okozott gazdasági nehézségeket, melyek az adózók széles körét érintik.
Kérelemre az alábbi fizetési kedvezmények engedélyezhetők:
fizetési halasztás,
részletekben történő megfizetés,
mérséklés illetve elengedés.
Fizetési kedvezmény iránti kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet a FAG01, az egyéni vállalkozók pedig a FAM01 űrlapon terjeszthetik elő.
Az űrlapok a Nyomtatvanykitöltő programok menüpontban érhetők el.
Az egyéni vállalkozók fizetési kedvezményre irányuló kérelme alapján folytatott elsőfokú eljárás illetékmentes.
A gazdálkodó szervezetek által a NAV-nál kezdeményezett fizetési könnyítésre, adómérséklésre irányuló eljárás illetéke 10 000 forint
Fizetési könnyítés (részletfizetés, fizetési halasztás) engedélyezésének törvényi feltétele az átmeneti fizetési nehézség fennállása, és hogy a fizetési nehézség kialakulása nem az adózónak felróható mulasztás eredménye. A koronavírus-járvány által okozott fizetési nehézség az adózóknak fel nem róható objektív körülmény. Ennek figyelembe vételével a NAV a fizetési halasztást, a részletfizetést (vagy ezek kombinációját: akár a halasztást követően részletekben történő kiegyenlítést) kérelemre pótlékmentesen is engedélyezheti.
Továbbra sem engedélyezhető azonban fizetési könnyítés a munkavállalóktól levont jellegű fizetési kötelezettségekre.
Magánszemélyek esetén is kérelemre az alábbi fizetési kedvezmények engedélyezhetők:
fizetési halasztás,
részletekben történő megfizetés,
mérséklés illetve elengedés.
A fizetési kedvezmény iránti kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett egyéni vállalkozók a FAM01 űrlapon terjeszthetik elő. Az űrlap a Nyomtatványkitöltő programok menüpontban érhető el.
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adózók is választhatják a kérelemnek a fenti adatlap használatával, elektronikusan, Ügyfélkapun keresztül történő beküldését, vagy dönthetnek a papíralapon történő beküldés mellett is, levél formában vagy a NAV internetes honlapján az „Adatlapok fizetési könnyítésre és/vagy mérséklésre irányuló kérelmek elbírálásához” menüpontban elérhető adatlap kitöltésével, az alábbi elérési útvonalon: Letöltések egyéb/adatlapok
A papíralapú kérelmet az illetékes adó- és vámigazgatósághoz címezve kell előterjeszteni. A magányszemély és az egyéni vállalkozó adózó fizetési kedvezményre irányuló kérelme alapján folytatott elsőfokú eljárás illetékmentes.
A már folyamatban lévő végrehajtási eljárásoknál a törvény lehetőséget ad a NAV számára a méltányossági alapon történő felfüggesztésére. Ez a lehetőség a magánszemélyek mellett kiterjed az egyéni vállalkozók, illetve cégek ellen folyamatban lévő végrehajtási eljárásokra is.
A végrehajtási eljárás méltányossági alapú felfüggesztése hivatalból nem, kizárólag az adós kérelmére történhet, abban az esetben, ha az adós a méltányolható körülményt igazolta. Ilyen méltányolható körülmény lehet többek között a koronavírus terjedése miatt kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő fizetési nehézség vagy jövedelemkiesés is.
A felfüggesztés a következőket jelenti:
A COVID-19 koronavírus-járványra tekintettel a Kormány 2020. március 11-én különleges jogrendet vezetett be – veszélyhelyzetet hirdetett – és olyan intézkedésekről döntött, amelyek értelmében – a járvány terjedésének lassítása érdekében – radikálisan csökkenteni kell a személyes érintkezések számát az élet minden területén.
Jelenleg a pénztárgépek éves felülvizsgálatának ütemezése, elvégzése kapcsán is a veszélyhelyzetben követendő kormányzati intézkedések betartása a legfontosabb. A NAV csak abban az esetben javasolja a veszélyhelyzet időszaka alatt esedékessé váló éves felülvizsgálatok elvégzését, ha az közvetlen személyes érintkezés nélkül, vagy annak minimalizálásával megoldható. Ha a felülvizsgálat csak a pénztárgép üzemeltetési helyén – jelentősebb mértékű személyes érintkezés kockázatával – végezhető el, akkor javasolja a felülvizsgálat elhalasztását egy későbbi időpontra, még akkor is, ha ezzel az egyéves határidő lejár.
A COVID-19 koronavírus-járványt a pénztárgépek éves felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség teljesítésének szempontjából a NAV vis maior helyzetnek tekinti. A veszélyhelyzetben az üzemeltető akkor jár el tőle elvárható körültekintéssel, ha a kormányzati intézkedések betartása érekében – amennyiben szükséges – elhalasztja a felülvizsgálatot és arra csak veszélyhelyzet megszűnését követően kerül sor.
A NAV fővárosi és megyei központi ügyfélszolgálatai 2020. március 18-ától heti 25 órában várják az ügyfeleket. A fővárosi (IX. kerület, Vaskapu utca 33-35., XIII. kerület, Dózsa György út 128-130., XIV. kerület, Gvadányi utca 69., KAVIG, VII. kerület, Dob utca 75-81.), és a megyeszékhelyeken működő központi ügyfélszolgálatok módosított nyitvatartása:
hétfő | 08.30 – 16.00 |
kedd | 08.30 – 12.00 |
szerda | 08.30 – 16.00 |
csütörtök | 08.30 – 12.00 |
péntek | 08.30 – 11.30 |
Az adóügyek döntő többsége elektronikusan is intézhető, ezért a hivatal kéri ügyfeleit, hogy válasszák az elektronikus vagy telefonos ügyintézést, elkerülve a személyes megjelenést és a sorban állást. A NAV általános tájékozatórendszere, a NAV Infóvonal a 1819-es telefonszámon hívható.
A NAV elkészült a több mint 5,5 millió szja-bevallási tervezettel és elérhetővé tette azokat elektronikusan az eSZJA felületén. Akinek nincs ügyfélkapuja – a Kormány által 2020. március 11-én elrendelt veszélyhelyzet miatt – egy hónappal tovább veheti igénybe a NAV szolgáltatását, azaz április 15-éig kérheti a tervezetek postázását. Ezzel a lehetőséggel élve nem kell személyesen megjelennie az ügyfélszolgálaton, hogy hozzájusson nyomtatott bevallási tervezetéhez.
Az Európai Unió Bizottsága 2019. február 21-én elfogadta az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1408/2013/EU rendelet (a továbbiakban: mezőgazdasági de minimis rendelet) módosításáról szóló 2019/316/EU rendeletet (a továbbiakban: módosító rendelet), amely 2019. március 14-én lépett hatályba.
A módosítás eredményeként a csekély összegű támogatás egyéni keretösszege az eddigi, három pénzügyi évenként és vállalatcsoportonként értendő 15 ezer eurós csekély összegű támogatási keret általánosan 20 ezer euróra emelkedett. A mezőgazdasági de minimis rendelet 3. cikkének (3a) bekezdése azonban lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy az egy és ugyanazon vállalkozásnak nyújtott csekély összegű támogatás összege eléje bármely, három pénzügyi évet felölelő időszakban maximálisan a 25 ezer eurót.
Magyarország a magasabb összegű, 25 ezer eurós egyéni keretösszeget választotta, tekintettel arra, hogy a mezőgazdasági és halászati csekély összegű támogatások már 2007 óta központi nyilvántartásban kerülnek rögzítésre
A bevallást 2020. június 2-áig kell benyújtani a NAV-hoz.
A NAV azt javasolja, hogy a bevallást a „Nyilatkozat” lapok kitöltésével kell kezdeni, mert az ott megadott főbb adatok alapján a program – automatikusan – már csak a vonatkozó lapokat engedi kitölteni, így a bevallás terjedelme akár néhány oldalra is csökkenhet.
Mi változott a bevallásban?
Az, hogy ki vehet igénybe családi kedvezményt a családi pótlékra való jogosultság alapján állapítható meg.
Ha az élettársak közös gyermeküket nevelik és emiatt családi pótlékra jogosultak, mindkét szülő jogosult a családi kedvezmény érvényesítésére év közben, adóelőleg-nyilatkozattal és év végén, az szja-bevallásban is.
Ha az élettársak nem közös gyermeküket nevelik, akkor év közben adóelőleg-nyilatkozattal csak a családi pótlékra jogosult szülő tudja érvényesíteni a családi kedvezmény összegét, azonban év végén az szja-bevallásban élettársával megoszthatja azt. Nem alkalmazható azonban a megosztás azokra a hónapokra, amelyekre az anya a gyermeket nevelő egyedülálló családi pótlékát vette igénybe.
Magzat után csak a várandós nő és a vele közös háztartásban élő házastársa érvényesítheti a családi kedvezményt, így a várandós nő élettársával év végén a bevallásban oszthatja meg a kedvezményt.
Ha a gyermek vér szerinti szülőjével együtt élő élettárs jogosult a családi pótlékra (mivel legalább egy éve szerepelnek az Élettársi Nyilatkozatok Nyilvántartásában), akkor a családi kedvezmény szempontjából is jogosultnak minősül, így azt már év közben is érvényesítheti.
A Bulgáriában nem letelepedett kérelmezők továbbra is e-mailben értesülnek a hatóság döntéséről, ám ettől az időponttól nem magát a döntést, hanem csak a hozzáférést biztosító linket kapják meg elektronikusan.
A fenti linken is elérhető.
A koronavírus okozta járványügyi válság miatt a védőszemüvegek, a szemvédő eszközök, az arcvédő maszkok, az orr- és szájvédő eszközök, a védőruhák és a kesztyűk kizárólag engedéllyel vihetők ki az Európai Unió területéről, 2020. március 15-étől hat héten keresztül. Az intézkedést az egyes termékek kivitelének exportengedély bemutatásához kötéséről szóló (EU) 2020/402 bizottsági végrehajtási rendelete határozza meg. A rendelet I. mellékletében felsorolt termékek Unión kívülre történő kivitele exportengedélyhez kötött, függetlenül attól, hogy a védőfelszerelések az Unióból származnak-e.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV