INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
Változnak a kamatkedvezményből származó jövedelem megállapításának szabályai, az egyéni vállalkozók költségelszámolási szabályai, a családi kedvezmény szabályai és a lakóingatlanok áfaszabályai is. Ezen túl is számos információs füzetet publikált az adhatóság.
Január 1-jétől egy értékbeli korlátot is vizsgálnia kell a munkáltatónak a kamatkedvezményből származó jövedelem megállapításakor, ha a munkavállalónak kedvezményes lakáscélú hitelt ad.
A változás következtében a folyósítás évét megelőző négy évben lakáscélú hitelként folyósított összegekkel együtt a hitel összege a 10 millió forintot nem haladhatja meg. Jó hír, hogy a 10 millió forintos értékhatár megállapításakor a 2019. január 1-je után nyújtott lakáscélú hiteleket kell figyelembe venni.
A módosítás alapján az engedélyhez kötött belföldi, illetve nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatással egy tekintet alá esik az a saját célra folytatott (saját számlás) áruszállítási, személyszállítási tevékenység is, amely más személy részére jogszerűen csak engedélyhez kötött belföldi közúti közlekedési szolgáltatásként vagy engedélyhez kötött nemzetközi közúti szolgáltatásként lenne nyújtható.
Idéntől az egyéni vállalkozók a 200 ezer forintot meg nem haladó értékű, kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközöknek, nem anyagi javaknak a beszerzésére, előállítására fordított kiadást érvényesíthetik a vállalkozói bevételeikkel szemben egy összegben költségként.
Január 1-jétől adómentes a kifizető által magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott sportrendezvényre és kulturális szolgáltatás igénybevételére szóló belépőjegy, bérlet, könyvtári beiratkozási díj. A juttatások akkor adómentesek, ha ugyanazon kifizető és magánszemély között azok összege nem haladja meg az adott évben érvényes minimálbér összegét. Ugyanakkor arra is érdemes figyelni, hogy nem áll fenn az adómentesség, ha a kifizető utalvány formájában biztosítja a belépőjegyet, vagy bérletet.
2019-től az alábbi juttatások a nappali tagozatos hallgatók, a részidős és távoktatásban részt vevő hallgatók számára is adómentesek:
A NAV kiegészítést tett közzé a lakóingatlanok áfa-változásával kapcsolaban kiadott tájékoztatóhoz.
Január 1-től az a magánszemély is jogosult adóbevallásában az őt megillető családi kedvezményt megosztani a vele közös háztartásban élő, jogosultnak nem minősülő házastársával, élettársával, akit a családok támogatásáról szóló törvény alapján egyedülállónak kell tekinteni és az egyedülállók családi pótlékában részesül. A megosztás akkor is alkalmazható, ha a jogosult egyáltalán nem tudja érvényesíteni a családi kedvezményt.
Az adóhatóság honlapjáról elérhető továbbá a BREXIT megállapodás tervezet legfrissebb változata angol nyelven, valamint a honlapon hasznos információk találhatóak különböző tárgykörökben a készültséggel kapcsolatban.
Azok a munkáltatók, akik védett korban elbocsátott, vagyis 60. életévét betöltött köztisztviselőt alkalmaznak, a szociális hozzájárulási adóból és a szakképzési hozzájárulásból kedvezményt vehetnek igénybe. A kedvezmény igénybevételének feltétele, hogy a volt köztisztviselő az elbocsátó munkáltató által kiállított, a foglalkoztatási jogviszony megszűnésének napját is tartalmazó igazolás egy eredeti példányát bemutassa az új munkáltatónak. Egyebekben az igazolás meglétéről a NAV is tájékoztatja majd az érintett, volt köztisztviselőt foglalkoztató munkáltatót.
Az adókedvezmény legfeljebb a minimálbér négyszeresének megfelelő munkabér után jár, és mértéke megegyezik a szociális hozzájárulási adó 19,5%-os mértékével.
Ezen jogcímen igénybe vett kedvezmények mindaddig érvényesíthetők, amíg az érintett személy nem minősül saját jogú nyugdíjasnak.
Megjelent a NAV frissített Tájékoztatója bankkártyás adófizetésről
Fontos megemlíteni, hogy a NAV által rendelkezésre bocsátott POS terminálon keresztül bankkártyával történő befizetést kizárólag a NAV vezetője által kijelölt ügyfélszolgálatokon, nyitvatartási idő alatt teljesíthet az adózó, az egyébként irányadó illetékességi szabályoktól függetlenül. A bankkártyás befizetésre kijelölt ügyfélszolgálatok elérhetőségéről, nyitva tartásáról a NAV ügyfélszolgálat kereső programjának segítségével tájékozódhat az alábbi elérhetőségen: http://nav.gov.hu/nav/ugyfelszolg
Megjelent a Tájékoztató a köztartozásmentes adózói adatbázisról
Miért is lehet hasznos szerepelni a NAV ezen adatbázisában? Hiszen pusztán az adatbázisban történő szerepléssel mentesül az adóigazolás beszerzése alól minden olyan esetben, amikor jogszabály a tartozásmentesség igazolásaként adóigazolás benyújtását írná elő.
Az adatbázisban történő szereplés előnyei:
A magáncsődeljárás lényege, hogy az adósnak jogi keretet biztosít a tartozásai rendezésére, a hitelezőivel történő megállapodásra. A természetes személyek adósságrendezési eljárásával kapcsolatban részletes általános tájékoztatás a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján található. A tájékoztatás az alábbi linken érhető el. Fontos körülmény, hogy a magáncsődeljárás csak abban az esetben indítható meg, ha az eljárást kérelmező adósnak, adóstársnak nincs adótartozása, vagy fizetési könnyítésben részesült.
Ingatlanok bérbeadásának, egyéb hasznosításának alapvető szabályai
Január 1-jétől az ingatlan bérbeadásból származó jövedelem megállapítása során nem kell bevételként figyelembe venni az ingatlan használatához kapcsolódó, más személy által nyújtott, e személytől vásárolt szolgáltatásnak a bérbeadó által a bérbevevőre az igénybevétellel arányosan áthárított díját, így különösen a közüzemi szolgáltatások díját. És most jönnek a kivételek, amelyekből van jónéhány.
A kedvező szabály nem alkalmazható:
Ezekben az esetekben az egy összegű bérleti díj vagy költségtérítés ingatlan bérbeadásból származó bevételnek számít, mellyel szemben elszámolhatók a felmerült költségek.
Lényeges változás, hogy január 1-jétől a bérbeadó magánszemély a kifizető felé nyilatkozhat arról, hogy a bérbeadásból származó jövedelmének megállapításánál figyelembe kívánja venni az általa más településen 90 napot meghaladóan bérelt lakás díját. Korábban ezzel a bevétel csökkentési lehetőséggel csak az adóévre vonatkozó személyijövedelemadó-bevallásában élhettek a bérbeadó magánszemélyek.
Szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség
Január 1-jét követő időszakra a 25 év alatti ún. pályakezdőnek nem minősülő és az 55 év feletti munkavállalók foglalkoztatásával összefüggő, a részmunkaidős foglalkoztatás, a Karrier Híd program megvalósítását célzó, valamint a Rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatással kapcsolatos kedvezményt érvényesíteni nem lehet. Átmeneti szabály alapján ugyanakkor néhány jogcímen érvényesített kedvezmény folytatására van lehetőség, melynek részletszabályairól a megjelent információs füzetből is tájékozódhatnak.
Tevékenységet kezdő adóalany általános forgalmi adó kötelezettségének alapvető szabályai
Az információs füzetből tájékozódhatunk arról, hogy az alanyi adómentesség választására jogosító összeghatár 12 millió forintra emelkedett.
További változásként emeli ki a NAV, hogy az utazásszervezési szolgáltatásra vonatkozó, különös szabályok szerinti árrésadózásnak 2019. évben utoljára még két lehetséges módszere lesz:
Az utóbbival kapcsolatban felhívják az adózók figyelmét, hogy az önálló pozíciószámonkénti nyilvántartáson alapuló módszer 2020. január 1-jétől megszűnik, így ha az utazásszervező 2019. év vonatkozásában élt az e módszer szerinti adómegállapításra vonatkozó választás jogával, köteles az önálló pozíciószámot legkésőbb a 2019. december 31-ét magában foglaló adó-megállapítási időszakban lezárni.
Olyan termékértékesítések, szolgáltatásnyújtások tekintetében, amelyeknél az Áfa tv. besorolási számra való hivatkozást –vagyis VTSZ vagy SZJ számot – tartalmaz, ott azok adókötelezettségének vagy éppen mentességének elhatárolásánál még alapozni kell termékértékesítésnél a Kereskedelmi Vámtarifa fogalmaira, szolgáltatások esetén pedig a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatások Jegyzékében (SZJ) szereplő meghatározásokra.
Idén július 1-jétől jön a lényeges változás, mert ezt követően a korábbi szabályokkal szemben a vám- és a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendelet I. mellékletének módosításáról szóló, 2017. október 12-i (EU) 2017/1925 bizottsági végrehajtási rendelet 2018. január 1-jei állapota szerinti áruazonosító számot (vámtarifaszám) és a TESZOR’15 2018. év január 1. napján érvényes besorolási rendjét kell irányadónak tekinteni.
A különleges adózói körbe
A számla, nyugta kibocsátásának alapvető szabályai
Tájékoztató a közösségi adószámról
A visszterhes vagyonátruházási illeték
Új szabály, hogy mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól a magánszemély lakásvásárlása, amennyiben az a hitelszerződésből eredő kötelezettségeinek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló törvényben meghatározott visszavásárlási jog érvényesítésével, vagy a Nemzeti Eszközkezelő Programban részt vevő természetes személyek otthonteremtésének biztosításáról szóló törvényben meghatározott egyösszegű vásárlással vagy részletvétellel történik.
Az állami adó- és vámhatósági eljárásokra vonatkozó illetékszabályok
Nonprofit szervezetek: egyesületek, köztestületek, (köz)alapítványok adózásának alapvető szabályai
A nonprofit szervezet – az állami adó- és vámhatóság felé teljesítendő – bírósági nyilvántartásba vételt követő adatbejelentési és változásbejelentési kötelezettségét 2019. január 1-jétől a 19T201CSZ bejelentő és változásbejelentő lap benyújtásával teljesítheti.
A nonprofit szervezeteknek év közben társasági adóelőleget megállapítani, fizetni, bevallani nem kell; az éves társasági adót azonban – akkor is, ha annak összege nulla – be kell vallaniuk a 2019. évre rendszeresített társasági adóbevallásban és (fizetési kötelezettség esetén) meg kell fizetniük az adóévet követő év (2020.) május 31-éig. Az arra jogosult szervezetek bevallást helyettesítő nyilatkozatot tesznek a Tao. tv. 5. § (8a)-(8b) bekezdései alapján.
Az információs füzetben részletes ismertetőt találunk az alap- és vállalkozási tevékenység elkülönítéséről, a társasági adóalap meghatározásáról, valamint számos gyakorlati példán keresztül kiszámolhatjuk és levezethetjük a közhasznú besorolással rendelkező és az azzal nem rendelkező szervezetek társasági adó fizetési kötelezettségét.
A tájékoztató füzet kitér az adományozás, a nonprofit szervezetek által adómentesen nyújtható juttatások témáján túl, a nonprofit szervezetek további adó- és illetékkötelezettségére is.
Az ellenőrzéssel érintett települések pontos listája és további ellenőrzési témakörök a NAV honlapján olvashatók.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV