INGYENES HOZZÁFÉRÉS
Jogszabályi frissítéseink megkönnyítik az Ön vállalkozását érintő legújabb változások figyelemmel kísérését. Kérje a legfrissebb szakmai cikkeinket és véleményeinket, tippjeinket, tanulmányainkat, regionális áttekintéseinket és közelgő eseményeinket, valamint a legfrissebb Accace híreket egyenesen a postafiókjába.
Tekintse meg szakmai cikkeinket a Newsroom-ban!
Csakis olyan releváns információkat küldünk Önnek, amelyek véleményünk szerint érdekelhetik, míg személyes adatait az adatvédelmi irányelveink és a GDPR nyilatkozatunknak.
Nem tud feliratkozni? Próbálja ki ezt az oldalt.
Ezt követően szigorúbban jár el a NAV a számlaadat-szolgáltatást nem teljesítőkkel szemben. Miként változott a vállalkozók járulékfizetése 2020. július 1-jétől? Elérhető a civilszervezetek számára az 1%-os felajánláshoz szükséges adatlap.
A hét fontos hírei között ismét kiemelte a NAV, hogy szeptember 30-ig bizonyos esetekben nem szab ki mulasztási bírságot, ha az adóalany a 2020. július 1. és 2020. szeptember 30. közötti időszakban a számlaadat-szolgáltatási kötelezettségét nem, vagy nem megfelelően teljesíti.
Mindezekről korábban már a 25. heti NAV-Figyelőben is beszámoltunk. A NAV a fent meghatározott időszakban csak azokkal az adózókkal szemben nem alkalmaz szankciót, akik az alábbi kötelezettségeiket nem teljesítik maradéktalanul:
adatszolgáltatás a 100 ezer forint áthárított adót el nem érő bejövő számlákról,
adatszolgáltatás a 100 ezer forint áthárított adót el nem érő kimenő számlákról,
a kibocsátástól számított 4 napon belüli adatszolgáltatás a 100 ezer forintot elérő vagy meghaladó, de az 500 ezer forintot el nem érő áfatartalmú kézi számlákról, amennyiben az adatszolgáltatás a kibocsátást követő 5 napon belül megtörténik.
A számlakibocsátó adóalanyok közül azok, akiknek eddig nem keletkezett online számlaadat-szolgáltatási kötelezettsége, kizárólag akkor mentesülnek a szankció alól, ha legkésőbb az adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett első számla, számlával egy tekintet alá eső okirat (módosító, érvénytelenítő számla) kiállításának napjáig regisztrálnak a NAV Online Számla rendszerében.
A regisztráció a https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start weboldalon végezhető el, ahol egy kisfilm is segíti az Online Számla rendszerbeli regisztrációs folyamatot.
A NAV mintegy félmillió ügyfélkapuval nem rendelkező ügyfelének küld postán adószámla-kivonatot. A tájékoztatás elején mindenki megtalálja a számára legfontosabb információt: mennyit kell fizetni, illetve mennyit igényelhet vissza.
Adószámla-kivonatot csak az kap, akinek legalább egy adónemen 5000 Ft-nál több tartozása, vagy 1000 Ft-nál több túlfizetése van a tavaly december végi adatok szerint.
Akik tartoznak, illetve késedelmi pótlékot kell fizetniük, kötelezettségeiket többféleképpen is rendezhetik: csekken, átutalással, bankkártyával vagy esetleges többletük átvezetésével.
A NAV minden címzett figyelmébe ajánlja az ügyfélkapu regisztrációt, melynek segítségével egyszerűsödhet a NAV-val való kommunikáció.
A NAV minden, az adózók által bevallott, terhére kiszabott, esetlegesen ellenőrzéssel megállapított kötelezettségről és a teljesített befizetésekről adónemenkénti részletezésben egy áttekinthető nyilvántartást, adószámlát vezet. Az adószámla adónemenkénti vagy mindösszesen egyenlege lehet túlfizetéses, vagy hátralékos is. Amennyiben lejárt esedékességű, végrehajtható tartozása van, az adó- és vámhatóság felhívhatja annak rendezésére. E felhívás jogszabály alapján nem kötelező, az adó- és vámhatóság dönti el, hogy mely esetekben él vele.
Ha az adózó megítélése szerint a rendelkezésre álló határidőben az elmaradások nem rendezhetőek, fizetési kedvezményre (részletfizetés, fizetési halasztás, mérséklés) irányuló kérelmet is előterjeszthet.
Ha a Fizetési értesítőben túlfizetésről tájékoztatta a NAV, az adószámlán mutatkozó túlfizetését átvezettetheti a hátralékos adónemekre, mellyel a tartozás – az átvezetett tartozás összegéig – megfizetettnek minősül.
Az adózó érdeke, hogy az értesítésben megjelölt időben megfizesse a hátralékát, vagy fizetési kedvezményi eljárást kezdeményezzen, mert végrehajtási eljárás lefolytatására is sor kerülhet, amennyiben a hátraléka az értesítésben megjelölt időn belül nem kerül megfizetésre és fizetési kedvezményi eljárást sem kezdeményez.
Társadalombiztosítási szempontból sem az egyéni, sem a társas vállalkozók körének meghatározásában nem történt változás. Az egyéni, illetve a társas vállalkozóra a biztosítási kötelezettség változatlanul csak akkor terjed ki, ha nem minősül kiegészítő tevékenységet folytatónak. Azaz kizárólag akkor lesz biztosított, ha nem saját jogú nyugdíjas, illetve, ha özvegyi nyugdíjban részesül, de a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt még nem töltötte be.
Az új Tb. tv. alapján két fontos változás történt a biztosított egyéni, illetve társas vállalkozók járulékfizetési kötelezettségében.
Az egyik a járulékfizetési alsó határt érinti, hiszen az egyéni járulékok összevonása által 2020. július 1-jétől fizetendő 18,5 % társadalombiztosítási járulék alapja havonta legalább a minimálbér lett.
Változott továbbá a többes jogviszonyban álló, ún. másodfoglalkozású vállalkozók által fizetendő járulék mértéke. 2020. július 1-jétől ugyanis ennek a személyi körnek szintén 18,5 % társadalombiztosítási járulékot kell fizetnie a járulékalapot képező jövedelme után.
2020. július 1-jétől a nyugdíjas vállalkozók mentesülnek a 10 % nyugdíjjárulék és az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettségek alól.
Már letölthető a NAV honlapjáról a 20EGYREG jelű adatlap, amit azoknak a civilszervezeteknek kell beadniuk, akik 2021-től igényt tartanak magánszemélyek 1%-os felajánlásaira, és korábban még nem regisztráltak.
Az adatlapot 2020. szeptember 30-ig elektronikusan kell a NAV-hoz benyújtani, ha a szervezet a regisztráció évét követő évtől, azaz 2021-től igényt tart magánszemélyek 1%-os felajánlásaira.
A regisztráció visszavonásig érvényes, ezért annak a szervezetnek, aki már regisztrált civil kedvezményezett, nem kell újra benyújtania EGYREG-adatlapot.
Az adatlap 2020. szeptember 30-ai határideje jogvesztő, elmulasztásával a regisztráció nem vehető figyelembe, még akkor sem, ha a szervezet igazolást nyújt be vagy méltányossági kérelmet terjeszt elő.
Megjelent a kiviteli vám-árunyilatkozat feldolgozási folyamatának változásáról szóló 7014/2020. felhívás.
Új szabályok 2020. szeptember 1-jétől
Azok az ügyfelek, exportőrök vagy közvetett képviselők, akik rendelkeznek AEOC/AEOF engedéllyel, vagy nyilatkozattevő nyilvántartásába való bejegyzésre jogosító engedéllyel (nem feltétlenül kiviteli eljárásra), a jövőben megbízható ügyfeleknek minősülnek a kivitel szempontjából. Azok az ügyfelek, akik nem rendelkeznek az említett engedélyek valamelyikével, normál ügyfeleknek minősülnek.
A megbízható ügyfelek kiviteli vám-árunyilatkozatait a NAV váminformatikai rendszere hivatali munkaidőben gyorsított eljárásban, és azon túl is 0–24 órában dolgozza fel, szemben a normál ügyfelek vám-árunyilatkozataival, akik ezen előnyöket nem élvezik.
A normál ügyfelek vám-árunyilatkozatait a NAV továbbra is csak hivatali munkaidőben dolgozza fel.
Ezek a változások készítik elő a zökkenőmentes átállást a 2023. december 1-jét követő időszakra, amikor az érintett ügyfelek már nem lesznek jogosultak az egyszerűsített eljárásra, azonban AEOC/AEOF engedélyük birtokában élvezhetik a 0–24 órás feldolgozás előnyeit.
Eseti tanácsadás | Adó compliance szolgáltatásaink | Nemzetközi adótanácsadás | Személyi jövedelemadó-tanácsadás | Adótanácsadás külföldiek részére | Tranzakciós tanácsadás | Transzferár nyilvántartás | Tanácsadói online portál | Szakmai adó- és pénzügyi képzések | Jogszabály szerinti számviteli szolgáltatások | Könyvelői beszámolók | Könyvelési online portál | Éves beszámoló & management riportok | Nemzetközi pénzügyi beszámolók | Microsoft Dynamics NAV